نسخه چاپی

ایران جمعیت گرسنه هایش را نصف كرد

ایران كه در تقسیم بندی چند سال پیش سازمان ملل در رده مناطق پرخطر امنیت غذایی تقسیم می شد حالا در جمع 72 كشوری قرار دارد كه موفق به به نصف رساندن نسبت جمعیتی افراد دارای گرسنگی شدید و یا سو تغذیه شده اند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: تامين امنيت غذايي يکي از مهمترين نگراني هاي جهاني و يکي از محورهاي اصلي سياست گذاري ها در مقياس ملي و جهاني است. از علل تهديد کننده آن مي توان به نظام هاي ناپايدار کشاورزي، کاهش سطح کيفيت محصولات کشاورزي، تخريب اراضي، کاهش تنوع زيستي، تغيير اقليم وتخريب محيط زيست اشاره کرد.

بر اساس گزارش جديد فائو، پيشرفت کامل در جهت تحقق اهداف امنيت غذايي در سال 2015 در سال هاي اخير به دليل برخي موانع اقتصادي با چالش هايي مواجه شده است. تغييرات شديد آب و هوايي، بلاياي طبيعي، بي ثباتي سياسي و درگيري هاي داخلي تاثيرات بسزايي را در اين روند داشته است به گونه اي که هم اکنون در آفريقا 24 کشور با بحران غذا دست و پنجه نرم مي کنند در حالي که اين تعداد در مقايسه با سال 1990 تقريبا دو برابر شده است.

از هر ۹نفر يک نفر گرسنه در جهان

تازه ترين گزارش فائو با عنوان "وضعيت نا امني غذايي در جهان در سال 2015 " (The State of Food Insecurity in the World (SOFI) 2015) نشان مي دهد که تعداد گرسنگان جهان در مقايسه با آمار 92-1990 با 216 ميليون نفر کاهش به 795 ميليون نفر رسيده است به طوري که هم اکنون از هر نه نفر در جهان يک نفر با گرسنگي دست و پنجه نرم مي کند.

کمک رساني غذايي يکي از ابزارهايي است که به امنيت غذايي کمک مي کند. امنيت غذايي به اين معني که همه مردم همواره دسترسي به مواد غذايي مورد نياز براي يک زندگي سالم و فعال داشته باشند. سياست هاي حاکم بر استفاده از کمک غذايي برنامه جهاني غذا بايد معطوف به ريشه کن کردن فقر و گرسنگي بوده و هدف نهايي کمک رساني غذايي بايد حذف کامل گرسنگي باشد.

بر اساس گزارش ياد شده که به صورت مشترک توسط سازمان خواربار و کشاورزي ملل متحد (فائو)، صندوق بين المللي توسعه کشاورزي (ايفاد) و برنامه جهاني غذا تهيه و منتشر شده است در مناطق در حال توسعه شيوع سوء تغذيه که در برگيرنده بخشي از جمعيت که قادر به دريافت غذاي کافي براي يک زندگي فعال و سالم نيستند، مي شود به ميزان 12.9 درصد در مقايسه با رقم 23.3 درصدي 25 سال پيش کاهش داشته است.

اکثريت قريب به اتفاق کشور هاي جهان72 از 129 کشور از جمله جمهوري اسلامي ايران موفق به تحقق اولين هدف توسعه هزاره در به نصف رساندن شيوع سوء تغذيه تا سال 2015 شده اند. 29 کشور نيز به هدف بلند پروازانه تري که در مجمع جهاني غذا در سال 1996 به آن متعهد شدند، يعني به نصف رساندن تعداد دقيق افراد دچار سوء تغذيه، دست پيدا کرده اند.

اهدافي که در برنامه جهاني غذا در آن سال در نظر گرفته شده بود شامل نجات زندگي و حفظ معيشت در شرايط بحراني؛ پيشگيري از گرسنگي حاد و آمادگي در مقابل بلايا و اقدامات کاهش دهنده اثرات آن؛ بازسازي و بهبود زندگي و معيشت پس از پايان درگيري ها، بلاياي طبيعي يا تحولات؛ کاهش گرسنگي مزمن و کمبودهاي تغذيه اي و ارتقاي توانايي کشورها در کاهش گرسنگي از طريق تفويض پروژه و خريد محلي مي شود.

ريشه کن کردن هميشگي گرسنگي

خوزه گرازيانو دا سيلوا، مدير کل فائو نيز در مورد توسعه هزاره گفت: تحقق قريب الوقوع آرمان توسعه هزاره که گرسنگي را هدف قرار داده نشان مي دهد که ما در واقع مي توانيم در طول حيات خود گرسنگي را براي هميشه ريشه کن کنيم. اين هدف بايد در بطن تمامي سياست گذاري ها و در قلب دستورالعمل توسعه پايدار که در سال جاري تدوين مي شود قرارگيرد.سرج ناکوزي نماينده فائو در ايران و سازمان همکاري اقتصادي (اکو) نيز گفت: موفقيت برجسته جمهوري اسلامي ايران در چارچوب تحقق اولين هدف توسعه هزاره نشان دهنده کارآمدي سياست ها و اقداماتي است که در اين کشور طي 20 سال اخير به اجرا گذاشته شده است.

او گفت: با توجه به تعهد دولت در مواجهه با نا امني غذايي و ريشه کني فقر و همچنين وجود ظرفيت هاي گسترده موجود در بدنه کشور، ايران قطعا مي تواند گام هاي ارزشمندي را در راستاي ريشه کني گرسنگي بردارد و در اين راستا موفقيت اين کشور در چگونگي اجراي روشي هماهنگ و يکپارچه با مشارکت تمامي ذي نفعان ملي که منجر به ايجاد امنيت غذايي و حل معضل گرسنگي تبديل به نمونه اي بارز شود.در حال حاضر از هر پنج نفر مبتلا به سوء تغذيه، يک نفر در مناطق بحران زده زندگي مي کند که اين مناطق عمدتا از سيستم هاي حکومتي ناکارآمد برخوردار مي باشند و در برابر مرگ و بيماري ها شديدا آسيب پذير هستند.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...