نسخه چاپی

ایران موسس بانك سرمایه گذاری آسیا

بانك سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا با عضویت ایران به عنوان موسس و 57 كشور ، از سال 2016 آغاز به كار خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین اساسنامه بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، در تیر ماه امسال به تصویب اعضا خواهد رسید.
این گزارش حاکی است، بر اساس پیشنهاد دولت چین در سال 2013 میلادی، مقدمات تشکیل بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا فراهم شد و در اولین گام، 22 کشور، به عنوان اعضای اولیه موسس، جهت الحاق به آن بانک اعلام آمادگی نمودند و تفاهم نامه مربوطه در سال 2014 میلادی امضاء شد.

بنا بر این گزارش، پس از مهیا شدن مقدمات تاسیس بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در ترکیب اعضای موسس بانک اعلام آمادگی کرد و در ادامه، با پیگیری های وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران) و هماهنگی وزارت امور خارجه، در تاریخ 14 فروردین ماه سالجاری، عضویت کشورمان به عنوان یکی از کشورهای موسس بانک مذکور پذیرفته شد.

در همین راستا، محمد خزاعی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران به عنوان مذاکره کننده اصلی از سوی کشورمان به چین معرفی شد که پس از مذاکرات صورت گرفته، در نهایت ترکیب ساختاری بانک مذکور با سرمایه اولیه یکصد میلیارد دلار، مراحل نهایی خود را طی کرد.

گفتنی است، سرمایه مجاز بانک بالغ بر 100 میلیارد دلار خواهد بود که 80 میلیارد دلار آن به صورت عندالمطالبه بوده و 20 میلیارد دلار مابقی باید توسط کشورهای عضو پرداخت شود.
بنا بر این گزارش، 75 درصد سهام سرمایه این بانک به کشورهای آسیایی (منطقه ای) و 25 درصد به کشورهای غیرآسیایی (غیرمنطقه ای) اختصاص خواهد یافت.
هیات مدیره بانک متشکل از 12 عضو خواهد بود که 9 نفر از میان کشورهای منطقه ای و سه نفر از میان کشورهای غیر منطقه انتخاب خواهند شد.

۱۳۹۴/۳/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...