نسخه چاپی

دستكاری فیفا در اعلام نتیجه قرعه كشی جام جهانی ۲۰۱۰

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس در ادامه افشای رسوایی گسترده فساد درفدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) مدعی شد كه هنگام رأی گیری برای انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۱۰، مراكش به جای آفریقای جنوبی برنده شده بود.

به گزارش نما به نقل از وبسایت نود، این روزنامه با اعلام اینکه در رأی گیری برای انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۱۰، مراکش آرای بیشتری را نسبت به آفریقای جنوبی به دست آورده بود، نوشت:فیفا نتیجه را تغییر داد.

این روزنامه ادامه داده است: جک وارنر عضو سابق کمیته اجرایی فیفا نقش اصلی را در تغییر نتیجه این رأی گیری داشت به طوریکه ابتدا یک میلیون دلار در ازای حمایت از پیشنهاد مراکش دریافت کرده بود اما اندکی بعد با پیشنهاد بالاتری از آفریقای جنوبی روبرو شد.

این موضوع با توجه به تلاش وارنر برای دریافت رشوه از مصر در ازای حمایت از این کشور برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰، نشان می دهد وی قصد اخاذی از سه کشور را در روند اعطای میزبانی داشته است.

چندی پیش علی ادین هلال وزیر سابق ورزش کشور مصر اعلام کرده بود که وارنر از او برای رأی دادن به میزبانی مصر در جام جهانی ۲۰۱۰، مبلغ ۷ میلیون دلار در قبال جلب ۷ رای طلب کرد اگر چه مصر در نهایت حتی یک رأی هم به دست نیاورد.

بنگاه خبری بی بی سی انگلیس نیزاخیرا مدعی شده است که به اسنادی دست یافته نشان می دهد ۱۰ میلیون دلاری که از طرف فیفا به حساب تحت کنترل جک وارنر، نایب رئیس سابق سپ بلاتر، ریخته شده برای مصرف شخصی هزینه شده است.

این پول که به نمایندگی از آفریقای جنوبی و پیش از میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ پرداخت شد، قرار بود در جهت توسعه فوتبال در میان جامعه آفریقایی های حوزه کارائیب مصرف شود.

رسانه های آفریقای جنوبی نیز به ایمیلی دست یافته اند که نشان می دهد تابو امبکی، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی و سپ بلاتر، رئیس فیفا روی مبلغ ۱۰ میلیون دلار توافق کرده بودند که به گفته دادستانی آمریکا، رشوه ای برای اعطای میزبانی جام جهانی سال ۲۰۱۰ بوده است.

در این ایمیل که توسط جروم والکه، دبیرکل فیفا خطاب به یکی از وزرای وقت آفریقای جنوبی نوشته شده، در مورد زمان واریز پولی سئوال شده که به نوشته والکه، قبلا آقای امبکی و آقای بلاتر در مورد آن صحبت کرده اند.

دولت آفریقای جنوبی اصرار دارد که این مبلغ به طور قانونی و به منظور کمک به گسترش فوتبال در منطقه کارائیب پرداخت شده است.

تقریبا نیمی از این پول به یک سوپرمارکت زنجیره ای در ترینیداد و توباگو، کشور آقای وارنر پرداخت شده است. دادستان های آمریکایی می گویند که بخش زیادی از مبلغ واریز شده بعد از مدتی به واحد پول محلی به آقای وارنر بازپرداخت شده است.

یک میلیون و ششصد هزار دلار دیگر خرج پرداخت بدهی کارت های اعتباری و وام های شخصی جک وارنر شده و سیصدهزار دلار هم توسط اطرافیان او به صورت نقد از حساب برداشته شده است.

وارنر ۷۲ ساله می گوید که هیچ تخلفی مرتکب نشده و مدعی است که او را سپر بلای فیفا در بحران جاری کرده اند.

او پیش از این هشدار داده بود که همه چیز را درباه فساد در فدراسیون بین المللی فوتبال فاش خواهد کرد.

رسوایی مربوط به فساد مالی در فیفا از حدود ده روز پیش و با بازداشت هفت نفر از اعضای ارشد این سازمان در سوئیس وارد مرحله تازه ای شد.

این بازداشت ها به درخواست پلیس فدرال آمریکا انجام شد که ۱۴ نفر از مقام های فیفا، از جمله جک وارنر را به اخاذی، تقلب در انتقال پول و پولشویی در دوره ای ۲۴ ساله متهم کرده بود.

بازرسان پلیس فدرال آمریکا می گویند که از انتقال بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه در فیفا مطلع شده اند.

با بالا گرفتن بحران و انتقادها از سپ بلاتر، رئیس فیفا، او تنها پنج روز بعد از انتخاب مجدد به ریاست این سازمان اعلام کرد که از این مقام کناره گیری خواهد کرد.

۱۳۹۴/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...