نسخه چاپی

بیش از ۹۵ درصد پوشاك وارد شده به كشور قاچاق است

محمد جواد صدق‌آمیز تصریح كرد: ما یك زنگ خطر بسیار جدی در حوزه صنعت پوشاك داریم كه بسیار هم جدی است و اگر با آن مقابله نكنیم به معضلی جبران نشدنی تبدیل خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد جواد صدق‌آمیز، مشاور اتحادیه پوشاک در گفتگو با نسیم گفت: متأسفانه بازار پوشاک در رکود به سر می‌برد، به طوری که این رکود بر تمامی بخش‌های تولیدی اثر گذاشته، اما در این وضعیت تنها حوزه‌ای که آسیب نمی‌بیند و ندیده بخش واردات است.

وی افزود: امروزه تولیدکنندگان پوشاک در فضایی کاملا نابرابر با محصولات کشورهای دیگر رقابت می‌کنند، زیرا بسیاری از کشورها از اروپا گرفته تا ترکیه در شرایطی بسیار بهتر از شرایط موجود در کشور ما مواد اولیه خود را تأمین می‌کنند.

هزینه مواد اولیه برای تولیدات داخلی به مراتب بیشتر از کالایی است که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود

وی تأکید کرد: الان اگر تولیدکننده‌ای بخواهد مواد اولیه برای محصولش را تأمین کند مجموعه هزینه اش به مراتب بیشتر از کالایی است که از طریق قاچاق وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می‌رسد. پس در چنین شرایطی چگونه می‌توان با کالاهای خارجی رقابت کرد.

صدق‌آمیز به برخی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد و به نسیم بیان داشت: کند بودن روال‌های دولتی در کشور ما از جمله برای اخذ مجوزهای قانونی و یا بحث ورود مواد اولیه از گمرک و یا عملیات‌های بانکی از دیگر مواردی است که فضای رقابت برای تولیدکنندگان داخلی در مقابل محصولات خارجی را دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: تولید مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخلی حداقل دارای 35درصد تعرفه است، به طوری که گاهی هزینه مواد اولیه از خود محصول گرانتر می‌شود و این در حالی است که پوشاک خارجی حداکثر با 10 تا 20 درصد هزینه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

وی اظهار داشت: قاچاق بازار پوشاک ایران را پر کرده است. مزیت دار نبودن تولیدات داخلی و عدم کنترل برای جلوگیری از قاچاق باعث شده است تا تولید داخلی در برابر واردات و قاچاق شکست بخورد، و روز به روز نیز بحث قاچاق روبه گسترش است.

وی افزود: واقعیت امر این است که در حال حاضر کمتر از یک درصد از واردات پوشاک کشور از مبادی قانونی و رسمی است اما بیش از 95 درصد واردات پوشاک به صورت قاچاق به کشور می‌‎آید.

معجزه لازم است تا تولیدکننده داخلی با پوشاک قاچاق رقابت کند

صدق‌آمیز گفت: تعرفه پوشاک 150 درصد است بنابراین کسی به سراغ واردات قانونی آن نمی‌‎رود پس این چنین نیز قاچاق افزایش می‌یابد، قاچاق نیز در بیشترین حالت 20 درصد و کمترین حالت نیز حدود 7 درصد هزینه دارد. مواد اولیه هم که 35 درصد تعرفه دارد، لذا معجزه لازم است تا تولیدکننده داخلی با پوشاک قاچاق رقابت کند.

وی تأکید کرد: باید دولت با منطقی کردن تعرفه‌ها برای واردات پوشاک و محدود کردن ورود کالاهای قاچاق و برخورد با عرضه کنندگان این کالا، صنعت پوشاک داخلی را حمایت کند.

وی با بیان این مطلب که یکی از موضوعات دیگر در این حوزه که باید به آن توجه ویژه داشت بحث ورود پوشاک خارجی توسط مسافران است، گفت: این مسافران عمدتا نیز به بازارهای منطقه‌ای سفر می‌کنند، ورود پوشاک به داخل کشور از طریق این مسافرت‌ها حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار است یعنی تقریبا چیزی حدود یک دوم تولیدات داخلی.

مقدار واردات پوشاک ترکیه‌ای کاهش یافته اما سهم برندشان در بازار ایران رو به گسترش است

وی در ادامه و در رابطه با این موضوع که گفته می‌شود واردات کالاهای ترکیه‌ای کمتر از گذشته شده است، به نسیم گفت: از نظر کمیت میزان واردات کالاهای ترکیه‌ای کاهش یافته اما سهم برندها و کالاهای این کشور در بازار ایران به مراتب بسیار گسترده‌تر از گذشته شده است و این گستردگی نیز بسیار پرشتاب و دائمی است.

وی تصریح کرد: درست است که حجم کالاهای وارداتی ترکیه‌ای کاهش داشته است اما این کاهش را باید در شرایط رکود بازار کنونی ایران و با کاهش تولیدات داخلی مقایسه کرد، اگر چنین مقایسه درستی داشته باشیم بدون شک درخواهیم یافت که سهمیه بازار آن‌ها در کشور ما رو به افزایش است.

زنگ خطری که باید آن را جدی گرفت

مشاور فرهنگی اتحادیه پوشاک تأکید کرد: ما یک زنگ خطر بسیار جدی در حوزه صنعت پوشاک داریم که بسیار هم جدی است و اگر با آن مقابله نکنیم به معضلی بسیار جبران ناشدنی تبدیل خواهد شد و آن مربوط به بازار پوشاک ترکیه در ایران است.

وی بیان داشت: گاهی برخی واردات به صورت مقطعی و به دلیل شرایط ویژه تولیدات داخلی است اما متأسفانه برخی برندهای ترکیه ای بیش از یک سال گذشته به گونه‌ای وارد بازار داخلی ما شده‌اند که نشان می‌دهد درصدد به دست آوردن سهم بسیار بزرگتری از بازارمان هستند.

صد‌ق‌آمیز تصریح کرد: در نمایشگاه بهمن ماه سال گذشته شاهد بودیم که محصولات ترکیه‌ای به دنبال خرده فروشی نبودند بلکه به دنبال شناسایی و مطالعه بازار بودند.

وی اضافه داشت:برندهای ترکیه‌‍ای با سرعت در مراکز تجاری تهران و دیگر نقاط کشور در حال تهیه فروشگاه هستند و بیش از 60 برند نیز در ایران دفاتری را تهیه کرده‌اند و در حال ایجاد نمایندگی‌های فعال هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت اگر این ها بتوانند از بازار ایران سهمی را در دست بگیرند حتی اگر زمانی هم شرایط تولید داخلی رو به بهبود برود پس گرفتن این بازار از آن‌ها بسیار سخت خواهد بود و همین نقطه خطرناکی برای تولیدات داخلی است.

۱۳۹۴/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...