نسخه چاپی

تشخیص سرطان مری و معده در مدت چند دقیقه

یك گروه بین المللی از محققان با ابداع یك آزمایش جدید تنفسی موفق شدند اولین علائم سرطان مری یا معده را در مدت چند دقیقه تشخیص دهند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، در این آزمایش جدید تنفسی برخی ترکیبات شیمیایی که فقط در بازدم بیماران مبتلا به سرطان مری و یا معده وجود دارد، تجزیه و تحلیل می شود.

گروه بین المللی محققان از کالج سلطنتی لندن ، دانشکده پزشکی دانشگاه کیل و آکادمی علوم جمهوری چک در جریان یک مطالعه موفق به ابداع این آزمایش جدید تنفسی شدند.

محققان با تجزیه و تحلیل نمونه های بازدم 210 بیمار متوجه شدند که با این روش می توان، برای اولین بار و ظرف چند دقیقه، سرطان خوش خیم مری را از سرطان بدخیم تشخیص داد.

دقت این آزمایش تنفسی 90 درصد است و نتیجه آن ظرف چند دقیقه معلوم می شود. این درحالی است که نتیجه روش های دیگر ظرف 4 تا 6 ساعت مشخص می شود. از این روش جدید می توان برای تشخیص سرطان معده هم استفاده کرد.

روش های فعلی تشخیص سرطان هزینه زیادی دارد و تنها سرطان را در مراحل پیشرفته تشخیص می دهد؛ زمانی که سلول های سرطانی اندام های دیگر را هم درگیر کرده اند.

پروفسور جرج هنا از کالج سلطنتی لندن که مدیریت این تحقیق را برعهده داشت، می گوید: آزمایش تنفسی ما می تواند این مشکل را حل کند؛ زیرا می توان بیماری را در مراحل اولیه و زمانی که علائم غیر اختصاصی دارد، تشخیص داد. با این روش می توان تعداد آندوسکوپی های تهاجمی را نیز در بیماران کاهش داد.

حدود 400 بیمار در سه بیمارستان انگلیس قرار است در آزمایش های پیشرفته این تحقیق شرکت کنند.

پژوهشگران امیدوارند با استفاده از نتایج این آزمایشهای بالینی، دستگاهی بسازند که پزشکان بتوانند با کمک آن سرطان بدخیم را تشخیص دهند.

این مطالعه در نشریه Annals of Surgery منتشر شده است.

۱۳۹۴/۴/۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...