نسخه چاپی

5 حوزه تنش‌زا میان ایران و عربستان

رئیس سازمان پدافند غیرعامل كشور با بیان اینكه آمریكایی‌ها در خلیج‌فارس همسایه ما هستند، گفت: پایگاه‌های آنها در خلیج‌فارس قرار دارد و امكان تهدید دوطرفه، ما را به ۲ همسایه متخاصم و روبه‌روی هم تبدیل كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل کشور در نشست سراسری فرماندهان تهران و مراکز استانی بسیج صدا و سیما، با اشاره به تغییراتی که اخیرا در استراتژی آمریکا ایجاد و منشا تحولات در منطقه شده است، گفت: موضع‌گیری جدید آمریکایی‌ها این است که از این به بعد در مناقشات منطقه دخالت نظامی نکرده و این کار را از طریق هم‌پیمانان منطقه‌ای در چارچوب لجستیک، اطلاعات، مستشاری و ائتلاف سیاسی در فضای بین‌الملل تقویت کنند.

او ادامه داد: نتایج این رویکرد آمریکایی‌ها، به‌وجود آمدن مدل جدیدی از تهدید در قالب جنگ نیابتی است؛ ائتلافی به نام ائتلاف عربی با محوریت عربستان شکل گرفته است.

با کمک‌های مستشاری و کمک‌های تسلیحاتی به فرماندهان عربستان از سوی آمریکا و اسرائیل، موجب شدند که آنها بتوانند یک جنگ زیرساختی عمیق علیه یمن راتوسعه دهند.جلالی حوزه‌های تنش با عربستان سعودی را حول 5 محور ذکر کرده و گفت: اولین محور جنگ عقیدتی ایدئولوژیک است.

آنها تفکر تکفیری سلفی را در دنیا توسعه می‌دهند و ما تفکر اسلام ناب را. دومین محور تهدیدات امنیتی، نواحی آسیب‌پذیری در کشور وجود دارد که بعضی فرق اسلامی که همگرایی‌شان با تفکر تکفیری سلفی بیشتر است. سومین محورحوزه اقتصادی، از جمله کاهش قیمت نفت.

چهارمین مورد، حوزه سایبری، ردپای سایبری عربستان در مناقشات داخلی کشور مشاهده می‌شود.او ادامه داد: حادثه مهاباد حادثه‌ای است که عناصر امنیتی می‌گویند 80 درصد فراخوان جمعیتی مردم از طریق پیامک‌های شبکه اجتماعی در مهاباد از مقصد عربستان ارائه شده است.

حوزه آخر هم حوزه نظامی است.به گفته سردار جلالي، از آنجا که عربستان دارای تفکر و مکتب نظامی نیست و صرفا دستورات و روش‌هایش را از طریق مستشاری آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها انجام می‌دهد (در واقع الگوهای آمریکایی اسرائیلی در برابر ما قرار دارد)، طبیعتا برخورد با این ائتلاف لایه‌های مختلفی دارد که یک لایه آن سیاسی است و وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است که نگذارد ائتلاف علیه کشور شکل بگیرد.

او با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص تهدیدات، دستور اول را دعوت به آمادگی معرفي كرد و ادامه داد: دومین موضع‌گیری این است که ایشان در صحبت‌هایشان در دانشگاه امام حسین (ع) اشاره به جنگ نیابتی کرده و فرمودند: «اگر آنها جلو بیایند، ما برخورد می‌کنیم و هزینه زیادی به آنها تحمیل خواهد شد.»

جلالی تاكيد کرد: در واقع اشاره به جنگ نیابتی و دستور آمادگی توسط معظم له مفهومش این است که داریم به سمت تهدید نزدیک می‌شویم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بيان اينكه تفکر نظامی آمریکایی در حوزه جنگ تغییرات اساسی کرده است، گفت: یک عنصر به‌عنوان رسانه در جنگ‌ها به‌وجود آمده که نقش بسیار اساسی در تغییر ماهیت و شکل استراتژی جنگ‌ها داشته است.

۱۳۹۴/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...