نسخه چاپی

درآمد 3 ماهه اپل بیش از درآمد سالانه ایران!

هیچ شركتی در جهان تاكنون به اندازه اپل در یك دوره سه ماهه تا این حد درآمد نداشته است. 18 میلیارد دلار سود تنها در سه ماه پایانی سال 2014. این نخستین باری است كه یك كنسرن تكنولوژی، كنسرن های بزرگ انرژی را پشت سر می گذارد.

به گزارش نما به نقل از هفته نامه امید جوان: هیچ شرکتی در جهان تاکنون به اندازه اپل در یک دوره سه ماهه تا این حد درآمد نداشته است. 18 میلیارد دلار سود تنها در سه ماه پایانی سال 2014. این نخستین باری است که یک کنسرن تکنولوژی، کنسرن های بزرگ انرژی را پشت سر می گذارد.

اگر یک دسته اسکناس 100 دلاری از جیب تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل به زمین بیفتد، در چند ثانیه ای که رئیس خم می شود تا دسته اسکناس را بردارد، کنسرن او، اپل بیش ازهزار دلار درآمد داشته است.

روزهای پایانی سال 2014 روزهای به یادماندنی ای برای شرکت اپل خواهندبود؛ فروش بالای آیفون 6 در روزهای منتهی به کریسمس، رکورد تازه ای را برای این کنسرن به ارمغان آورده است. اپل با سود 18 میلیارد دلاری در سه ماهه آخر سال 2014، رکوردی بی سابقه را به ثبت رساند که تاکنون هیچ شرکتی در یک سه ماهه به آن نرسیده است؛ یعنی 195 میلیون دلار در روز، 8.1 میلیون دلار در ساعت، تقریبا 136 هزار دلار در دقیقه و 264 دلار در هر ثانیه. درآمد اپل در سه ماهه گذشته 74.6 میلیارد دلار بود یعنی رشدی بیش از 30 درصد نسبت به سال پیش از آن.

شاید مقایسه فروش محصولات اپل از جمع آیفون با فروش نفت ایران در سال گذشته جالب باشد. بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، در سال 1392 مجموع درآمدهای نفتی ایران 64 میلیارد و 789 میلیون دلار بوده است. رشد فروش و سود اپل، تحلیلگران اقتصادی و مالی را شگفت زده کرده است. سهام این شرکت به یکباره با افزایش 5درصدی روبرو شد.


کنسرن های انرژی پشت سر اپل

نام کنسرن های بزرگ انرژی به ثبت رسیده بود. برای نمونه گاز پروم؛ این کنسرن انرژی در سه ماه نخست 2011 سودی برابر با 16.24 میلیارد دلار به دست آورده بود که تا انتشار گزارش مالی جدید اپل، رکورددار بود.

تبلیغ مکینتاش در سال 1984

سایت آلمانی اشپیگل می نویسد، اگر در سود گاز پروم تورم بین سال های 2011 تا پایان 2014 هم منظور شود، این شرکت سودی برابر با 17.09 میلیارد دلار خواهد داشت که باز هم از رکورد تازه ی اپل پایین تر است. در جدول رکوردها، پس از گاز پروم، شرکت هلندی «رویال داچ شل» و «اکسان موبیل» به چشم می خورند. اما برای نخستین بار یک شرکت الکترونیکی- تکنولوژی، همه کنسرن های انرژی را پشت سر گذاشت.

56 درصد از درآمد اپل در سال 2014، حاصل از فروش آیفون

اپل نشان داده است که برنده اصلی بازار در روزهای پیش از کریسمس است که تب خرید سال نو و هدیه، خیلی ها را به سمت محصولات اپل می کشاند. این کنسرن دوسوم سود خود را مدیون آیفون است. اپل مدت ها در برابر گرایش به صفحه نمایش بزرگ مقاومت کرد. اما اکنون آیفون 6 با صفحه ی نمایشی بزرگ تر از مدل های پیشین، با تقاضای غیرقابل پیش بینی در بازار روبرو شده است. تیم کوک در مصاحبه با «سی ان بی سی» می گوید: «اپل [در روزهای پایانی سال] هرچه قدر آیفون که می توانست تولید کند، تولید کرد».

تیم کوک در کنفرانسی که به منظور معرفی گزارش مالی اپل برگزار شده بود، در رابطه با موفقیت به دست آمده، گفت: «لازم می دانم که از تمام مشتریان اپل بابت رقم زدن یک فصل مالی فوق العاده، تشکر کنم. استقبالی که از محصولات اپل و تقاضایی که در بازار وجود دارد، در سه ماهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده و رکوردی تاریخی به حساب می آید. درآمد ما در مقایسه با سال گذشته 30درصد رشد داشته.»

اپل از ماه اکتبر تا دسامبر سال 2014 موفق به فروش 101 میلیون دستگاه شده است که از این قرارند:

74.5 میلیون عدد آیفون (51 میلیون آیفون در سال 2013)

21.4 میلیون آیپد/ 5.5 میلیون عدد مک/ 2.6 میلیون عدد آیپاد

تیم کوک از خریداران محصولات اپل برای رقم زدن فصل مالی تاریخی برای این کنسرن تشکر کرد. در مقابل آیفون، روزهای پایانی سال ایام خوبی برای تبلت اپل نبودند. در مقایسه با سال 2013 اپل در سال گذشته 21.42 میلیون آیپد فروخت که کاهشی 1 درصدی نسبت به سال پیش را از خود نشان می دهد هرچند که استقبال بازار از آیپد از آغاز فروش این محصول تاکنون همواره سیر نزولی را طی کرده است. اما تیم کوک معتقد است که این محصول همچنان یکی از تولیدات اصلی اپل خواهدبود. فروش دستگاه های مک اما با افزایش 14درصدی نسبت به سال 2013 به 5.52 میلیون دستگاه رسید.

اگر سال 1984 به اندازه بهای یک مکینتاش سهام اپل می خریدند

اما سهام داران و سرمایه گذاران هم از سود اپل بی بهره نیستند. سی سال پیش، سال 1984 اولین مکینتاش به بازار آمد با تبلیغی از کارگردان هالیوود، ریدلی اسکات. قیمت این دستگاه در آن زمان 2495 دلار بود. اگر کسی آن روزها سهام اپل را به ارزش یک دستگاه مک می خرید، در این سال ها 672 هزار دلار سود می کرد.

اما اپل رکورد فروش خود را تا حد زیادی مدیون جین است. 21درصد از سول اپل در چین رقم خورده است. آیفون در سال گذشته در چین بیشترین فروش را در بین گوشی های هوشمند داشته است. آن هم درست در بازاری که از گوشی های ارزان قیمت اشباع است و تقاضا برای گوشی های با قیمت مناسب، همواره بالا بوده است.

اما بلندپروازی های اپل پایانی ندارند؛ در جدیدترین اظهارنظر تیم کوک آمده است که فروش ساعت هوشمند اپل در اقصی نقاط جها از ماه آوریل (اواسط فروردین ماه 94) آغاز خواهدشد.

۱۳۹۴/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...