نسخه چاپی

نحوه مصرف داروها هنگام روزه‌داری

یك دكترای داروسازی با تاكید بر اینكه در زمان روزه‌داری هیچگاه وعده‌های داروی خود را خودسرانه حذف یا به زمان دیگری موكول نكنید، گفت: این عمل می‌تواند سبب اختلال در روند درمان شود و بهتر است مصرف داروها را پس از مشورت با پزشك به زمان سحری یا افطار موكول كرد.

به گزارش نما، دکتر حمید عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص مشکلات احتمالی روزه‌داری و همچنین نحوه مصرف داروها، مشورت کند.

وی گفت: مبتلایان به بیماری‌های خاص که مجبور به مصرف دارو در ایام رمضان هستند، باید قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کنند.

این دکترای داروسازی گفت: چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی - عروقی و بیماری کلیوی هستید، در این خصوص که آیا روزه‌داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

عباسی تاکید کرد: اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد. در ایام روزه‌داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنید.

عباسی گفت: بیماران دیابتی باید پیش از روزه داری تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از اقدام به روزه داری تعیین شود.

این دکترای داروسازی در پایان خاطرنشان کرد: هم بیماران و هم خانواده مبتلایان به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده فرد بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه رمضان باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل، باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

۱۳۹۴/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...