نسخه چاپی

تهرانی‌ها یك ماه هوای ناسالم تنفس كردند

سه ماه و ۱۰ روز از سال ۹۴ گذشته است و مردم تهران بیش از یك ماه هوای ناسالم را تنفس كرده‌اند. این در حالی است كه روز به روز آسیب‌های مردم از ناسالم بودن هوا بیشتر می‌شود و مسئولان ظاهراً خود را به تغافل زده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، پایتخت‌نشینان ایران در کنار امکانات زیادی که در اختیار دارند همیشه با معضل آلودگی هوا درست و پنجه نرم می‌کردند.

ریه‌های تهرانی‌ها به آلودگی و ذرات معلق عادت کرده است. تهرانی‌ها این روزها کمتر هوای پاک و سالم گیر می‌آورند و شاید برای نسل بعدی دیدن یک روز پاک آرزو باشد.

چندسالی است که تهران با این معضل درگیر است و هر مسئولی که می‌آید تقصیر را گردن مسئول قبلی می‌اندازد و عملا کار مفیدی نمی‌کند.

وقتی مسئولی به دلیل سیاسی‌کاری و فعالیت‌های دیگر غیر از وظیفه‌اش نتواند راه به جایی ببرد در نهایت می‌گوید مردم با ریزگردها کنار بیایند یا تهرانی‌ها برای نجات جان خود پایتخت را ترک کنند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در اوایل سال جاری با افتخار در برنامه مبارزه با آسم اعلام کرد که در سال 93 نسبت به سال گذشته تعداد روزهای سالم 44 روز افزایش یافته است.

او که یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا را تولید بنزین پتروشیمی توسط دولت گذشته بیان می‌کرد با حذف بنزین پتروشیمی و واردات بی‌رویه بنزین به کشور هنوز هوای تهران سالم نشده است.

ابتکار در واکنش به اظهارات کمیسیون اصل 90 مجلس که گزارشات سازمان حفاظت محیط زیست را مبنی بر آلوده بودن بنزین‌های پتروشیمی مردود دانست، گفت: ما در سال گذشته 44 روز بیشتر هوای سالم داشتیم و داریم پیش‌ می‌رویم و مجلسی‌ها نظرشان را می‌گویند.

یکی از دلایل آلودگی هوا وجود بیش از اندازه ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، استاندارد روزانه ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون باید 10 میکروگرم در هر متر مکعب هوای آزاد باشد تا هوای آن منطقه پاک تلقی شود.

این در صورتی است که شاخص کیفیت هوای تهران تا 50 میکروگرم را شاخص پاک بودن هوا قرار می‌دهد و با چنین حسابی همان 10 روز هوای پاک در 3 ماه ابتدایی سال 94 هم پاک نبوده است.

روز دوم تیرماه امسال هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران آمار تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم تهران در 3 ماهه ابتدایی سال 94 را عنوان کرد و گفت: 10 روز هوای پاک، 62 روز هوای سالم و 22 روز هوای ناسالم در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به ثبت رسیده است.

در تیرماه امسال نیز 9 روز از 10 روز گذشته هوای تهران ناسالم بود.

علی‌رغم اینکه گرد و غبار از تهران عبور کرد و بنزین‌های پتروشیمی هم حذف شد بازهم هوای تهران سالم نشد.

نکته اساسی و قابل تامل اینجاست که هم‌اکنون سه ماه و ده روز از سال 94 را پشت سر گذاشته‌ایم و پایتخت‌نشینان یک ماه کامل هوای ناسالم تنفس کرده‌اند. یعنی یک سوم سال 94 گرد و غبار و آلودگی هوا در ریه‌های تهرانی‌ها رفته است.

این در حالی است که شهرهای جنوبی کشورمان وضعیت وخیم‌تر و به مراتب بدتری نسبت به پایتخت دارد. به گونه‌ای که زابل در شمال سیستان و بلوچستان در این روزها بارها و بارها شاهد طوفان‌های شدید گرد و خاک بود که موجب خسارات فراوانی شد.

همچنین از اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری اکثر نقاط کشور غبارآلود گزارش شد و مسئولان امر انگار خود را به تغافل زده‌اند و روز به روز سیاسی‌کاری‌ها برای بدست آوردن کرسی‌های مجلس بیشتر می‌شود.

شاید پست و مقام برای برخی مهمتر از جان مردم باشد. هرساله آمار ابتلا به سرطان خون و ریه در کشورمان افزایش می‌یابد.

۱۳۹۴/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...