نسخه چاپی

مقام ایرانی: فضای مذاكرات خوب است

یك مقام ارشد ایرانی می‌گوید فضای مذاكرات خوب است و ایران می‌خواهد توافق حاصل شود، اما حاضر نیست توافق را به هر قیمیت بپذیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه فضا و جو حاکم بر مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین را «خوب» ارزیابی کرد.

وی که در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد و خواسته نامش فاش نشود،‌همچنین گفته است: «می‌خواهیم توافق کنیم،‌ اما نه به هر قیمتی.»

مقام ایرانی گفت: «مذاکرات جدی و فشرده و فضا خوب است. همه به رسیدن به توافق علاقه دارند. ما هیچ ضرب‌الاجل قطعی نمی‌بینیم. ما می‌دانیم که ملاحظات خاصی توسط آمریکا وجود دارد اما بدان معنا نیست که همه با آن موافق هستند».

وی افزود: «اگر ما ۹ جولای را سپری کنیم، ما هنوز هم می‌توانیم به کارمان ادامه بدهیم اگر ما زودتر از آن بتوانیم چنین بکنیم که بهتر است اما اولویت یک توافق خوب است».

مقام ناشناس ایرانی تصریح کرد: «وقتی ایران تعهداتش را بر اساس توافق اجرا می‌کند، گروه ۵+۱ هم باید همان کار را انجام دهد و انجام همزمان این مسائل مورد توافق همه طرفها است».

وی با رد هرگونه احساس فشار و در فشار بودن طرف ایرانی گفت: «ما خودمان را تحت هیچگونه فشاری نمی‌بینیم ما خواهان توافق هستیم اما نه به هر قیمتی».

دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر وزرای خارجه غربی درباره مذاکرات هم تاکید کرد: «انتخاب با آنها است و آنها تصمیمات سختی باید بگیرند. توافق باید آغازی بر تغییر رویکرد شورای امنیت سازمان ملل باشد».

او افزود: «نحوه برخورد و رفتار شورای امنیت سازمان ملل با ایران وحشتناک بوده است. پرونده(هسته‌ای) ایران از ابتدا نباید به شورای امنیت سازمان ملل ارسال می‌شد. قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران غیرقانونی و خصمانه است در نتیجه راه‌حل برای مساله هسته‌ای باید آغازی برای تغییر رویکرد شورای امنیت باشد. ما می‌خواهیم این پرونده را ببندیم و فصل جدیدی در روابطمان با شورای امنیت باز کنیم».

مقام ایرانی درباره فراز نشیب در روابط تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما بسیار از نزدیک با آژانس کار کرده‌ایم اما این همکاریها به گزارشهایی که ناقص بوده‌اند، منجر شده است. رفتارهای گذشته آژانس در ایران نگرانیهایی را بوجود آورده است و ایجاد فصل جدید به تغییر رویکرد آژانس به رویکردی متوازن نیاز دارد».

وی با بیان اینکه همکاری و کار نزدیک با آژانس بخشی از توافق احتمالی هسته‌ای است تاکید کرد که نشستهای مقامات سیاسی و فنی بر روی اجرای چنین سازو کارهایی صورت می‌گیرد».

این مقام با اشاره به رویکردهای دوگانه غرب در قبال ایران افزود: «خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید از آمریکا و اتحادیه اروپا سوال کنند آیا تحریم تسلیحاتی مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تصمیم سیاسی بود یا نه و اینکه مدارک و شواهد آنها برای اینگونه تحریمها چه بوده است؟ موضع ما این است که تحریم تسلیحاتی شورای امنیت نباید بخشی از توافق هسته‌ای باشد».

در ادامه این نشست خبری برای روزنامه‌نگاران خارجی حاضر در وین، مقام ایرانی تصریح کرد: «موضع ما این است که چارچوب لوزان اجازه ادامه کار تحقیق و توسعه را می‌دهد و این موضوع نباید مانعی در برابر توافق باشد».

مقام ایرانی همچنین گفت:‌«ما تقریبا در همه موضوعات پیشرفت خوبی داشته‌ایم و ما بسیار بیشتر از دو هفته قبل رو به جلو حرکت کرده‌ایم. تعداد معدودی از موضوعات سخت باقی مانده است. ما در موضوعات فنی و کارشناسی هنوز به راه‌حل نرسیده‌ایم و وزرا باید راه‌حلها را بیابند».

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط تهران،‌ مسکو و پکن گفت: «این موضوع موضوع محرمانه‌ای نیست که در قیاس با دیگر اعضای گروه ۵+۱، ما روابط خوبی با روسیه و چین داریم اما این بدان معنا نیست که ما درصدد ایجاد تشتت و تفرقه باشیم. ما می‌دانیم که باید برای توفیق و موفقیت این توافق با همه اعضای گروه ۵+۱ روابط سازنده‌ای داشته باشیم».

او با اشاره به مساله خطوط قرمز ادامه داد: «هنر دیپلماسی آن است که ما خطوط قرمز خود را به هم نزدیک کنیم. برخی از خطوط قرمز به هم نزدیک شده و دیگر خطوط هم به کار بیشتر نیاز دارند و ما معتقدیم می‌توانیم به این نقطه برسیم».

مقام ایرانی افزود: «روی تمدید متمرکز نشده‌ایم و بر حل مسائل و پایان دادن به کار متمرکزیم. اگر نتوانیم اینکار را انجام دهیم، با هم تصمیم خواهیم گرفت که بهترین راه برای پیش بردن مسیر چه است. تمدید به نفع کسی نیست اما اگر به زمان بیشتر نیاز داشته باشیم،‌بهتر است در وین بمانیم تا اینکه وقفه‌ای در مذاکرات بدهیم».

۱۳۹۴/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...