نسخه چاپی

دهقان فداكار پتروشیمی مارون درگذشت

شهرام محمدی، «مردی» كه ١١ روز پیش زندگی خود را با جان صدها نفر از همكارانش در پتروشیمی مارون ماهشهر معاوضه كرد، روز گذشته به دلیل شدت جراحات وارده ناشی از انفجار در این پتروشیمی، در بیمارستان شهید چمران تهران جان خود را از دست داد.

به گزارش نما به نقل از اعتماد: شهرام محمدي، «مردي» كه ١١ روز پيش زندگي خود را با جان صدها نفر از همكارانش در پتروشيمي مارون ماهشهر معاوضه كرد، روز گذشته به دليل شدت جراحات وارده ناشي از انفجار در اين پتروشيمي، در بيمارستان شهيد چمران تهران جان خود را از دست داد.

نام اين «مرد»، از نهم تيرماه امسال سر زبان‌ها افتاد. او يكي از سه هزار كارگر پتروشيمي مارون ماهشهر است. نهم تيرماه انتشار گاز هگزان، واحد پلي‌اتيلن پتروشيمي مارون را در محاصره كامل خود گرفت و نه‌تنها نفس كشيدن صدها كارگر را به شماره انداخت كه تنها نياز به جرقه‌اي كوچك داشت تا انفجاري مهيب را رقم بزند و صدها نفر را به كام مرگ بكشاند. مرگ، كارگران را در محاصره خود گرفته بود.

شهرام محمدي، از محل حادثه فاصله داشت اما فرياد‌هاي همكارانش او را به محل كشاند. در يك لحظه، ١٣ سال تجربه‌اش را به كار بست و خود را به شير فلكه اصلي انتشار گاز هگزان رساند. به سختي آن را بست. كارگران فرار كرده بودند. حالا نوبت فرار شهرام محمدي از مخمصه بود اما ناگهان انفجاري رخ داد و او را به گوشه‌اي پرتاب كرد.

كارگران او را به بيمارستان نفت منتقل كردند اما شدت جراحات وارده باعث شد تا او از تخت بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد چمران تهران سردر بياورد. اعضاي حياتي‌اش دچار سوختگي شديد شده بود. بيش از ٥٠ درصد از ريه و قفسه سينه‌اش سوخته بود. «مرد»، پس از ١٠ روز جان خود را از دست داد.

اكنون ١١ روز از اين حادثه مي‌گذرد. تصاوير شهرام محمدي در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده و فداكاري‌اش، غرور را بر فراز آسمان زادگاهش، ايذه نشانده است. خانواده‌اش از يك سو داغ از دست دادن او را تحمل مي‌كنند و از سوي ديگر نگاه معنا‌دار خانواده صدها كارگري كه با فداكاري فرزندشان نجات يافتند، آنها را از شادي لبريز مي‌كند. از سوي ديگر جمعي از روزنامه‌نگاران حوزه نفت نيز در تلاشند تا با ايجاد كمپيني رسانه‌اي، زمينه حمايت مالي از خانواده شهرام محمدي و تغيير نام پتروشيمي مارون به نام اين «مرد» را فراهم كنند.

تلاش آنها در شبكه اجتماعي توييتر با بازتاب بالايي همراه شده است با اين حال به نظر مي‌رسد اين فداكاري تنها از چشم مسوولان پتروشيمي مارون پنهان مانده باشد. آنها از پاسخگويي درباره جزييات اين حادثه خودداري مي‌كنند به نحوي كه مديران اين شركت چهار روز پس از وقوع حادثه به اين نتيجه رسيدند تا با رسانه‌ها گفت‌وگو كنند .

سيزدهم تيرماه، اسفنديار صلاحيت‌پور، مدير روابط عمومي پتروشيمي مارون درباره حادثه به ايرنا گفت: «علت حادثه واحد پلي‌اتيلن اين مجتمع اشتعال گاز هگزان بوده كه در داخل لوله لاين محبوس شده بود. گاز هگزان قابل اشتعال و انفجار است و لوله لاين به دليل فرآيندهايي كه پيش مي‌آيد به دليل تركيبات شيميايي مسدود مي‌شود.

در زمان مسدود شدن، شيرهاي قبل و بعد از مسير توسط مسوولان مربوطه بسته مي‌شوند و جايي كه اتصال دارد، باز شده و انسداد آن رفع مي‌شود. به گفته صلاحيت‌پور، لحظه‌اي كه كارگر شير را باز مي‌كرد حد فاصل شير بسته شده تا نقطه انسداد، حاوي گاز حبس شده بود كه در لحظه آزاد شدن به علت گرماي هوا عوامل موثر ديگر مشتعل شد.

پس از اين حادثه تلاش شد جلوي آتش‌سوزي گرفته شود كه در اين بين يكي از كارگران دچار سوختگي ٥٠ درصدي شد. سخنان مدير روابط عمومي پتروشيمي مارون در حالي است كه وخامت شرايط جسماني شهرام محمدي، هنگام بستري در بيمارستان از ديد كسي پنهان نبود با اين حال هيچ يك از مسوولان اين پتروشيمي را به رسانه‌اي كردن اين حادثه و تلاش براي مشخص شدن علت اصلي آن وادار نساخت.

در حالي كه مسوولان پتروشيمي مارون اين انفجار را حادثه‌اي با خسارات محدود مي‌بينند اما شاهدان عيني نگاه‌شان را به فداكاري شهرام محمدي دوخته‌اند. يكي از آنها مي‌گويد: «در پتروشيمي هميشه ممكن است چنين اتفاقاتي پيش بيايد.

دستورالعمل ايمني هم بستن شيرهاي گاز و دور شدن از منطقه است. گاهي واشرهاي اين لوله‌ها خراب مي‌شوند اين موضوع يك مساله آني است و نمي‌توان آن را پيش‌بيني كرد. اگر هم اتفاق به انفجار منجر شود، ممكن است لوله‌ها و مخازن ديگر هم منفجر شود. گازي كه در هوا منتشر شده پس از انفجار حالتي را به وجود مي‌آورد كه انگار هوا آتش گرفته است.

علايم هشدار‌دهنده كه به كار افتادند همه فرار كردند. شهرام با فرياد از همكارانش مي‌خواست دور شوند، اما خودش به سراغ شير اصلي رفت و آن را خاموش كرد كه ناگهان شيري كه نشت كرده بود، منفجر شد و آتش به دست و جانش افتاد و سوخت.»

۱۳۹۴/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...