نسخه چاپی

آماری از گداهای تهران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور ضمن بیان آنكه 37 درصد مجموع متكدیان كشور را زنان تشكیل می‌دهند، گفت: تا اواخر سال گذشته حدود 250 نفر از متكدیان و بی‌خانمان‌ها از شهرداری تهران به بهزیستی ارجاع داده شده‌اند و پس از ارجاع به بهزیستی نیز این افراد به صورت استانی به استان‌ها ارجاع و تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه 37 درصد مجموع متکدیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: تا اواخر سال گذشته حدود 250 نفر از متکدیان و بی‌خانمان‌ها از شهرداری تهران به بهزیستی ارجاع داده شده‌اند و پس از ارجاع به بهزیستی نیز این افراد به صورت استانی به استان‌ها ارجاع و تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

حبیب‌الله مسعودی در ارتباط با ساماندهی متکدیان و بی‌خانمان‌ها، اظهار کرد: علاوه بر آیین‌نامه و دستورالعمل رسیدگی به بی‌خانمان‌ها و متکدیان که در شورای عالی اداری در سال 87 به تصویب رسیده است، حتی برخی پژوهش‌های ملی نیز در این حوزه بر مدیریت اصلی این موضوع توسط شهرداری‌ها تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: در برخی از پژوهش‌های ملی آمده است که مدیریت اصلی امور بی‌خانمان‌ها و متکدیان با فرمانداری‌ها بوده و تامین محل اسکان و تجهیز آنان نیز به عهده شهرداری‌هاست.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: شهرداری‌ها مکلفند مکان‌هایی را جهت اسکان موقت تا دو هفته برای انجام امور غربال‌گری در اختیار این افراد قرار داده و طی این مدت غربال‌گری‌های لازم را با کمک دستگاه‌های مختلف انجام دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: برای مثال اگر فرد مجرم است باید با کمک دستگاه قضایی و انتظامی این ساماندهی‌ها صورت گیرد و درصورتی که فرد آسیب دیده سالمند، روانی مزمن، کودک کار خیابانی و یا مشمول سایر آسیب‌های اجتماعی باشد این ساماندهی‌ها توسط شهرداری با همکاری بهزیستی صورت خواهد گرفت.

مسعودی با بیان اینکه کودکان کمتر از 18 سال بر اساس قانون نباید وارد مراکز اسکان موقت شهرداری‌ها شوند، اظهار کرد: تمامی افراد زیر 18 سال به طور مستقیم به مراکز نگهداری از کودکان خیابانی سازمان بهزیستی کشور ارجاع داده می‌شوند و همچنین مسئولیت رسیدگی به در راه ماندگان و افرادی که واقعا از لحاظ اقتصادی نیازمند هستند نیز به کمیته امام خمینی (ره) واگذار شده است؛ معتادان متجاهر نیز برای ترک اجباری به ستاد مبارزه با موادمخدر ارجاع داده خواهند شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص بیماران روانی مزمن که مسئولیت رسیدگی به آنها با سازمان بهزیستی کشور است، گفت: بیمارانی که دارای مشکلات حاد روانی باشند را نمی‌توان در کنار سایر بیماران روانی مزمن نگهداری کرد بلکه باید این افراد به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند و پس از انجام همکاری‌های لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تکمیل فرآیند درمانی آنها پس از آنکه شرایط لازم را اخذ کردند می‌توان آنها را به بهزیستی ارجاع داد.

وی همچنین عنوان کرد: در اواخر سال گذشته سازمان بهزیستی کشور ستادی را برای همکاری با شهرداری در امور بی‌خانمان‌ها و متکدیان راه‌اندازی کرد تا بتواند پس از آن به طور مستقیم افرادی را که ساماندهی‌شان به بهزیستی مربوط می‌شود از شهرداری تحویل بگیرد.

مسعودی تصریح کرد: در جریان راه‌اندازی این ستاد با اخذ اجازه از رییس سازمان وقت بهزیستی کشور به مدیرکل بهزیستی استان تهران این دستور داده شد که هر فردی اعم از روانی مزمن، سالمند و ... که توسط شهرداری‌ها به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند در صورتی که تهرانی نباشند با اختیار خود به استان متبوعشان ارجاع داده شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این خصوص افزود: 60 الی 70 درصد متکدیان و بی‌خانمان‌ها در تهران، غیرتهرانی هستند و سازمان بهزیستی کشور بخصوص در حوزه سالمندی و روانی مزمن‌ها با کمبود محل نگهداری مواجه است به همین دلیل این افراد را با اختیار خودشان توسط بهزیستی استان تهران به محل تولد و استان‌شان ارجاع خواهیم داد و به این ترتیب مدیر بهزیستی همان شهرستان نیز مکلف است آن فرد را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: با این شیوه توزیع و ساماندهی این افراد هیچ فشاری به سیستم بهزیستی کشور وارد نمی‌شود زیرا تمامی آنها در تهران تجمیع نمی‌شوند.

مسعودی در ادامه با تاکید بر اینکه همان‌طور که تولی‌گری اصلی کودکان کار و خیابان با سازمان بهزیستی است و سایر نهادها نیز ملزم با بهزیستی در این راستا هستند، محوریت ساماندهی امور متکدیان و بی‌خانمانان نیز با شهرداری‌هاست و هر دستگاهی بر اساس شرح وظایف خود باید در این راستا با شهرداری‌ها همکاری داشته باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه برخی افراد به علت عدم آگاهی با شرح وظایف و قوانین گمان می‌کنند که بهزیستی مسئول ساماندهی بی‌خانمان‌ها و متکدیان است، گفت: بهزیستی در کنار سایر دستگاه‌ها که مهم‌ترین آن‌ها ناجا، وزارت بهداشت و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند در کنار شهرداری‌ها جهت ساماندهی این افراد اقدام می‌کنند.

۱۳۹۴/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...