نسخه چاپی

كاهش 65درصدی ساخت‌وساز در ایران

اكبر تركان در هجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور با بیان اینكه دیپلمات‌های ایرانی نشان دادند كه شایستگی‌های ایران در حوزه دیپلماسی زبان زد است، گفت: دیپلمات‌های ایران با مد نظر قرار دادن خطوط قرمز مقام معظم رهبری از حقوق هسته ای كشور به نحو احسن دفاع كردند.

به گزارش نما به نقل از پول‌نیوز- مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه ساخت و ساز مسکن در یکی از عمیق ترین دوران رکود به سر می بریم ادامه داد: ساخت و ساز مسکن در کشور نسبت به سال گذشته 65 درصد کاهش یافته است.

اردبیل، اکبر ترکان در هجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه دیپلمات‌های ایرانی نشان دادند که شایستگی‌های ایران در حوزه دیپلماسی زبان زد است، گفت: دیپلمات‌های ایران با مد نظر قرار دادن خطوط قرمز مقام معظم رهبری از حقوق هسته ای کشور به نحو احسن دفاع کردند.

وی با بیان اینکه در مرحله پایانی رفع وحصر تهدید‌های غیر منصفانه ناعادلانه هستیم، افزود: بیش از 10 سال است که شاهد تحریم های ظالمانه اقتصادی در کشور هستیم ولی ملت شریف ایران در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کردند.

ترکان با بیان اینکه با توسعه‌های مختلف قیمت نفت به نصف کاهش یافت، اضافه کرد: ارز حاصل از صدور نفت ایران در مناطق مختلف دنیا نیز بلوکه شده است.

دبیر شورای مناطق آزاد با بیان اینکه در بخش تولید همه ظرفیت‌ها فعال نیستند و با وجود تحریم در تکنولوژی و دسترسی به ظرقیت های جهانی محدود شده‌ایم تصریح کرد: یک دوره رکود توام با تورم را داشتیم که در حال پشت سر گذاشتن این رکود سخت هسیتم.

وی با بیان اینکه سال گذشته با اقتصاد سه درصد شاهد سه ونیم میلیون بیکار در سطح کشور بودیم، افزود: با این نرخ رشد اقتصاد قادر به حل مشکلات نبودیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مجددا منابع ارزی متعددی را در دست می گیرد، گفت: در مدیریت این منابع ارزی تخصص خاصی نیاز است که اگر در این خصوص بی تدبیری صورت گیرد با مشکلات گذشته روبه رو خواهیم شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه انباشته شدن هزاران هزار تن فولاد وسیمان در کارخانه‌های کشور از علایم و عوارض رکود است، تصریح کرد: سیستم بانکی کشور که باید برای خروج از رکود کمک کند بیش از 50 درصد منابع آن در گردش و جاری و نیست و بیشتر منابع آن در معوقات وبدهی‌های دولت، مسکن مهر و نظایر آن بوده که همه این موارد محصول انتقال یافته از دولت قبل به دولت فعلی است.

وی با بیان اینکه مقدار ظرفیتی که برای اقتصاد کشور از بانک می توان استفاده کرد برای چرخه اقتصادی کشورکافی نیست، خاطرنشان کرد: برخی از صنایع که تسهلات گرفتند به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب قادر به باز پرداخت آن نیستند.

ترکان با بیان اینکه سالانه 80هزار میلیارد تومان بودجه برای ساخت و ساز کشور نیاز است، گفت: این درحالی است که بودجه عمرانی کشور سالانه 37 هزار میلیارد تومان بوده که نصف بودجه ساخت وساز است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی باید مهتمرین نقش را در این خصوص ایفا کند و دراین راستا نیاز به آمادگی مجدد دارد، افزود: سالانه 15 میلیون پرونده قضایی در کشور تشکیل می شود ولی تعداد اندکی از پرونده‌ها مربوط به دعواهای عمرانی است چرا که شرایط عمومی پیمان وجود دارد.

ترکان با بیان این‌که فهرست بهای ساختمان ظرف بیست سال گذشته تا به امروز درست نشده است، از بازنگری کلی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که موجب رونق بهتر در صنعت ساختمان خواهد شد خبر داد و گفت: تا سه ماه آینده با انتخابات جدید در سازمان نظام مهندسی روبه رو هستیم که آن انتخابات نیازمند مراقبت ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه گردش مالی ناصواب در سازمانهای نظام مهندسی موجب نگرانی بوده و باید فکر اساسی در این خصوص شود، گفت: کسب وکار حلال بسیار مهم بوده و به زندگی برکت می دهد. در مقابل امضا فروشی کسب و کاری حرام بوده وخطر‌ناک است.

سازمان نظام مهندسی باید تسهیل گر خدمات مهندسی باشد

معاون وزیر راه وشهرسازی نیز در این نشست گفت: در انتخابات امین رای مهندسین باشیم و از مصلحت اندیشی‌ها دوری کنیم.

مظاهری با بیان این‌که در بخش‌های مختلف نظام مهندسی نیاز به یک فضای گفت‌وگوی فعال داریم، گفت: در بخش‌های مختلف این فضا وجود ندارد و ناچارا از روش‌های نادرست استفاده می شود.

وی افزود: با مسایل و چالش های زیادی رو به رو هستیم که باید با گفت‌وگو حل کنیم.

مظاهری با بیان اینکه دو ماه دیگر اعضای هیات مدیره‌های نظام مهندسی تغییر خواهند کرد، تصریح کرد: باید با شجاعت به نقد بپردازیم چرا که محتاج گفت‌وگوی آزادانه هستیم تا به یک ارزیابی درونی برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که آیا سازمان‌های نظام مهندسی در طول سه سال به وظایف خود عمل کرده اند یا نه؟ گفت: جایگاه نظام مهندسی در بحث ساخت و ساز باید ارزیابی شود.

وی با بیان اینکه وزارت مسکن در دو دهه گذشته بخش عمده ای از وظایف خود را در قالب یک سازمان غیر دولتی و مردم نهاد قرار داده است، گفت: امیدواریم در پایان این اجلاس بتوانیم پاسخ سوال‌هایی که درهویت ما و قضاوت جامعه در خصوص نظام مهندسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دخالت دولت در سازمان نظام مهندسی باید به حداقل برسد، گفت: اجازه دهیم نظام مهندسی مبتنی بر آرای مهندسی و در جهت اهداف تعیین شده عمل کند.

مظاهری گفت: هرجایی که بخش خصوصی می تواند موفق عمل کند، دولت باید کنار برود.

وی خطاب به سازمان نظام مهندسی گفت: در انتخابات امین رای مهندسین باشیم و از مصلحت اندیشی ها دوری کنند.

۱۳۹۴/۴/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...