نسخه چاپی

احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام تركیه

یك مقام ارشد حزب عدالت و توسعه تركیه تاكید كرد كه احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام این كشور ۵۰-۵۰ است و این مساله بستگی به روند مذاكرات تشكیل دولت ائتلافی خواهد داشت.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که حزب عدالت و توسعه مذاکرات رسمی خود برای تشکیل دولت ائتلافی با مخالفان را آغاز کرده است، یک مقام ارشد این حزب از احتمال 50 درصدی برگزاری انتخابات زودرس خبر داده است.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه اکنون مجبور است تا دولت ائتلافی را با حضور احزاب مخالف تشکیل شود.حزب عدالت و توسعه مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی را با حزب جمهوریخواه آغاز کرده ولی پیشرفت مذاکرات بسیار کند بوده است.

عمر سلیک وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: شانس 50-50 برای تشکیل دولت ائتلافی یا برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد. مذاکرات ائتلافی به 10 تا 15 روز زمان بیشتر نیاز دارد.

حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار از سال 2002 میلادی اکثریت مطلق کرسی های پارلمانی را از دست داده است ولی در انتخابات اخیر همچنان بیشترین کرسی را کسب کرده است.

انتخابات ژوئن نه تنها یک چالش و دردسر بزرگ برای حزب حاکم عدالت و توسعه بوده بلکه اردوغان را نیز به دردسر انداخته است. وی امیدوار بود که پارلمان جدید ترکیه با اصلاح قانون اساسی که به وی قدرت و اختیارات بیشتری می داد، موافقت کند.

این احتمال بیشتر از سایر احتمالات است که حزب عدالت و توسعه با حزب جنبش ملی به ائتلاف برسد و دولت را تشکیل دهد. اگر تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی ظرف مدت 45 روز ناموفق باشد، اردوغان خواستار برگزاری انتخابات زودرس خواهد شد.

منتقدان اردوغان بر این باورند که وی ترجیح می دهد مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی به بن بست برسد تا وی بتواند انتخابات دیگری را برگزار کند.

۱۳۹۴/۴/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...