نسخه چاپی

از سند محرمانه ایران و آژانس اتمی رضایت داریم

عکس خبري -از سند محرمانه ايران و آژانس اتمي رضايت داريم

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریكا می‌گوید كه سندی محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل پی‌ام‌دی نگاشته شده كه كاخ سفید از محتوای آن آگاه و راضی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، کنفرانس خبری کاخ سفید امشب با توضیحات «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در خصوص سفر دوره‌ای اوباما به آفریقا آغاز شد.

رایس گفت که اوباما در چهارمین سفر آفریقایی خود به کنیا و اتیوپی می‌رود و در این دو کشور در خصوص ارتقای همکاری‌های تجاری با مقامات دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

رایس تأکید کرد که در سفر به اتیوپی، نقطه‌نظرات ایالات‌متحده در خصوص حقوق مخالفان دولت و آزادی‌های مدنی به مقامات این کشور گوشزد خواهد شد.

مشاور امنیت ملی اوباما با اشاره به حضور بوکوحرام و داعش در قاره آفریقا، یکی از محورهای مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران آفریقایی را مبارزه با تروریسم دانست.

سوزان رایس به خشونت‌های خونبار سودان جنوبی پس از استقلال هم اشاره کرد و گفت که اتفاقات این کشور باعث نگرانی و ناراحتی است و آمریکا برای بازگشت صلح و رفاه عمومی به جوبا، تلاش خواهد کرد.

در ادامه رایس به سوالات ایران‌محور خبرنگاران پاسخ داد.

مشاور اوباما گفت: «توافقی خوب و قوی با ایران منعقد کردیم که با روشی قابل راستی‌آزمایی، جلوی دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد.»

خبرنگاری در خصوص احتمال ارائه نشدن برخی اسناد مربوط به توافق وین به کنگره پرسید.

رایس گفت که همه اسنادی پیش‌نویس آنها توسط آمریکایی‌ها نگاشته شده، اسنادی که آمریکا در نوشتن پیش‌نویس آن همکاری داشته و در کل همه اسنادی که پس از توافق وین به دست دولت آمریکا رسیده، برای بررسی به نمایندگان کنگره ارائه شده است.

مشاور امنیت ملی اوباما افزود: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته اسنادی در خصوص حل و فصل جنبه نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور تهیه کرده‌اند که منتشر نشده ولی ما این اسناد را دیده‌ایم و از محتوای آن رضایت داریم.

در ادامه، «جاش ارنستِ» سخنگو هم در خصوص توافق هسته‌ای و موضع اوباما در قبال آن سخن گفت.

ارنست به سخنرانی سه‌شنبه اوباما پس از اعلام توافق اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور حرکتی را شروع کرد و ما هم آن را ادامه می‌دهیم؛ رئیس‌جمهور خواست به مردم آمریکا بگوید که چگونه از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شد و اصلاً چرا باید برای حفظ امنیت ملی خودمان، از دستیابی ایران به بمب اتم جلوگیری می کردیم.»

۱۳۹۴/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...