نسخه چاپی

مهمترین عامل افزایش اعتیاد در ایران

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاكید بر لزوم توجه بیشتر به اشتغال جوانان جهت پیشگیری از اعتیاد گفت: مهمترین عامل بروز اعتیاد در جامعه عدم اشتغال جوانان و بیكاری آنها است.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر صفر نعیمی زر اظهار داشت: در حال حاضر اعتیاد یک بلای خانمانسوز برای کشورمان شده، کشوری که نظام مقدس آن حاصل خون شهدا و ایثارگری‌ها است. در حقيقت این بلیه درخور نظام مقدسی که مردم آن ولایتمدار و انقلابي هستند، نیست.

وی گفت: انتظار نداریم، ستاد و دولت به تنهایی با این آسیب اجتماعی بزرگ مبارزه کنند، همه نهادها و دستگاه‌ها باید به کمک دولت و ستاد بشتابند و در جهت ریشه کنی مواد افیونی یاری رسانند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجلس اعتباراتی را در زمینه مسدودکردن مرزها جهت جلوگیری از ورود مواد به کشور اختصاص داده است، گفت: اعتبارات در این زمینه کافی نیست و مواد مخدر همچنان جوانان ما را تهدید می‌کند. لذا لازم است که هر نهادی به نحوی اعتباری را در این رابطه اختصاص دهد. در غیر این‌صورت فرزندان هیچ کدام از ما و مردم از بلیه شوم اعتیاد مصون نخواهند ماند.

نعیمی زر تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی فردی و اجتماعی به معضل مواد مخدر همه در این باتلاق گرفتار خواهند شد؛ لذا باید خودجوش و سازمانی اعتباراتی بیشتر به وزارت کشور تخصیص یابد. انسداد مرزها نیز باید با جدیت بیشتر انجام شود البته این مساله مانعی مطلق جهت پیشگیری از اعتیاد به شمار نمی‌رود.

وی گفت: مجلس آمادگی دارد که اگر نیاز به بودجه بیشتر برای امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر لازم است، همکاری كند و یا در راستای تغیير قانون و رفع خلاء های قانونی در این زمینه گام بردارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کمبود دلخوشی و شادی را عامل اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر ندانست و افزود: مهمترین عامل بروز اعتیاد در جامعه عدم اشتغال جوانان و بیکاری آنها است. نقش دولت در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. که ضمن تشکر از خدمات دولت تدبیر و امید، می‌خواهیم معضل بیکاری را سرلوحه کار خویش قرار داده تا جوانان مشغول به کار شده و سرگرم کار و فعالیت شوند این موضوع شادی درونی برای انها فراهم می‌سازد.

به گفته این نماینده مجلس ریشه کنی اعتیاد نیاز به عزم فراگیر و همگانی دارد.

نعیمی زر با اشاره به اینکه هر یک از سه قوا نقش‌های متفاوتی را در کشور برعهده دارند، گفت: دولت در اشتغال جوانان مصمم است ولی هرچه زودتر در این راستا تلاش کند، به نفع کشور است. لذا توجه دولتمردان بیشتر باید در این زمینه معطوف شود.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم افزایش تولید با اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: وقتی به تقویت تولید توجه کنیم شاهد کاهش اعتیاد در کشور و رونق چرخه اقتصادی نیز خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد نسبت به این مساله که جمعیت کارمندی کشور سنشان زیاد شده و به سمت بازنشستگی پیش رفته گفت: علی رغم این موضوع شاهد بکارگیری مجدد بازنشستگان بوده‌ایم، این در حالی است که باید به جوانان اهمیت داد. مدت‌هاست که بحث استخدام دولتی منتفی شده است ولی باید باب استخدام دولتی باز شود.

نعیمی زر گفت: در حال حاضر استخدام دولتی محدود یا ممنوع است. از زمان آغاز فعالیت آقای روحانی جذب و استخدام از وزارتخانه‌ گرفته شده است و همه منتظر ابلاغ ایشان هستند.

وی با تاکید بر اینکه استخدام در کشور جوابگوی آمار بالای تحصیلکرده‌ها نیست، بیان داشت: در حال حاضر تعداد زیاد دانشگاه، انبوه فارغ التحصیل را ایجاد کرده که نیازمند کار هستند ولی استخدام یا ممنوع و یا محدود است. این مساله سبب شده چهره شفاف جوانان مکدر شود و گرد و غبار ناراحتی چهره آنها را بگیرد. جوانان سرمایه نظام‌اند و باید بیش از این به موضوع اشتغال آنها توجه شود.

این نماینده مجلس در مورد جامعه پذیری معتادان بهبود یافته و یا خانواده معتادان گفت: معتاد بیمار است و باید مراکزی مناسب جهت درمان و نظارت بر آنها پیش بینی‌شود. معتاد جانی نیست که آن را به زندان ببرند مگر اینکه مافیا و قاچاقچی باشد. دشمن قصد زمینگیر کردن و شکست جمهوری اسلامی ایران را از طریق اعتیاد جوانان دارد و باید به این نکته توجه كرد.

نعیمی زر اظهار کرد: در حال حاضر کمپ‌های ترک اعتیاد امکانات لازم را ندارد دولت باید تمام این مراکز را تحت پوشش قرار داده و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. از معتادان در حال ترک و یا بهبود یافته نیروی ماهر و با تجربه بسازد تا بتوان از آنها در تولید و صنعت بهره‌مند شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهزیستی و کمیته امداد نیز لازم است بیشتر به خانواده معتادان و مددرسانی به آنها تلاش کنند تا شاهد کاهش بیشتر آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

۱۳۹۴/۵/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...