نسخه چاپی

ولت: تركیه امروز بهای حمایت از داعش را می‌پردازد

یك روزنامه آلمانی با اشاره به وقایع تروریستی اخیر در تركیه نوشت كه دولت این كشور امروز بهای حمایت از گروه تروریستی داعش را می‌پردازد.

به گزارش نما،‌ یک عامل انتحاری دوشنبه هفته گذشته خود را در میان ازدحام ناشی از یک گردهمایی در مرکز فرهنگی آمارا در شهر «سوروچ» استان شانلی اورفا ترکیه منفجر کرد که در پی آن 30 نفر از مردم ترکیه کشته و حدود 100 نفر نیز زخمی شدند. این نخستین‌بار نبود که تروریست‌ها در خاک ترکیه دست به اقدام تروریستی می‌زدند.

«چطور هم‌پیمانی مخفیانه با داعش به شکست منتهی می‌شود.» این عنوانی است که روزنامه آلمانی «ولت» برای گزارشی درباره وقایع اخیر ترکیه و اقدامات داعش در این کشور انتخاب کرده است. بنابر گزارش این روزنامه، 2 سال پس از اینکه دولت اردوغان از تروریست‌های داعش حمایت کرد تا به این وسیله دولت اسد را سرکوب کند، اکنون زمان آن رسیده است که بهای آن را بپردازد و ترکیه به عنوان کشوری که یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، درگیر جنگ داخلی سوریه شده است.

تروریست‌ها راه دیگری برای مداوای نیروهای خود نمی‌شناسند. آنها نیروهای زخمی خود را برای درمان به ترکیه می‌فرستند. مدتهاست که این اقدام، موضوعی طبیعی تلقی می‌شود. صدها تن از نیروهای زخمی داعش کاملا رایگان در ترکیه درمان می‌شوند و پس از بهبودی به سوریه باز می گردند.

اما با کشته شدن یک سرباز مرزبان ترک و یک تروریست داعشی وضعیت فرق کرده است. از این رو از پنجشنبه به بعد ترکیه و نیروهای داعشی راه‌های جداگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و نیروهای ترکیه در سراسر کشور بازداشت گروه‌های افراط‌گرا را آغاز کرده‌اند و از روز جمعه فقط مواضع داعش در سوریه بمباران می‌شوند.

باید گفت حتی صمیمانه‌ترین دوستی‌ها هم می‌توانند به پایان برسند. ترکیه و این گروه تروریستی هم‌پیمانان نزدیکی بودند تا دولت سوریه به ریاست‌جمهوری بشار اسد را سرنگون کنند. این موضوع تا جایی برای ترکیه اهمیت داشت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در این راه، استفاده از هر وسیله‌ای را برای خود مجاز می‌دانست. در این رابطه نظامیان کرد در شمال سوریه همواره همکاری داعش و ترکیه را محکوم کرده‌اند. ترکیه هم همواره این انتقادها را رد کرده است.

«جیمز کلاپر» رئیس سرویس امنیت ملی آمریکا (DNI) ماه می گذشته از شرایطی در ترکیه سخن گفت که به وسیله آن 60 درصد از تمامی تروریست‌های خارجی که به سوریه می‌روند از راه این کشور وارد سوریه می‌شوند. این در حالی است که افراطیون فقط از راه‌های غیرقانونی از 900 کیلومتر مرز 2 کشور عبور نمی‌کنند. بلکه شواهد زیادی از گذرنامه‌های اعضای کشته شده داعش وجود دارد که نشان می‌دهد از آنها برای عبور نیروهای داعش در مرز ترکیه به سوریه استفاده شده‌ است.

القاعده، هم‌پیمانی جدید

در این بین فروش نفت به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد داعش هم از اهمیت زیادی برخوردار است.داعش نفت عراق را از راه سوریه بیشتر به وسیله خط لوله‌های دست‌ساز دریافت می‌کند. یا اینکه این ماده در بشکه‌های پلاستیکی به این کشور منتقل می شود. ارزش این معامله غیرقانونی در سال 2014، 2 میلیون دلار در روز برآورد شده است. آنکارا این حقایق را هم تکذیب می‌کند.

بعد از ظهر روز جمعه، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور در اسرع وقت در ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا شرکت خواهند کرد و ایالات متحده مجاز به استفاده از پایگاه های خود در ترکیه خواهد بود. قطر و عربستان سعودی هم‌پیمانان جدید ترکیه هم خود را به حمایت از گروه‌‌های القاعده و احرار الشام در سوریه متعهد کرده‌اند.

در مجموع می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که داعش برای ترکیه داستانی تمام شده و القاعده موضوعی است که احتمالا از امروز به بعد آغاز شده است.

۱۳۹۴/۵/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...