نسخه چاپی

را‌ه‌هایی برای كاهش «كمرویی»

كمرویی كاستی در حجم مناسبی از ارتباط و میزان مناسبی از هیجانات محسوب می‌شود كه در جوامع مختلف متفاوت و شیوع آن بین زنان بیش از مردان است. بخش مهمی از علل كمرویی افراد مربوط به شیوه‌های فرزندپروی غفلت‌ورز و دیكتاتوری والدین است.

به گزارش نما، امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با فارس، درپاسخ به سوالی یکی از شهروندان درباره کمرویی و علل آن اظهار داشت: انسان به عنوان موجود اجتماعی شناخته می‌شود به این معنا که در سراسر زندگی متکی به روابط اجتماعی خود با دیگران و نیازمند تعامل با سایر انسانها است.

وی افزود: با توجه به اینکه ارتباطات از لحظه تولد بین مادر و فرزند شروع می‌شود و تا پایان زندگی ادامه می‌یابد بنابراین شاید بتوان گفت: یکی ازمهمترین وجوه زندگی مسایل ارتباطی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان اینکه ارتباطات امروزه به صورت رشته دانشگاهی درآمده است تصریح کرد: ارتباطات بخش بزرگی از پژوهش‌های جامعه‌شناسی، روانشناسی و ارتباطات را تشکیل می‌دهد و براساس چگونگی تعامل افراد و بهبود بخشیدن آن است.

* مشکلات ارتباطی ناشی از افراط و تفریط است

وی ادامه داد: یکی از مسایل عمده در ارتباطات میزان مناسب آن با دیگران و استفاده از هیجانات در آن است مشکلاتی که در ارتباطات افراد با یکدیگر به وجود می‌آیند گاه به دلیل بیش از حد بودن ارتباطات و گاهی نیز ناشی از کمتر از حد مناسب بودن آن است.

شهسوارانی اظهار داشت: زمانی که در تعاملات اجتماعی خود نتواند حجم مناسبی از ارتباط همراه میزان متناسب هیجانات را به کار برد در اصطلاح عام دچار حالت‌‌های کمرویی شده است.

* کمرویی پدیده ای فرهنگی

وی کمرویی را پدیده‌ای فرهنگی عنوان کرد که در جوامع مختلف متفاوت و کاستی در میزان ارتباط مناسب با افراد از دید آن فرهنگ است.

این روانشناس گفت: افراد کمرو در اصطلاح عامیانه خجالتی بوده و به سختی می‌توانند خواسته‌های خود را با دیگران مطرح کنند و از کمک آنها بهره‌مند شوند.

* علل کمرویی

شهسوارانی درباره ریشه اصلی کمرویی اظهار داشت: علت کمرویی در مشکلات ارتباطی دوران کودکی است معمولا والدین افراد کمرو یا در تربیت فرزندان خود سبک غفلت‌ورزی را دارند یا از روش‌های دیکتاتورمعابانه استفاده می‌کنند.

*‌زنان کمرو تر از مردان هستند

این روانشناس درباره شیوع کمرویی بین زنان و مردان گفت: به طور معمول در جوامع مختلف کمرویی در میان دختران و زنان بیش از پسران و مردان است. دلیل این امر به طور معمول آموزش‌های فرهنگی مبنی بر محدودسازی بروز هیجانات و برون‌ریزی احساسات در محیط‌های علنی اجتماعی توسط زنان است.

* را‌ه‌هایی برای کاهش کمرویی

وی افزود: بهترین گزینه برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و کاهش کمرویی در افراد آموزش نحوه درست مهارت‌های اجتماعی به والدین و همچنین آموزش جرات‌ورزی است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: افراد در چنین آموزش‌هایی یاد می‌گیرند که چگونه نیازهای واقعی خود را با حفظ شأن خود و طرف مقابل بیان داشته و بتوانند خواسته‌های معقول خود را برآورده سازند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در کمرویی و خجالتی بودن ترس خودآگاه یا ناخودآگاه این افراد است که این امر نیز با آموزش‌هایی که ذکر شد به راحتی قابل مدیریت است.

* در صورت عدم حل نشدن کمرویی سلامت روان فرد به خطر می‌افتد

این روانشناس تاکید کرد: در صورت حل نشدن مشکلات مربوط به کمرویی و خجالتی بودن افراد در محیط‌های تحصیلی، شغلی و روابط با خانواده، فرد دچار مشکلات جدی شده و در مواردی حتی سلامت روان و بنیان خانواده به خطر خواهد افتاد.

شهسوارانی گفت: مجموعه مهارت‌های زندگی که مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی است به عنوان بسته پیشنهادی برای بهبود روابط اجتماعی و بهینه‌سازی تعاملات انسانی با دیگران،‌توسط متخصصان حوزه بهداشت روان آموزش داده می‌شود.

۱۳۹۴/۵/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...