نسخه چاپی

بایدكنار بشار اسد ایستاد

«امیر طلال ارسلان» با بیان اینكه كشورهای ۱+۵ مجبور به امضای توافقنامه هسته‌ای با ایران شدند، تصریح كرد: امروز غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند كه از اتخاذ هرگونه گزینه نظامی علیه تهران عاجز هستند.

«امیر طلال ارسلان» رئیس حزب دموکرات لبنان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشورهای غربی به ویژه آمریکا مجبور به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران بودند، تصریح کرد: این توافق پس از آن حاصل شد که این کشورها اطمینان پیدا کردند که از اتخاذ هرگونه گزینه نظامی علیه ایران عاجز بوده و هیچ راهی جز مذاکره و گفتگو با این کشور ندارند.

وی با اشاره به اینکه ایران با تحقق پیشرفت‌های چشمگیر خود علی رغم اعمال تحریم‌ها علیه آن از سالها پیش، اثبات کرده که قدرتی بزرگ در معادلات منطقه ای و جهانی است، تصریح کرد: امروز، ایران از یک کشور منطقه ای عادی به یک کشور منطقه ای بزرگ و دارای قدرت جهانی تبدیل شده و این قدرت را در عرصه جهانی به نمایش گذاشته است.

رئیس حزب دموکرات لبنان ادامه داد: از همین رو، نیروهای ائتلاف جهانی به این نتیجه رسیدند که جز از طریق مذاکره و گفتگو با جمهوری اسلامی ایران قادر به حل هیچ پرونده‌ای در سطح آسیا و خاورمیانه نیستند.

وی با تأکید بر مواضع گذشته خود در خصوص پرونده هسته ای ایران و مذاکرات این کشور با گروه ۱+۵، اظهار داشت: پیشتر نیز گفته بودم که تلاش برخی کشورها برای عدم تحقق موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ با شکست مواجه خواهد شد.

طلال ارسلان افزود: توافق هسته ای ایران و غرب پس از پیمودن راهی سخت و دشوار محقق شد.

ارسلان در پاسخ به سؤالی درباره تصویب توافقنامه هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا و خشم اسرائیل از این توافقنامه گفت: بزرگترین دلیل موفقیت ایران در این مذاکرات، موضع اسرائیل در قبال توافقنامه امضا شده بوده که حاکی از این است که تیم ایرانی امتیازات بسیاری را در این توافقنامه به دست آورده است.

در ارتباط با آمریکا نیز، امیر طلال ارسلان تصریح کرد: آمریکایی ها هیچ راهی جز پذیرش این توافقنامه ندارند، به ویژه اینکه بدون شک این قدرت ایران بود که موجب شد تا اوباما مواضع خود در قبال ملت ایران و تمدن این کشور را به کلی تغییر داده و اعلام کند که در صورت رد توافقنامه توسط کنگره آن را وتو می‌کند.

طلال ارسلان

وی با اشاره به خشم عربستان سعودی از توافقنامه هسته ای ایران و غرب، یادآور شد: بسیار جای تأسف وجود دارد که برخی کشورهای منطقه فاقد عقلانیت و دیدگاهی روشن و شفاف در برخورد با امور و مسائل منطقه ای هستند.

امیر ارسلان در همین ارتباط افزود: این سؤال به ذهن متبادر می شود که چرا غرب می تواند با ایران وارد مذاکره شود، اما کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس مذاکره با تهران را برای خود ممنوع می دانند؛ در حالی که آنها بیش از غربی‌ها به وحدت برای مقابله با تهدیدات روزافزون اسرائیل علیه اعراب و مسلمانان نیاز دارند.

وی خطاب به کشورهای عربی گفت: اعراب باید از توافقنامه هسته ای امضا شده میان ایران و غرب درس گرفته و بدانند که تفاهم با جمهوری اسلامی ایران به مصلحت آنها است، زیرا پیروزی ایران در تحقق چنین توافقی در واقع به مثابه پیروزی همه ما در منطقه است.

رئیس حزب دموکرات لبنان با تأکید بر لزوم غنیمت شمردن فرصت های به وجود آمده پس از توافق هسته ای ایران، افزود: اگر ندانیم که چطور باید از این توافق حمایت کرده و آن را غنیمت بشماریم، با بسیاری از مواضع نادرست در قبال آن مواجه می شویم؛ مواضعی که موجب گسستگی وحدت اعراب و گسترش تهدیدات علیه آنها می شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت ایران پس از توافق هسته ای، تصریح کرد: ایران در مسیر شکوفایی هرچه بیشتر قرار دارد و معتقدم که بیانات آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) مبنی بر عدم اعتماد ایران به آمریکا پس از این توافق بسیار «حکیمانه» بود، زیرا ایشان از زمان برپایی نظام جمهوی اسلامی در ایران طی سالهای گذشته تجربه های بسیاری را از رفتارهای غربی ها اندوخته اند.

رئیس حزب دموکرات لبنان در رابطه با سرنوشت دروزی‌های سوریه و لبنان به دنبال هجوم گسترده تکفیریها علیه آنان گفت: دروزی ها در لبنان و سوریه دارای روابط سرشار از دوستی و محبت با یکدیگر هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

وی ادامه داد: دروزی ها در سوریه جزئی جدایی ناپذیر از بافت ملی ـ اجتماعی سوریه در مقابله با گروه های تکفیری و تروریستی هستند؛ تروریست هایی که وحدت سوریه را هدف قرار دادند و حتی تهدیدی بزرگ برای صلح جهانی به شمار می روند.

امیر طلال ارسلان تصریح کرد: امروز، دروزی ها در سوریه تحت رهبری بشار اسد در حال مبارزه با گروه های تکفیری هستند.

رئیس حزب دموکرات لبنان با انتقاد از استفاده از عبارت «وقوع انقلاب» در سوریه یادآور شد: در حالی که از یک سو ترکیه به صورت علنی مرزهای خود را برای ورود تکفیریها و تسلیحات نظامی از سراسر جهان به سوریه بازگذاشته و از سوی دیگر اسرائیل اقدام به معالجه تکفیریهای مجروح در بیمارستان های سرزمین‌های اشغالی می کند، نمی توان از وقوع انقلاب در سوریه علیه بشار اسد سخن گفت.

وی تأکید کرد: به اعتقاد من هیچ نیرویی جز جمهوری اسلامی ایران و همپیمانان آن از جمله چین و روسیه و همچنین جنبش های مقاومت در عراق و سوریه و لبنان در مبارزه با داعش جدی نیست.

در رابطه با دخالت نظامی ترکیه در سوریه نیز رئیس حزب دموکرات لبنان اظهار داشت: اردوغان بدون پشتیبانی کشورهای غربی قادر به دخالت نظامی مستقیم در سوریه نیست، از همین رو وقوع چنین مسأله ای بعید به نظر می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع جنبلاط در خصوص سرنگونی دولت بشار اسد، تصریح کرد: با جنبلاط در این زمینه بسیار اختلاف دارم، زیرا وی به خوبی می داند که بشار اسد مقاومت خواهد کرد و باقی خواهد ماند. همه باید در مبارزه با تکفیریها در کنار اسد باشیم.

رئیس حزب دموکرات لبنان در پایان با اشاره به تحولات داخلی لبنان گفت: جریان المستقبل، تحولات داخلی کشور را به اتفاقات منطقه ای گره می زند و تا زمانی که این دو مسأله با هم گره بخورند، نمی توان توقع هیچگونه وقوع تحولی را در کشور داشته باشیم، زیرا موضوع خلاء ریاست جمهوری موضوعی نیست که بتوان با حساب باز کردن بر روی تحولات منطقه ای آن را حل کرد.

۱۳۹۴/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...