نسخه چاپی

بوشهر در معرض انواع بلایای طبیعی

استان بوشهر در معرض انواع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی قرار دارد، وقوع حادثه‌های بزرگ و متعدد در این استان می‌طلبد كه شرایط ایمنی مناسبی در آن فراهم شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، وقوع دو زمین لرزه بزرگ از جمله زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری دشتستان و زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری دشتی طی سال‌های اخیر در استان بوشهر باعث شده تا این استان در لیست استان‌های پرزلزله کشور قرار بگیرد.

زمین‌لرزه ۶.۱ ریشتری که بیستم فرودین‌ماه سال ۹۲ شهرستان دشتی را لرزاند بیش از سه هزار منزل مسکونی را تخریب کرد و در این حادثه حدود یک هزار نفر مجروح شدند و ۳۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر نیز روز هفتم آذرماه سال ۹۲ شهرستان دشتستان را لرزاند که حدود ۲۲ شهر و روستای این شهرستان در این حادثه دچار خسارت شدند و هفت نفر جان خود را از دست دادند.

هر چند استان بوشهر یک استان گرم و خشک است ولی نبود زیرساخت‌های مناسب برای ذخیره و کنترل روان‌آب‌ها باعث شده است تا در سال‌های اخیر شاهد وقوع سیلاب‌های متعددی در شهرها و روستاهای استان بوشهر باشیم و افراد زیادی نیز جان خود را در این حوادث از دست داده‌اند.

آتش‌سوزی نیز از دیگر حوادث پرتکرار در استان بوشهر است که خسارات و تلفات زیادی را در سال‌های اخیر داشته است. مواج شدن دریا و غرق شدن شناورها نیز از دیگر مخاطرات در استان بوشهر است.

وقوع این بلایا و در معرض خطر بودن استان بوشهر می‌طلبد که شرایط مناسبی برای مقابله با این آنها در استان فراهم شود که یکی از مهمترین راهکارها می‌تواند ساخت و راه اندازی پایگاه امداد و نجات هوایی در استان باشد.

هر چند طرح راه اندازی پایگاه امداد و نجات هوایی در استان بوشهر از سال‌ها پیش مصوب شده است ولی تاکنون راه‌اندازی نشده است و هم‌اکنون مسئولان استان بوشهر برای راه‌اندازی این پایگاه مصمم هستند.

آخرین وضعیت اجرای مرکز امداد و نجات هوایی استان بوشهر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر در ارتباط با آخرین وضعیت اجرای مرکز امداد و نجات هوایی استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: این طرح یکی از مصوبات دولت قبل و تعهدات وزارت نفت است که به زودی در شهرستان دیر اجرایی خواهد شد.

عبدالکریم شعبان‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساخت و راه‌اندازی این پایگاه، اضافه کرد: استان بوشهر دارای موقعیت استراتژیک و مهمی است که راه‌اندازی مرکز امداد و نجات هوایی در استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/05/18/IMG17034636.jpg

وی با اشاره به تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پایگاه امداد و نجات توسط وزارت نفت، تصریح کرد: ۱۶ هکتار زمین در شهرستان دیر برای طرح امداد و نجات هوایی هلال احمر اختصاص یافته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به مشارکت سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر در این طرح، اضافه کرد: ۱۱۰ میلیارد ریال از سوی وزارت نفت برای اجرای طرح امداد و نجات هوایی هلال احمر استان بوشهر در شهرستان دیر مصوب شده است.

وی با اشاره به فعال بودن پایگاه‌های امداد و نجات زمینی، دریایی و کوهستانی در استان بوشهر، تصریح کرد: استان بوشهر در معرض انواع سوانح و حوادث قرار دارد و آمادگی برای مقابله با این حوادث ضروری است.

طرح امداد و نجات هوایی به زودی اجرایی می شود

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز از اجرای طرح امداد و نجات هوایی استان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: ۱۱۰ میلیارد ریال توسط وزارت نفت برای اجرای این طرح مصوب شده است و در آینده نزدیک شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

سیدمحمدحسن باستی با اشاره به اهمیت بسیار بالای ایجاد این پایگاه در استان بوشهر، افزود: همه تلاش خود را برای تسریع در اجرای این طرح به کار خواهیم گرفت تا زمینه امداد و نجات و رسیدگی مناسب‌تری را در زمان بروز حوادث شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در معرض انواع حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار دارد، تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات مورد نظر از سوی وزارت نفت، زیرساخت‌های این پایگاه در شهرستان دیر اجرا می‌شود.

ساخت پایگاه امداد هزینه نیست؛ سرمایه‌گذاری است

حوادثی همچون سیل و زلزله و آتش‌سوزی و مخاطرات دریایی و . . . همواره مردم را در استان بوشهر تهدید می‌کند و در طول سال شاهد وقوع حوادث متعدد طبیعی و غیرطبیعی در استان هستیم و همین امر، ضرورت ایجاد زیرساخت‌های امدادی را بیشتر می‌کند.

ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات را نمی‌توان یک هزینه دانست و بلکه یک سرمایه‌گذاری بسیار مهم برای تامین امنیت و حفظ سلامت مردم است که می‌تواند اثرات بسیار مهمی در نجات جان افراد داشته باشد.

۱۳۹۴/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...