نسخه چاپی

میزان آب شربی كه در تهران از چاه تامین می شود؟

ذخیره آب سدهای تهران هم‌اكنون ۷۵۷ میلیون مترمكعب است كه بخشی از آن برای سال آبی ۹۴ و ۹۵ نگهداری خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ محمد حاج رسولی‌ها با اشاره به اهمیت سدها در تامین آب شرب شهرها گفت: اولویت ما تامین آب شرب است و هم‌ اکنون ۴۹ سد استراتژيک در داخل کشور وجود دارد که وظيفه تامين آب شرب را به عهده دارند.

مشاور وزیر نیرو با تاکید بر اینکه طرح‌هاي آب با توجه به شرايط حوضه‌ها اولويت‌بندي مي‌شوند، اظهارداشت: در احداث سد شفارود که در افق ۱۴۲۰ پیش بینی شده، وزارت نيرو و سازمان محيط زيست با هم هماهنگ هستند، طرح بازنگري شده و بنابر مصالح زيست‌ محيطي علاوه بر کاهش حجم مخزن، ارتفاع سد نيز کاهش يافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه طرح‌هاي آبي تعطيل نخواهند شد، بیان داشت: اگر سد بيجار گیلان در سال گذشته به بهره‌برداري نمي‌رسيد، چند شهر از جمله رشت و لاهيجان با چالش جدي آب شرب مواجه مي‌شدند، گفت: امسال توانستيم براي اولين بار از ظرفيت سد سفيدرود براي بخش کشاورزي منطقه نيز استفاده کنيم.

وي در خصوص تامين آب شرب تهران از منابع مختلف با بيان اينکه براساس مدل نرمال در تقسيم آب، عمدتا حدود ۶۰ درصد آب شرب از منابع آب سطحي و ۴۰ درصد از منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود، افزود: اين مدل در شرايط تَرسالي و خشکسالي دستخوش تغيير مي‌شود.

حاج‌رسولي‌ها ادامه داد: ذخيره آب سدهاي تهران هم‌اکنون ۷۵۷ ميليون مترمکعب است که بخشي از آن براي سال آبي ۹۴ و ۹۵ نگهداري خواهد شد.

وي درباره بازنگري احداث سدها گفت: در حال حاضر احداث ۱۱۹ سد در کشور در حال اجرا است ولي با توجه به تغيير اقليم کشور و کاهش بارندگي‌ها، در بازنگري‌ها بيشترين حساسيت مربوط به حوضه کرخه و سفيدرود است و اين باعث شده برخي پروژه‌هاي اين حوضه‌ها در اولويت قرار گيرند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو تصریح کرد: طرح‌هاي آبي تعطيل نخواهند شد ولي با توجه به شرايط خاص حوضه‌ها اولويت‌بندي مي‌شوند که در همين راستا حدود ۲۵ تا ۲۷ سد در اولويت دوم قرار خواهند گرفت.

۱۳۹۴/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...