نسخه چاپی

«سولاریوم» سرطان زاست

رییس اداره كارشناسی واردات تجهیزات پزشكی سازمان غذا و دارو با سرطان زا خواندن دستگاه های سولاریوم گفت: دستگاه های سولاریوم (برنزه كردن پوست) كه بیشتر در آرایشگاه ها استفاده می شود، به هیچوجه مورد تایید ما نیست.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران: رییس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با سرطان زا خواندن دستگاه های سولاریوم گفت: دستگاه های سولاریوم (برنزه کردن پوست) که بیشتر در آرایشگاه ها استفاده می شود، به هیچوجه مورد تایید ما نیست.

علیرضا سلیمانی افزود: هیچ مجوز ورود قانونی درمورد دستگاه های سولاریوم تا به امروز صادر نشده و در نتیجه استفاده از این وسایل قابلیت پیگرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر با ورود تکنولوژی های نوین، برنزه کردن پوست با دستگاه های سولاریوم وارد زندگی مردم بویژه برخی زنان شده درحالیکه اغلب تجهیزات لاغری و زیبایی بصورت قاچاق وارد کشور می شوند و هیچ مجوزی از سوی وزارت بهداشت ندارند.

سلیمانی در مورد استفاده از دستگاه های سولاریوم (برنزه کردن پوست) منتشر کننده پرتوهای فرابنفش(یو وی) نیز گفت: مراجع ذیصلاح نیز باید نظارت های جدی در این زمینه داشته باشند.

رییس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: گزارش هایی در زمینه استفاده از دستگاه های سولاریوم در آرایشگاه ها به این سازمان رسیده و باید با آن برخورد شود.

سلیمانی تاکید کرد: با توجه به اینکه استفاده از این دستگاه ها باعث سرطان می شود و عوارض جبران ناپذیری دارد، لزوم برخورد را چند برابر می کند.

رییس اداره کارشناسی واردات تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: مراکزی که از این دستگاه ها استفاده می کنند مجوزی را از صنف مربوطه خود دارند که بازرسان اصناف مربوطه باید در نظارت های خود برخوردهای جدی داشته باشند.

وی با درخواست از اصناف خاطر نشان کرد: اصنافی که مجوز این مراکز را می دهند در بازرسی های خود اگر مشاهده می کنند که وسیله ای کاربرد پزشکی دارد دقت کنند که آیا وسایلی که استفاده می شود و کاربرد پزشکی دارد آیا مجوز واردات یا تولید دارند یا نه.

سلیمانی یادآور شد: چندی پیش مصاحبه ای را از یکی از مسوولان مربوطه آرایشگران مطالعه و تعجب کردم که در این مصاحبه گفته شده بود که «مراکز استفاده کننده از دستگاه های سولاریوم زیر نظر پزشک است»، درحالیکه استفاده از دستگاه سولاریوم ممنوع بوده و در نتیجه، استفاده از آن به معنای استفاده از کالای قاچاق است.

سولاریوم دستگاهی برای برنزه کردن پوست است که چند سالیست وارد ایران شده و در همین مدت کم طرفداران پر و پاقرصی را پیدا کرده است.

این دستگاه شامل تختی است که در دیواره های آن لامپ های اشعه فرابنفش تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ های مشابهی است بسته می شود و بدن درون جعبه ای که حاوی نور فرابنفش است جای می گیرد و اشعه ها از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می شود.

متخصصان پوست معتقدند حتی مقدار ناچیزی از این اشعه ها می تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب که فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده و همچنین موجب بروز سرطان نیز می شود بطوریکه سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع کرده است.

۱۳۹۴/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...