نسخه چاپی

نیمی از شهرهای ایران دچار تنش آبی هستند

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی مباحثی چون «تنش آبی» و «بحران آب» را بازتعریف كردند كه طبق این تعریف قانونی، نیمی از شهرهای ایران دچار تنش آبی هستند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در صحن علنی قوه قانون گذاری کشور، با تصویب ماده یک طرح توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور، مباحثی چون «تنش آبی» و «بحران آب» را به صورت قانونی تعریف کردند.

بر این اساس، شرایط تنش آبی شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تأمین آب یک شهر، شهرستان یا روستا معادل (سر به سر) میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد و شرایط بحران آب: شرایطی است که در آن منابع آبی موجود برای تأمین آب یک شهر، شهرستان یا روستا کمتر از میزان آب مورد نیاز در اوج مصرف باشد.

از اینرو، در حال حاضر از تعداد 1152 شهر ایران، حدود 550 شهر که در وضعیت سر به سر تولید و مصرف آب قرار دارند، دارای تنش آبی هستند و از این تعداد چیزی در حدود 50 شهر با بحران آب مواجه اند. اگرچه این تخمین غیررسمی است و هنوز نتایج بررسی های وزارت نیرو در خصوص شهرهای دچار شده به وضعیت بحران آبی اعلام نشده است، اما در استانهای تهران، کرمان، هرمزگان، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کردستان، فارس، زنجان، البرز، همدان، بوشهر و سمنان می توان حداقل 50 شهر را برشمرد که میزان مصرف آب در این شهرها از میزان فعلی تولید فراتر رفته و سازمان های مربوطه به اجاره چاههای کشاورزی، حفر اضطراری چاه آب، مدیریت فشار شبکه و انتقال آب بین منابع تأمین آب شهرهای همجوار، برای گذر از پیک مصرف تابستانه اقدام کرده اند.

البته باید به این مسئله توجه داشت که در کنار این شهرها، وضعیت بحران آب در روستاها وخیم تر است و هم اکنون چندهزار روستا برای تأمین آب به آبرسانی سیار متکی هستند.

۱۳۹۴/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...