نسخه چاپی

راز مرگ یك زن و 200 گربه

زن 60 ساله مدیر مركز نگهداری 500 گربه وقتی 10 سال پیش در اشتهارد پایگاهی برای نگهداری حیوانات آسیب‌دیده راه انداخت، هرگز تصور نمی‌كرد كه در محاصره آتش جانش را از دست بدهد.

به گزارش نما به نقل از شهروند: زن 60 ساله مدیر مرکز نگهداری 500 گربه وقتی 10 سال پیش در اشتهارد پایگاهی برای نگهداری حیوانات آسیب‌دیده راه انداخت، هرگز تصور نمی‌کرد که در محاصره آتش جانش را از دست بدهد.

حالا هم او و هم 200 گربه بی‌سرپرست و معلول در پایگاه نگهداری از حیوانات در آتش سوختند. علت این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. این درحالی است که تیم پلیسی و کارشناسان آتش‌نشانی در صحنه به دنبال علت این حادثه هستند.

ساکنان روستای پلنگ آب در جاده ماهشهر به اشتهارد صبح دیروز شاهد آتش‌سوزی یک مرکز نگهداری از حیوانات بودند. ساعت6 صبح هفتم شهریور ماه بود که شعله‌های آتش از خانه کوچکی که در این مرکز قرار داشت زبانه کشید. وقتی سه کارگری که در اتاقک پایین محوطه این مرکز خواب بودند متوجه حریق شدند به سرعت ماموران آتش‌نشانی را در جریان قرار دادند. نزدیک به 500 گربه بی‌پناه در آن‌جا زندگی می‌کردند. در این مرکز صدها گربه خوش‌شانس که جایی برای زندگی نداشته‌اند تحت مراقبت و سرپرستی زنی 60 ساله قرار گرفته ‌بود.

آتش به جان مرکز نگهداری حیوانات افتاده بود. شعله‌ها در این مرکز زبانه می‌کشید و آتش، خانه صاحب این مرکز و گربه‌ها را محاصره کرده بود. دود سیاه این آتش‌سوزی مهیب آسمان اشتهارد را فرا گرفت و پایگاه نگهداری از حیوانات در آتش سوخت. این همه اتفاقی است که دیروز رخ داد و باعث شد تا یکی از مراکز حیوانات در اشتهارد میزبان آتش شود.

دیروز خودروهای آتش‌نشانی آژیرکشان به سمت محل آتش‌سوزی در منطقه زیبادشت حرکت می‌کردند. شعله‌های آتش هر لحظه زبانه می‌کشید و کارگرهای وحشت‌زده پایگاه را تخلیه می‌کردند. آتش‌نشانان از بیشتر ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت، عازم محل حادثه شدند. با رسیدن آتش‌نشانان در مقابل این مرکز عملیات اطفای حریق آغاز شد. تانکرهای آب یکی پس از دیگری تخلیه می‌شدند و آتش‌نشان‌ها برای مهار آتش از چند طرف عمل می‌کردند. تا این‌که بعد از ساعتی تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان؛ آتش گسترده خاموش شد.

بررسی‌های اولیه آتش‌نشانان نشان می‌داد یک مرکز نگهداری گربه‌ها، دچار حریق شده است. در این پایگاه از 500 گربه نگهداری می‌شد. صاحب این مرکز در این آتش‌سوزی جان باخت. این درحالی بود که 200 گربه نیز در آتش سوختند.

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری اشتهارد البرز گفت: بر اثر آتش‌سوزی در یک مرکز درمان حیوانات آسیب‌دیده در اشتهارد یک نفر جان خود را از دست داد.

یوسف علی میرزا افزود: این آتش‌سوزی ساعت 6 صبح روز شنبه رخ داد که 200 قلاده گربه در آن تلف شد.این مرکز توسط یک تشکل مردم نهاد با هدف حمایت و نگهداری حیوانات آسیب‌دیده به‌ویژه گربه‌ها در 24 کیلومتری شرق اشتهارد راه‌اندازی شده بود. در این حادثه یک زن 60 ساله که کار نگهداری و درمان گربه‌های آسیب‌دیده را برعهده داشت، براثر استنشاق دود و خفگی جان باخت.

مسئول ایستگاه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اشتهارد افزود: علت وقوع حادثه که حدود سه ساعت مهار آن زمان برد، توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است.

گفت‌وگو با یکی از حامیان حیوانات

این مرکز نگهداری گربه‌ها 10 ‌سال پیش توسط «شعله رئوفی» زن 60 ساله در اشتهارد تأسیس شد.

در مدت کوتاهی تعداد گربه‌های بی‌سرپرست و معلول و ناتوان افزایش یافت؛ به همین خاطر او با هزینه شخصی خود توانست پناهگاهی نسبتاً مجهز برای حیوانات بسازد. او نسبت به دیوارکشی تهیه آب و برق و ساخت لانه و اتاق سرایداری، خانه مسکونی، آشپزخانه و انباری جهت پناهگاه اقدام کرد.

یکی از دوستان خانم رئوفی به خبرنگار «شهروند» گفت: «او زن متمولی بود که خانه‌اش را در شمال پایتخت رها کرده بود و به اشتهارد آمده بود تا مرکز نگهداری برای گربه‌ها تأسیس کند. با دایر کردن این پایگاه در منطقه زیبادشت به مرور زمان تعداد گربه‌ها افزایش یافت. این درحالی بود که هزینه‌های نگهداری از گربه‌ها هم افزایش پیدا می‌کرد.

خانم رئوفی که تمامی دارایی خود را هزینه ساخت و تجهیز پناهگاه کرده بود با هزینه‌های بسیار بالایی برخورد کرد، رقمی در حدود 10 تا 15 ‌میلیون ماهانه جهت خورد و خوراک و خاک مخصوص گربه، تهیه غذای خشک جهت موارد پیش‌بینی نشده، بهبود وضع دهان و دندان گربه‌ها، همچنین درمان‌های دامپزشکی گربه‌های بیمار، واکسیناسیون سالیانه و خوراندن ضد انگل، حقوق کارگران، خرید آب روزانه با تانکر، هزینه برق بالا به دلیل تنها منبع انرژی سرمایشی و گرمایشی برای گربه‌ها. در این مدت گروه‌های حامیان حیوانات کمک‌های ناچیزی جمع‌آوری می‌کردند تا بتوانند قسمتی از هزینه‌های نگهداری از حیوانات را پرداخت کنند اما این کمک‌ها تنها سهم کوچکی از هزینه‌های میلیونی بود.»

او افزود: «گربه‌ها در چند محوطه نگهداری می‌شوند‌ یا در حیاطی که دورش حصار کشیده شده، در قفس‌های بزرگ یا در حیاط اصلی. اینها گربه‌های آسیب‌دیده، رها شده و پیر و ناتوانی هستند که این‌جا پناه گرفته‌ بودند. گربه‌ها مدتی این‌جا درمان می‌شوند و اگر خوب و جوان باشند و کسی آنها را بخواهد با تعهدنامه به متقاضی سپرده می‌شد. اما صبح دیروز متوجه آتش‌سوزی این مرکز شدیم. خانم رئوفی همراه 200 گربه در خانه خود در محوطه پایگاه خواب بوده که این اتفاق وحشتناک رخ داده است. گربه‌ها همه سوخته‌اند و خانم رئوفی به کام مرگ فرو رفته و از خانه هم تنها اسکلتی سوخته باقی مانده است. بعضی از گربه‌ها هم دچار سوختگی شده‌اند و وضع وخیمی دارند.»

زن جوان گفت: خانم رئوفی یک پسر و یک دختر داشت که دخترشان در کانادا زندگی می‌کرد. از مدت‌ها پیش خانم رئوفی مورد تهدید قرار گرفته بود. بعضی از گروه‌ها با ادامه کار این مرکز مخالف بودند به همین خاطر صاحب این پایگاه را تهدید می‌کردند. علت این حادثه در حالی از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و ماموران پلیس در حال بررسی است که دو فرضیه پیش روی تیم تحقیق قرار دارد. در نخستین فرضیه احتمال می‌رود این آتش‌سوزی عمدی بوده است و در فرضیه دوم کارشناسان آتش‌نشانی احتمال می‌دهند اتصال سیم‌های برق این حریق را رقم زده است.

مرکز نگهداری گربه‌ها فاقد مجوز بود

در ادامه، خسرو کلهر مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: مراکز نگهداری حیوانات اهلی مجوز خود را از اداره کل دامپزشکی دریافت می‌کنند ولی این مرکز که دچار حریق شده مجوزی نداشته است.

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز افزود: هنوز اطلاعات دقیقی از علت وقوع این حادثه مشخص نیست و ماموران در حال بررسی مستندات و شواهد موجود هستند.

۱۳۹۴/۶/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...