نسخه چاپی

ارتباط بین ابتلا به بیماری پوستی و افسردگی

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی كه به عارضه پوستی پسوریازیس psoriasis كه در طب سنتی به آن داءالصدف گفته می شود، مبتلا هستند در خطر بسیار زیادی برای ابتلا به افسردگی قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از مهر: بیماری پسوریازیس یک بیماری با التهاب دوره ای است که باعث ضخیم شدن پوست، تغییر رنگ آن به طیف سرخ رنگ و پوسته پوسته شدن سطح پوست می شود. این پوسته ها به صورت ورقه های پولکی نقره ای رنگ مشاهده شده و در برخی موارد به شدت ملتهب بوده و فرد در آن مناطق احساس خارش می کند.

پژوهشگران اعتقاد دارند وجود رابطه قوی بین افسردگی و بیماری های پوستی، به واسطه شرایط نامناسب فرد در اجتماع به دلیل ظاهر وی است. متاسفانه شرایط ظاهری پوست بیمار در این عارضه بسیار بد شکل بوده و این موضوع در تابستان ها که افراد در معرض نور خورشید قرار دارند بسیار بیشتر است. این بیماری خطری برای اطرافیان ایجاد نکرده و واگیردار نیست ولی عموما افرادی که از این موضوع اطلاعی ندارند در مواجهه با بیماران مبتلا به پسوریازیس، واکنش های نامناسبی نشان می دهند که سبب سرخوردگی و تشدید افسردگی در این افراد خواهد شد.

در همین زمینه دکتر «راجر هو»، پژوهشگر و متخصص امراض پوستی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، می گوید: «پسوریازیس واگیردار نبوده و بهتر است عموم مردم در مواجهه با افراد مبتلا به این عارضه، واکنش احساسی نشان نداده و کاملا طبیعی و مانند سایر افراد با این بیماران برخورد کنند.»

در این مطالعات بیش از ۱۲,۳۸۲ فرد بالغ مبتلا به پسوریازیس مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که بیش از ۱۶.۵ درصد این افراد در خطر ابتلا به افسردگی قرار داشته و شانس ابتلا به افسردگی های حاد در این گروه از افراد، دو برابر بیشتر از سایرین است.

دکتر هو در رابطه با وجود ارتباط بین بیماری و شرایط نامناسب روحی بیماران مبتلا، می گوید: «در ابتدا ما فکر می کردیم خود این بیماری و روند پیشرفت آن با افزایش احتمال افسردگی مرتبط است ولی اکنون مشخص شد که روند پیشرفت بیماری ارتباطی با افسردگی نداشته و ویژگی های شخصی فرد بیمار و دیدگاه وی نسبت به خودش، در این مساله تاثیرگذار است.»

۱۳۹۴/۶/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...