نسخه چاپی

گلایه توكیو از بان‌كی‌مون به سازمان ملل

ژاپن از تصمیم دبیركل سازمان ملل برای شركت در مراسم هفتادمین سالروز شكست ژاپن در جنگ جهانی دوم در پكن، به سازمان ملل اعتراض كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، یوشیهیدا سوگا، سخنگوی ارشد دولت ژاپن از سازمان ملل خواسته است تا «بی‌طرف» باقی بماند. توکیو روز جمعه اعتراض خود به هیات 193 عضوی سازمان ملل را اعلام کرد.

سوگا در کنفرانس خبری خود گفت: ما از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهیم که چشم به آینده داشته باشند و لزوماً بر روی یک حادثه خاص در گذشته متمرکز نشوند.

رژه نظامی گسترده چین برای پنج‌شنبه هفته جاری برنامه‌ریزی شده است؛ این نمایش قدرت در شرایطی انجام می‌شود که پکن به دنبال نقش قاطع منطقه‌ای است. در جریان این رزمایش از 12 هزار سرباز و 500 جنگ‌افزار در میدان تیان‌آنمن استفاده می‌شود و 200 هواپیما نیز بر فراز آن به پرواز درمی‌آیند.

مقام‌های چین ده‌ها سران کشور و دولت را برای مراسم مذکور دعوت کرده‌اند که از جمله شامل ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، پارک گئون های رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و جاکوب زوما رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی می‌شود. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در لیست مدعوین قرار دارد اما مقام‌های ژاپن از جمله شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از مراسم دوری جسته‌اند.

توکیو پیشتر گفت است که شینزو آبه تصمیم دارد تا کمی قبل و بعد از مراسم رژه به چین نرود و در داخل وعده جنجالی توسعه نقش ارتش ژاپن را دنبال کند، اما رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که دولت توکیو نگران ماهیت ضدژاپنی این نمایش نظامی است. نخست‌وزیر ژاپن پیشتر برای دیدار با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در اوایل سپتامبر ابراز امیدواری کرده بود اما مذاکرات درباره آن تایید نشد.

۱۳۹۴/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...