نسخه چاپی

مدیریت فامیلی در یك تیم لیگ برتری ایران

عکس خبري -مديريت فاميلي در يک تيم ليگ برتري ايران

تیم فوتبال استقلال اهواز در حالی در لیگ پانزدهم حاضر شده كه وضعیت مدیریت این باشگاه نامشخص است و تغییرات زیادی در هیأت مدیره و مدیریت باشگاه اتفاق می‌افتد.

به گزارش نما به نقل از راه دانا، استقلال اهواز یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌ها ورزشی کشور است که تیم فوتبال آن در سال 1327 در شهر اهواز تاسیس شد.

این باشگاه بازیکنان بزرگی را به فوتبال ایران معرفی کرده و پر هوادارترین باشگاه جنوب کشور است.

استقلال اهواز بعد از اینکه درلیگ سال 85-86 به مقام نایب قهرمانی رسید دچار افت شد و در سال 1389 به لیگ دسته اول سقوط کرد.

استقلال اهواز بعد از سقوط به لیگ دسته دوم با خرید امتیاز فولاد نوین که به لیگ برتر صعود کرده بود و نمی‌توانست به دلیل داشتن منبع مالی مشترک با فولاد خوزستان در لیگ برتر شرکت کند در پانزدهمین دوره لیگ برتر به سطح اول فوتبال ایران بازگشت.

ارسطو جهانداری سهامدار باشگاه استقلال اهواز در آستانه خرید امتیاز باشگاه فولاد نوین سهام خود را به طور کامل به محمد ملکی واگذار کرد.

آغاز انتصابات و عزل‌ها مدیریتی

بعد از حضور محمد ملکی به عنوان مالک اصلی باشگاه او به عنوان رئیس هیأت مدیره باشگاه انتخاب شد.

در اولین اقدام ملکی عبدالرحیم ناطقی، علی طرفی و علی سعادت‌نیا به عنوان اعضای هیأت مدیره این باشگاه معرفی شدند.

در این بین ناطقی به عنوان سرپرست باشگاه معرفی شد.

تنها بعد از گذشت 3-4 روز سعادت‌نیا رئیس شورای شهر اهواز که اطلاع چندانی از مسائل فوتبالی نداشت از هیأت مدیره کنار رفت و محمد ارشدی به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره انتخاب شد.

ارشدی در سایه ملکی

با حضور ارشدی به عنوان مدیرعامل سرپرست سابق باشگاه به عنوان قائم مقام کار خود را دنبال می‌کرد.

در شرایطی ملکی خبر مدیرعاملی ارشدی را اعلام کرده بود که حکم رسمی این مدیرعامل در هیأت فوتبال ثبت نشد.

این مسئله باعث شد کاظم طالقانی رئیس هیأت فوتبال خوزستان اعلام کند با توجه به اینکه حکم مدیرعاملی ارشدی در هیأت فوتبال ثبت نشده هیأت فوتبال محمد ملکی را مدیرعامل می‌داند.

بعد از این اظهار نظر حکم مدیرعاملی ارشدی که از سوی ملکی مالک و رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال اهواز صادر شده بود رسانه‌ای شد تا مشخص شود در این باشگاه شرایط خاصی وجود دارد. این اتفاق ساعاتی قبل از دیدار با استقلال در هفته چهارم افتاد.

همچنین ملکی هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارشدی مدیرعامل باشگاه است.



استعفای طرفی و ناطقی و انتخاب قائم مقام جدید

در باشگاه استقلال اهواز صدای واحدی به گوش نمی‌رسید و هر کسی تصمیم خودش را می‌گرفت.

همین هرج و مرج باعث شد علی طرفی و عبدالرحیم ناطقی تصمیم به کناره‌گیری بگیرند و از سمت خود استعفا کنند.

ناطقی بعد از استعفا تصمیم گرفت برای جلوگیری از حاشیه‌سازی دلیل اصلی کناره‌گیری خود را اعلام نکند اما در لفافه دلیل این تصمیم را مشکلات مدیریتی دانست. ناطقی هم بعد از استعفا که در پایان هفته چهارم بود اعلام کرد مدیرعامل باشگاه ملکی است!

طرفی که نایب رئیس هیأت فوتبال خوزستان بود بعد از استعفا ضمن اشاره به مشکلات مدیریتی یکی از دلایل این کار را ورود غیرورزشی‌ها به باشگاه و انتخاب قائم مقام جدید دانست. عضو هیأت مدیره استقلال اهواز در شرایطی این کار را انجام داد که آبرویش را در خطر می‌دید و اعلام کرد برای حفظ آبرو استعفا می‌کنم.

با این وجود همچنان نامه‌ای که از سوی باشگاه استقلال اهواز به هیأت فوتبال ارائه شده همان نامه‌ای است که صاحب امضا را در این تیم محمد ملکی معرفی می‌کرد. تاکنون نامه‌های باشگاه از سوی ارشدی امضا نشده است.

مدیریت فامیلی؛ ملکی‌ها تمام پست‌هارا بر عهده گرفتند

در کادر مدیریتی باشگاه استقلال اهواز افراد زیادی را با اسامی ملکی مشاهده می‌کنید. محمد ملکی که به عنوان رئیس هیأت مدیره و مالک باشگاه فعالیت می‌کند.

مسلم ملکی پسر محمد ملکی به عنوان سرپرست انتخاب شده است او با داشتن 23 سال سن شاید جوانترین سرپرست تاریخ فوتبال ایران باشد. محسن ملکی پسر بزرگ محمد به عنوان مدیر رسانه‌ای و مدیر مالی باشگاه فعالیت می‌کند.

مهدی ملکی پسر عموی محمد ملکی امور اجرایی باشگاه را بر عهده دارد.

در باشگاه استقلال اهواز داشتن تخصص ویژه در امور خاص چندان ملاک نیست و اکثر سمت‌ها بین ملکی‌ها تقسیم شده است.

این رابطه فامیلی درون تیم‌ هم مشاهده می‌شود و حضور مبین و آرمین میردورقی به عنوان 2 برادر نشان‌ دهنده این مسئله است.

در کادرفنی هم این شرایط را به شکلی خفیف‌تر دیده می‌شود. شیخ‌رباط به عنوان یکی از نزدیکان سیاوش بختیاری‌زاده همواره کنار او حضور دارد.



دفتر باشگاه در شرکت مهاب قدس!

شاید در لیگ‌های برتر فوتبال دنیا باشگاه‌هایی که دفتر و ساختمان نداشته باشند به تعداد انگشتان یک دست هم نباشند.

باشگاه استقلال اهواز یکی از این موارد است. این باشگاه دفتر و ساختمان مخصوص به خود ندارد.

دفتر این باشگاه در طبقه اول شرکت مشاور مهاب قدس واقع در کیانپارس اهواز است. این دفتر بسیار کوچک است و حتی گفته می‌شود متعلق به نگهبانی این شرکت بوده است.

نام شرکت مهاب قدس شاید برای هواداران پرسپولیس آشنا باشد. در برنامه نود در تاریخ 27 بهمن 1393 وقتی اردشیر میردورقی پدر مبین میردورقی ( بازیکن فعلی استقلال اهواز و سابق پرسپولیس) روی خط برنامه حاضر شد و اعلام کرد یک کارمند ساده است عادل فردوسی‌پور مجری برنامه به او گفت مگر شما مدیر امور مناطق مهاب قدس نیستید؟ که پدر میردورقی هم از او خواست اگر با این شرکت آشنا نیست برای دیدن آن به مهاب قدس بیاید!

مشکلات مالی و قهر بازیکنان

استقلال اهواز علاوه بر مشکلات مدیریتی با مشکلات مالی هم روبرو است. بازیکنان این تیم پولی دریافت نکردند و حتی محمد غلامی و سعید قزل‌گچی مدتی در تمرینات شرکت نکردند.

البته سیاوش بختیاری‌زاده سرمربی استقلال اهواز همان موقع اعلام کرد که غیبت این بازیکنان در تمرین به خاطر مصدومیت بوده است.

البته از لحاظ امکانات سفری و اردویی شرایط استقلال اهواز بد نبوده است. این تیم برای سفرهای خود از پرواز چارتر استفاده کرده که کمتر تیمی در ایران این کار را انجام می‌دهد.

استقلال اهواز مهمان یک ساله لیگ برتر

استقلال اهواز هر چند تا به اینجا از لحاظ کسب نتیجه عملکرد بدی نداشته است اما به نظر می‌رسد این باشگاه مشکلات زیادی دارد و در ادامه با این مشکلات مدیریتی و مالی نتواند به موفقیت‌های خود ادامه دهد.

استقلال اهواز تیمی پر هوادار است که حضور آن می‌تواند به جذابیت بیشتر لیگ برتر و پیشرفت فوتبال ایران کمک کند. با این وضعیت این تیم کار آسانی ندارد و شاید استقلال اهواز مهمان یک ساله لیگ برتر باشد.

۱۳۹۴/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...