نسخه چاپی

سن ابتلا به پوكی استخوان كاهش یافت

نداشتن فعالیت بدنی مناسب یكی از علل تأثیرگذار در پوكی استخوان است و ورزش و تحرك مستمر می تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

به گزارش نما، مهران زمان زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: پوکی استخوان که به بیماری خاموش شهرت دارد، معمولاً تا زمان شکستگی بدون علامت باقی می‌ماند. افراد علی‌الخصوص بانوان باید فعالیت بدنی مناسب و مستمری مانند پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

وی افزود: شیوع پوکی استخوان در خانم‌ها سه برابر بیشتر از آقایان است که می‌توان از مهم‌ترین علل تأثیرگذار در آن به دوران بارداری، شیردهی و یائسگی اشاره کرد و همچنین باید دانست که حداقل نیمی از وزن نوزاد از استخوان و کلسیم است و تمامی آن‌ها از بدن مادر تأمین‌شده است.

زمان زاده در خصوص سن پوکی استخوان گفت: آمارها نشان می‌دهد سن پوکی استخوان در کشور ما به 45 سالگی رسیده و از این رو ایران به مرحله بحرانی واردشده است.

وی یادآور شد:. ساختمان استخوان دارای دو جز پروتئین و کلسیم است. اگر پروتئین و کلسیم استخوان‌ها باهم کاهش یابد فرد دچار پوکی استخوان می‌شود؛ اما کاهش کلسیم به تنهایی سبب نرمی استخوان می‌شود.

وی راه‌های جذب کلسیم مناسب را این‌چنین عنوان کرد: هر فرد بالغ باید در طول روز 2 الی 3 لیوان شیر مصرف کند. همچنین مصرف پنیر، ماست، میوه کافی و غذاهای حاوی سبزی‌ها را در برنامه غذایی خود داشته باشد، ویتامین D نیز به جذب کلسیم کمک می‌کند.

زمان زاده بهترین و ارزان‌ترین منبع دسترسی به ویتامین D را قرار گرفتن در معرض نور خورشید دانست و گفت: دریافت نور خورشید باید به‌صورت مستقیم باشد و دریافت غیرمستقیم از پشت پنجره و کمتر یا بیشتر از 15 دقیقه نمی‌تواند سودمند باشد. همچنین این آفتاب گرفتن بهتر است در ساعات 10 صبح الی 4 بعدازظهر انجام شود.

وی در مورد عارضه پوکی استخوان گفت: این عارضه بیشتر به صورت شکستگی بروز می کند و معمولاً در ناحیه مفصل ران و محل اتصال به لگن، ستون فقرات، مچ دست اتفاق می‌افتد که اغلب درنتیجه زمین خوردن و گاهی نیز در اثر ایجاد فشار و به‌طور خودبه‌خود رخ می دهد.

این متخصص داخلی و غدد گفت: در بسیاری از موارد، تنها علامت پوکی استخوان، دردِ پشت پس از ایستادنِ طولانی‌مدت است؛ ولی اغلب تا زمان شکستگی بدون علامت و توجه باقی می‌ماند. تنها آزمایشی که می‌تواند به‌طور قطعی برای سنجش استحکام استخوان به کار رود، تراکم سنجی استخوان است.

۱۳۹۴/۶/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...