نسخه چاپی

رابطه ورزش و تغذیه در بیماری MS

رابطه ورزش و تغذیه در بیماری MSانجام ورزش های مكرر و تغذیه مناسب اثرات بسیار مثبتی در روند بهبود بیماران مبتلا به MS ایفاء می كند.

به گزارش نما، دکتر بهروز نیکنام در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران در مورد لزوم انجام ورزش در بیماران مبتلا به بیماری های ام اس افزود: طي بررسي ها و تحقيقاتي كه در رابطه با اثر ورزش هاي هوازي وبي هوازي بر روي بيماري ام اس انجام شد ارتباط مستقيم آن با تقويت سيستم دفاعي بدن و سد خوني مغزي ثابت شده است.

وی ادامه داد: ورزش با ترشح هورمونهاي خاص باعث اثر گذاري پروتينهاي نوروتروپ و نورو پروتكتيو (محافظ عصب) و فاكتورهاي رشد مي شود که اين فرايند افزايش عملكرد عضلاني و حفظ موقعيت عضلات اندامها در بيمار ام اس را در پی دارد.

دکتر نیکنام ادامه داد: ورزش از ايجاد افسردگي و اختلالات اموشنال خلقي وكاهش حافظه جلوگيري مي کند ولی متاسفانه در بيماران مبتلا به ام اس مشاهده می شود که این افراد كمتر ورزش کرده و تحرك كمتري نیز دارند.

این متخصص مغر و اعصاب خاطر نشان کرد: ورزش هاي هوازي مثل دويدن پياده روي شنا در آب سرد و ولرم از بهترين ورزش ها برای بیماران مبتلا به ام اس است زیرا در بررسي مقايسه اي که در بيماران ام اس انجام شد نشان داد آنهايي كه چنين ورزش هايي را انجام مي دادتد درصد كمتري از افسردگي و خستگي و اختلال عملكرد شناختي را بروز دادند.

نقش تغذيه در ام اس

دکتر نیکنان ادامه داد: اثرات رژيم غذايي و تغذيه در درمان و پيشگيري از پيشرفت بيماري ام اس قطعي نیست ولي در تحقيقات و بررسي هاي که در رابطه انجام شد نشان داده که مواد غذايي حاوي امگا ٣ و ٦ و اسيد هاي چرب اشباع نشده مي تواند در روند درماني موثر مي باشد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ويتامين دي نیز از تركيباتي است كه محافظت كننده و تثبيت كننده سيستم ايمني است.

وی با بیان اینکه مواد غذايي حاوي چربي اشباع شده و لبنيات و تخم مرغ از طريق ايجاد سلول هاي التهابي سيتوكين در تشديد بيماري هاي اتو ايمون مانند ام اس موثر است خاطر نشان کرد:

تركيبات حاوي كلسترول بالا موجب آسيب به سيستم دفاعي مى شود و لذا به همين دلیل داروهايي كه از گروه استاتين ها هستند با مكانيسم فوق از ايجاد كاهش حجم مغز و فراموشي زود رس در بيماران ام اس جلوگيري مي كند.

وی با بیان اینکه استفاده زیاد از نمك روند بيماري ام اس را تشدید می کند گفت: انجام ورزش مداوم واصولي واستفاده از نور خورشيد نه به ميزاني كه باعث بالا رفتن حرارت بدن شود، رعايت رژيم غذايي مناسب و استفاده از سبزيجات وميوه هاي تازه مي تواند در كنار دوري از استرس و مراجعه منظم به پزشک بيماري را تحت كنترل آورد.

۱۳۹۴/۶/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...