نسخه چاپی

تعداد باسوادان در ایران

معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی كشور گفت: درصد باسوادی كشور از 55 درصد در سال 55 به 93 درصد در وضعیت كنونی رسیده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد مهدی‌زاده شامگاه شنبه در دومین جلسه ستاد شتاب‌بخشی به سوادآموزی سقز که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر 20 درصد از جمعیت استان کردستان را افراد بی‌سواد تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: افرادی که بی‌سواد هستند، آسیب‌دیده، آسیب‌پذیر و در عین حال آسیب‌رسان محسوب می‌شوند که باید برای ریشه‌کنی بی‌سوادی اقدامات بیشتری انجام داد.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزشی کشور میانگین درصد باسوادی افراد بالای 6 سال در کشور را 86 درصد و در کردستان 82 درصد عنوان کرد.

وی با اشاره به اقدامات کشور از زمان راه‌اندازی نهضت سوادآموزی در سال 1369 را با باسواد شدن 3 میلیون نفر دوره مهم برشمرد و ادامه داد: عزم دولت برای به صفر رساندن آمار بی‌سوادی افراد زیر 50 سال جدی است و در این راستا هیچگونه محدودیت اعتباری نداریم.

مهدی‌زاده بر دیدار چهره به چهره با بیسوادان و تشویق و ترغیب آنان، به ویژه تشویق افراد جامانده از تحصیل، شناسایی دقیق بیسوادان و استفاده از ظرفیت روحانیون برای ریشه‌کن نمودن بی‌سوادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی برای باسواد کردن افراد بی‌سواد هیچگونه محدودیت اعتباری ندارد، گفت: کسانی که فرد بیسوادی را باسواد کنند مبالغ قابل توجهی در نظر خواهیم گرفت که این نشان از عزم جدی دولت برای ریشه‌کنی بیسوادی در کشور است.

معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزشی کشور با اشاره به اینکه به افراد بیسواد که سواد یاد بگیرند پول پرداخت می‌کنیم، بر استفاده از نیروهای استان برای ریشه‌کنی بیسوادی در کردستان تاکید کرد.

وی از رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به عنوان پیش‌قراولان ریشه‌کنی بیسوادی در ایران اسلامی نامبرد و بر اجرای فرامین و توصیه‌های این بزرگواران برای ریشه‌کنی بیسوادی در کشور تاکید کرد.

وی اقتصاد بدون فرهنگ و سواد را همانند آفت دانست و گفت: اگر می‌خواهیم کشوری آباد و توسعه یافته داشته باشیم باید افراد جامعه را نیز با سواد کنیم که این کار عزم ملی و فردی می‌خواهد.

فرماندار سقز هم در این جلسه گفت: متقاعد کردن افراد بیسواد برای سوادآموزی بسیار مشکل و نیازمند تلاش بیشتر و توسعه شهرستان نیازمند کم شدن آمار بیسوادی است.

علی‌اکبر ورمقانی با بیان اینکه اقدامات مناسب و تفاهم‌نامه‌هایی در راستای شناسایی افراد و باسواد کردن بیسوادان منعقد شده است، افزود: تفاهم و عزم جدی در بین مسئولان شهرستان برای ریشه‌کنی بیسوادی وجود دارد و باید از این پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کرد.

امام جمعه سقز هم در این جلسه عنوان کرد: دین اسلام به عنوان آیینی که برای تمام زندگی برنامه دارد تعلیم را یکی از این برنامه‌ها برشمرد و گفت: اسلام برای بحث سواد و علم اهمیت زیادی قائل شده است.

ماموستا عبدالرحمان حسین‌زاده مسئله سواد را از مهم‌ترین مسائل نزد اسلام برشمرد و یادآور شد: آیه‌های مختلف پیرامون جایگاه سواد و بحث علم‌آموزی نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند به حضرت محمد فرمان سوادآموزی داد، افزود: این فرمان الهی نشان از توجه دین اسلام به علم آموزی است.

محمدصالح فرخی مسئول نهضت سوادآموزی سقز هم عنوان کرد: در حال حاضر 10 هزار و 700 نفر بیسواد در بین سنین 10 تا 49 سال در این شهرستان وجود دارد که در 6 ماهه اول سال جاری 184 نفر بیسواد و 160 نفر در مرحله انتقال جذب شده است.

رمضان یوسفی، معاون مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری(سال 1390) 22 درصد افراد بالای 6 سال در کردستان بیسواد هستند که از این میزان 11 درصد آنان بین سنین 10 تا 49 سال قرار دارند.

۱۳۹۴/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...