نسخه چاپی

نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ در نیویورك

اولین نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ با حضور موگرینی و بعد از توافق وین و به منظور بررسی چگونگی اجرای برجام امشب ساعت ۲۰ به وقت محلی نیویورك برگزار می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، اولین نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 (آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا) با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قرار است ساعت 20 امشب به وقت محلی در نیویورک برگزار و چگونگی اجرای برجام مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای هفته‌ گذشته به منظور شرکت در این نشست و انجام رایزنی‌ها با همتایان شرکت کننده در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

وزیر خارجه ایران درباره نشست وزرای خارجه ایران و 6 کشور در نیویورک عنوان کرد: موضوع چگونگی اجرای برجام را در جلسه‌ای که با گروه 1+5 در این زمینه در پیش داریم دوباره پیگیری خواهیم کرد و بحث‌هایی را درباره جزئیات آئین نامه‌های لغو تحریم‌ها و اینکه چگونه می‌شود به سرمایه گذاران و کارآفرینان اطمینان داد که فضای پساتحریم، فضای آرامش و نبود ممانعت و نبود کارشکنی است خواهیم داشت.

وی افزود: هم دولت مرکزی و هم ایالت‌های آمریکا باید این اقدامات را انجام دهند و در این حوزه‌ها بحث کردیم و طرف مقابل اطمینان‌های لازم را داد و باید اقدامات آنها را در عمل ببینیم.

ظریف و جان کری روز یکشنبه چهارم مهر ماه پس از 23 تیر ماه (توافق وین) برای اولین بار در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره این دیدار با بیان اینکه موضوع اصلی دیدار ما بحث اجرای برجام بود افزود: نسبت به برخی اظهاراتی که در دو ماه گذشته در فضای سیاسی آمریکا از سوی افراد مختلف از جمله افراد دولت آمریکا مطرح شده ابراز نگرانی کردیم.

به گفته ظریف این گونه اظهارات می‌تواند زمینه را برای اجرای آرام و همراه با اطمینان سازی برجام ناممکن یا ناهموار کند و این موضوع را تذکر دادیم.

وی ادامه داد: سپس درباره ضرورت و نحوه اجرای تعهدات در حوزه برداشتن تحریم‌ها صحبت کردیم به ویژه اینکه این روزها برای جلب افکار گروه‌های فشار داخلی در آمریکا، مسایلی از سوی برخی مطرح شده است.

ظریف شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که در دیدارهای حسن روحانی و همچنین وزیر خارجه شرایط اجرای برجام و ضرورت تعهد کشورهای 1+5 و جامعه بین‌المللی به اجرای توافقات برجام از جمله سرمایه گذاری در ایران و همکاری‌های فنی و هسته‌ای با ایران و رفع همه تحریم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر خارجه همچنین اضافه کرد: از هفته آینده زمینه برای اجرای برجام پس از اقدام مجلس شورای اسلامی فراهم خواهد شد و ما در این زمینه وارد اقدامات و مذاکرات جدی‌تر و ریزتر کارشناسی خواهیم شد.

وی گفت: در روزهای آینده هم جلسات کارشناسی داریم که درباره برخی جزئیات اجرایی مانند تقسیم کار برای بازسازی رآکتور تحقیقاتی اراک صحبت خواهیم کرد و از این قبیل موضوعات را این روزها در دستور کار خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه درباره اظهارات وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه موضوع سوریه هم در دیدارها مطرح می‌شود، گفت: از ابتدا گفته بودیم که مذاکرات ما با ایالات متحده منحصر به بحث هسته‌ای خواهد بود و درباره دیگر موضوعات مذاکره نمی‌کنیم.

وزرای خارجه ایران و ۶ کشور به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از حدود دو سال رایزنی‌های فشرده در بیست و سوم تیر ماه در شهر وین به توافقی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند.

۱۳۹۴/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...