نسخه چاپی

قطر: هیچ كس نمی‌تواند درخواست پوتین برای تشكیل ائتلاف علیه داعش را نپذیرد

وزیر امور خارجه قطر در حالی كه اعلام كرد، توافق كلی بین‌المللی با روسیه درخصوص درخواستش برای مبارزه با داعش وجود دارد اما هشدار داد، این برنامه مسكو در مبارزه با علت اصلی بحران در سوریه كه همان رییس‌جمهور این كشور محسوب می‌شود، ناكام است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: زمان آن فرا رسیده که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران مذاکرات جدی برگزار و درباره تمامی مسائل در راستای عادی‌سازی روابط گفت‌وگو کنند.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تشکیل ائتلافی علیه تروریسم را رد کند اما ما باید علت را نیز از بین ببریم. ما با قاطعیت معتقدیم که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه علت واقعی بحران این کشور است!

قطر از جمله کشورهای عربی است که به حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه مواضع داعش در سوریه پیوسته و یا از آنها حمایت کرده است. با این حال عدم واکنش قدرت‌های غربی علیه دولت اسد را زیرسوال برده است.

خالد العطیه گفت: ما نمی‌توانیم گردهم آییم و بگوییم آفرین اسد، شما که مسبب این بحران هستید، در مبارزه با تروریست‌ها متحد ما محسوب می‌شوید.

اگرچه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همگی مخالف اسد هستند، اما قطر مدت‌ها برای استفاده از ثروت هنگفت گازی و نفتی‌اش برای حمایت از شبه‌نظامیان در سراسر این منطقه از جمله گروه‌های افراط‌گرا در سوریه مورد انتقاد قرار گرفته است.

خالد العطیه گفت: به افرادی که در خاک سوریه با اسد مبارزه می‌کنند باید سلاح‌های پیشرفته‌تری داده شود تا بتوانند با بمباران‌های بشکه‌ای دولت دمشق مقابله کنند.

وی افزود: باید به آنها سلاح‌هایی برای دفاع از خودشان داده شود. تنها آن زمان است که بشار اسد متوجه می‌شود که باید به پای میز مذاکره آمده و این راه‌حل سیاسی را با کنار رفتنش از قدرت بپذیرد.

آمریکا هفته گذشته اذعان کرد، مخالفان سوری تحت آموزش آمریکا فرار کرده و تسلیحات را به گروه‌های مرتبط با القاعده داده‌اند. با توجه به این مساله العطیه پرسید که آیا استراتژی آموزش مخالفان سوری برای مبارزه با داعش بهتر است یا استراتژی برکناری اسد از قدرت؟

وی گفت: ما علت و ریشه این بحران را برطرف کرده‌ایم. شما نمی‌توانید مردم سوریه را وادار کنید که تنها با داعش مبارزه کنند. علت بحران سوریه داعش نیست بلکه دولت دمشق است. آنها با داعش مبارزه خواهند کرد اما باید ابتدا با دولت دمشق که ایجاد کننده داعش است مبارزه کنند.

خالد العطیه از تلاش‌های قطر برای کمک به سوری‌هایی که از جنگ در کشورشان فرار می‌کنند، دفاع کرده و در پاسخ به انتقاد از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مبنی بر اینکه از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه هیچ آواره‌ای را در داخل کشورهایشان راه نداده‌اند، گفت: دوحه در جریان این چهار سال، 1.6 میلیارد دلار کمک کرده و از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه تعداد سوری‌ها در داخل قطر از 20 هزار تن به 54 هزار تن افزایش یافته است.

وی افزود: بسیار مهم و حیاتی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران پس از وقوع حادثه حج مذاکرات جدی را برای عادی‌سازی روابط برگزار کنند. ما باید به طور جدی با ایرانی‌ها مذاکره کنیم. ما همسایه هستیم و نمی‌توانیم جغرافیا را تغییر دهیم. ما باید درباره تمامی مسائل مذاکره کرده و تنها آن زمان است که می‌توانیم روابطی عادی بین همسایگان داشته باشیم.

۱۳۹۴/۷/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...