نسخه چاپی

نفس گرم هنرمندان پشت سر اهدای عضو

عکس خبري -نفس گرم هنرمندان پشت سر اهداي عضو

به گزارش نما - شهروند نوشت: دوازدهمین جشن «نفس» که ویژه مسأله پیوند اعضا برگزار می‌شود، پنجشنبه با حضور هنرمندان سرشناسی در برج میلاد برگزار شد.

در دوازدهمین دوره این جشن مسئولان انجمن اهدای عضو ایران به همراه دکتر علی‌اکبر ولایتی و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جمع متخصصان پیوند، خانواده‌های اهدا‌کننده و گیرندگان، به همراه بیماران در انتظار پیوند حاضر شدند. در این جشن، سفیران تازه اهدای عضو از میان هنرمندان، معرفی شدند و از کمپین ٨=١ برای حمایت از اهدای عضو از سوی هنرمندان تجلیل شد. اجرای این جشن را جواد یحیوی، محمد سلوکی و محمد نظری برعهده داشتند. جشن نفس هر ساله برای تقدیر از خانواده‌هایی که اعضای عزیزانشان را اهدا می‌کنند به همراه خانواده‌های دریافت‌کننده و هنرمندان و ورزشکاران برگزار می‌شود.
از پزشکان متخصص پیوند تقدیر شد
تندیس ویژه این جشن به علی‌اکبر ولایتی تعلق گرفت که طی ده‌سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای ترویج فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو در ایران داشته است.
ولایتی در صحبت های کوتاهی با اشاره به اهمیت اخلاقی اهدای عضو گفت: «تعداد مردم علاقمند به پیوند عضو در کشور اندک نیست و امروز بر اساس آخرین آماری که رسیده سومین کشور دنیا در جهان در زمینه پیوند عضو هستیم. این در حالی است که کشورهای دیگر که قدمت بیشتری در زمینه پیوند عضو دارند عقب‌تر از ما بوده و ما توانسته‌ایم در این زمینه با سرعت سبقت بگیریم.پیوند عضو نشان اخلاقی متعالی مردم ما بوده و خانواده‌های بیشماری برای اهدای عضو عزیزانشان آمادگی دارند. پیوند عضو کار اخلاقی بسیار بزرگی است و رواج این فرهنگ در کشور ما سبب سرافراز شدنمان مثل همیشه شده است.»به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران، دکتر نوبخت، علی‌اکبر ولایتی پدری معنوی برای این انجمن بوده است که تمام دانش و تجربیات خود را در اختیار اعضای آن قرار داده است. البته در ادامه این جشن از تیم دکتران متخصص پیوند به همراه اعضای تیم رضایت گیرنده که در لحظات حساس رضایت خانواده‌های درگذشتگان مرگ مغزی را برای پیوند جلب می‌کنند، تقدیر به عمل آمد. در این جشن خانواده‌های اهدا‌کننده عضو به همراه دریافت‌کنندگان و بیماران در انتظار پیوند تجربیات خود در این زمینه را با حضار درمیان گذاشتند و متخصصان درباره جایگاه خوب اهدای عضو کشورمان در جهان سخنرانی کردند.
تقدیر از کمپین ٨=١
هنرمندان بسیاری در طی دوازده سالی که جشن نفس به ترویج فرهنگ اهدای عضو می‌پردازد با آن همراه بوده‌اند، ازجمله هنرمندان حاضر در جشن امسال نفس می‌توان به داریوش ارجمند، ثریا قاسمی، پروانه معصومی، مهتاب کرامتی، پرستو صالحی، کامران تفتی، رامبد جوان، نگار جواهریان، هومن حاج‌عبداللهی، علی فروتن، سیروس مقدم، محمدحسین لطیفی، سعید ابوطالب، نیما رئیسی، هنگامه قاضیانی، امیر عابدی، حامد اسماعیلی، سوگل طهماسبی، افشین یداللهی، آناهیتا همتی و بهار ارجمند اشاره کرد. بسیاری از این هنرمندان در‌ سال ٨٩ به‌عنوان سفیران انجمن اهدای عضو معرفی شده‌اند، اما امسال نیز سفیران تازه‌ای در این جشن معرفی شدند که برخی از آنان با معرفی مجریان، روی سکوی جشن نفس حاضر شدند. سیروس مقدم و نیما رئیسی که سریال «لالایی برای بیداری» درباره پیوند عضو را در کارنامه دارند از اولین کسانی بودند که روی صحنه آمدند. همچنین هنگامه قاضیانی و علی پالیزدار که در مستند «بهانه‌ای برای بودن» با همین موضوع شرکت داشتند از دیگر هنرمندانی بودند که به‌عنوان سفیران انجمن اهدای عضو معرفی شدند. رامبد جوان نیز که در یکی از قسمت‌های «خندوانه» به همراه نادر سلیمانی به این موضوع پرداخته هنرمند دیگری بود که روی صحنه آمد. پرستو صالحی درباره کمپین اهدای عضو که در صفحه اینستاگرام او شکل گرفته است، گفت: «ساعت ٤ صبح بود که تصمیم گرفتم، عکسی از کارت اهدای عضوم را در صفحه مجازی‌ام قرار دهم شاید ١٠ نفر هم که شده به واسطه آن به این کار روی بیاورند، فردای آن روز از بیمارستان مسیح دانشوری با من تماس گرفتند و ١٨٠٠ نفر برای اهدای عضو فرم پر کرده بودند که برای من این میزان از مهر مخاطبان شگفت‌آور بود و تازه به این‌جا رسیدم که می‌توان از فضای مجازی استفاده‌های حقیقی کرد. همچنین باید از امیر تتلو هم برای کمک به این کمپین تشکر کنم، او دنبال‌کننده‌های بسیاری در صفحه‌اش دارد که آنها را به اهدای عضو تشویق کرده است.» پرستو صالحی با توجه به این‌که اعضای هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ٨ نفر را نجات دهد کمپین ٨=١ را راه‌اندازی کرده است. رامبد جوان نیز در ادامه، دراین‌باره گفت: «از این دعوت خوشحالم و افتخار می‌کنم که در این جمع حضور دارم، فکر می‌کنم همه باید عزیزانمان را تشویق به کارهای خوبی مثل اهدای عضو کنیم و خود من هر تعداد عضو را که لازم باشد، اهدا خواهم کرد.» همچنین، بهار ارجمند دختر انوشیروان ارجمند، با اشاره به این‌که قریب به ده ماه است پدرش را از دست داده، گفت: «پدرم هرگز مرگ مغزی نشد، اما ‌ای کاش بخشی از نسوج او را در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌دادیم تا احساس کنم پدرم در گوشه‌ای از این دنیا هنوز حضور دارد.» افشین یداللهی از ترانه‌سرایان شناخته شده نیز که روی سکو حاضر بود، به‌عنوان یک پزشک و سفیر اهدای عضو، گفت: «از آن جایی که یک پزشک هستم، تاکنون شانس این را داشته‌ام که جان دو نفر را نجات دهم، اما جالب است که ما می‌توانیم با اهدای عضو جان چند نفر را نجات دهیم. فکر می‌کنم زندگی آن‌قدر کوتاه است که نمی‌توانیم فکر کنیم ممکن است جسم و جان یک نفر دیگر را هم نجات دهیم، اما اهدای عضو این امکان را برای ما به وجود می‌آورد و فکر می‌کنم فرصتی است که نباید از دستش بدهیم.»
رونمایی از آهنگ پیوند عضو
همچنین با دعوت محمد سلوکی و جواد یحیوی، کامران تفتی برای اجرای آهنگ تازه‌ای با موضوع اهدای عضو که برای اولین‌بار در این جشن رونمایی می‌شد، روی صحنه آمد. متن این آهنگ از زبان مادری است که اعضای فرزندش را به بیماران نیازمند اهدا کرده است. تفتی پس از خواندن این آهنگ با اشاره به مرگ ‌هادی نوروزی، از کاپیتان تیم پرسپولیس به‌عنوان دوست عزیز خود یاد کرد و درگذشت او را تسلیت گفت. تفتی که یکی از سفیران رسمی انجمن اهدای عضو ایران است، در این مراسم ابراز امیدواری کرد روزی همه ایران در مراسم حمایت از اهدای عضو حضور داشته باشند و سپس گفت: «فاجعه منا را به تمام مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم و البته مرگ دوست عزیزم‌ هادی نوروزی را. نمی‌دانم چرا این‌روزها باید این‌قدر تسلیت بگوییم.» ترانه این آهنگ را رضا شاهینی سروده و احسان اسدبیگی آهنگسازی آن را برعهده داشته است. در ادامه این مراسم، داریوش ارجمند و ثریا قاسمی نیز از این حرکت به‌عنوان فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو تقدیر کردند و دراین‌باره سخنانی گفتند. در بخش پایانی از این مراسم، جواد یحیوی از دو زوج که با اعضای پیوندی زندگی می‌کنند دعوت کرد که روی سن بیایند، زوج اول پس از عمل پیوند توسط متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری با هم آشنا شده بودند و به راحتی پس از عمل ریه، به زندگی و کار عادی خود ادامه می‌دادند. همچنین در پایان این مراسم به خانواده‌های اهدا‌کننده عضو، نشان ویژه‌ای از سوی انجمن اهدای عضو ایران تعلق گرفت.


۱۳۹۴/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...