نسخه چاپی

خودروسازان ژاپنی در راه ایران

به گزارش نما - دنیای اقتصاد نوشت:شرکت خودروسازی نیسان به تامین‏کنندگان قطعات اطلاع داده است که احتمال دارد انتقال کالاهای صادراتی خود به ایران را برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون در حوالی بهار آینده آغاز کند.

روزنامه نیکی ژاپن از آمادگی شرکت‌های خودروساز ژاپنی برای از سرگیری صادرات خود به ایران خبر داد. این نشریه نوشته است که همزمان با رفع تحریم‏های ایران، نیسان موتور و سایر شرکت‌های خودروساز ژاپنی در انتظار آغاز دوباره صادرات خود به ایران هستند.


روزنامه نیکی ژاپن در این گزارش خود نوشته است که شرکت خودروسازی نیسان به تامین‏کنندگان قطعات اطلاع داده است که احتمال دارد انتقال کالاهای صادراتی خود به ایران را برای نخستین بار از سال 2013 تاکنون در حوالی بهار آینده آغاز کند. در این خبر آمده است که نیسان محصول نهایی خودروها را به ایران صادر نخواهد کرد بلکه مجموعه کامل قطعات مورد نیاز برای ساخت یک خودرو را به ایران صادر می‏کند تا در ایران مونتاژ و تبدیل به محصول نهایی شود. صادرات این مجموعه‏های کامل قطعات خودرو برای تولید چند هزار دستگاه خودرو در سال کافی خواهد بود.

از سوی دیگر شرکت خودروسازی سوزوکی‏موتور نیز اعلام آمادگی کرده است که صادرات قطعات خود را با هدف مونتاژ در ایران افزایش دهد. در سال 2005 این شرکت تولید سالانه در حدود 4 هزار خودروی اسپورت را در ایران آغاز کرد اما تحریم‏ها موجب شد که این تولید از سال 2012 به بعد بسیار محدود شود. حالا سوزوکی اعلام کرده است که تولید مدل‏های جدید خود در ایران همزمان با رفع تحریم‏ها را در دست بررسی دارد. ایسوزو موتورز نیز اعلام کرده است که قصد دارد صادرات کامیون‏های سبک و سایر مدل‏ها را به محض لغو تحریم‏ها از سرگیرد. شرکت خودروسازی تویوتا موتور هم با پایان یافتن تحریم‏ها آغاز مجدد صادرات به ایران را بررسی خواهد کرد. این بزرگ‌ترین خودروساز ژاپنی تحویل خودروهای سواری به ایران را در سال 2010 متوقف کرد و در سال تنها چند صد خودرو از جمله خودروی لندکروز را در ایران از طریق فروشندگان داخلی عرضه کرد.

بر اساس اعلام یک شرکت تحقیقاتی آمریکایی به نام‌ای اچ اس، فروش خودروهای صفر در ایران طی سال گذشته به حدود 1/ 1 میلیون دستگاه بالغ شد و انتظار می‏رود با رفع تحریم‏ها این تعداد تا سال 2020 به 6/ 1 میلیون دستگاه برسد. شرکت خودروسازی مزدا موتور در واکنش به رفع بخشی از تحریم‏های آمریکایی و اروپایی، در آوریل گذشته صادرات برخی از قطعات خود به ایران را از سر گرفت. این شرکت تحویل قطعات خود را در سال 2013 به حالت تعلیق درآورده بود. هم‌اکنون نیز این شرکت در حال صادرات مجموعه کامل قطعات خودروی مزدا 3 و کامیون‏های پیکاپ و قطعات یدکی آنها به ایران است. در سال گذشته حدود هزار دستگاه خودروی مزدا 3 در ایران به فروش رسید. این در حالی است که شرکت خودروسازی مزدا اعلام کرده است قصد دارد صادرات خود به این کشور خاورمیانه‏ای را گسترش دهد.

صنعت خودرو ژاپن یکی از برجسته‏ترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان است و از دهه 1960 تاکنون ژاپن با پشت سر گذاشتن آلمان توانسته است جایگاه سومین خودروساز بزرگ جهان به لحاظ تعداد خودروهای تولیدی را به خود اختصاص دهد. ژاپن در سال 2000 میلادی توانست لقب بزرگ‌ترین خودروساز جهان را به‌دست آورد اما از آن پس سهم این کشور در بازار جهانی خودرو کمی کاهش یافت که دلیل عمده آن رقابت کشورهایی همچون کره‌جنوبی، چین و هندوستان بوده است.


۱۳۹۴/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...