نسخه چاپی

نمایش شهر موشكی بر افزایش قدرت بازدارندگی ایران

یك كارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل با بیان اینكه نمایش شهر موشكی بر قدرت بازدارندگی ایران افزوده است، گفت: مصالحه در زمینه امنیت ملی هیچ معنایی ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی جعفری در مورد تحولات اخیر حوزه دفاعی کشور با اشاره به اینکه آزمایش موشکی ایران به طور قطع نقض‌کننده برجام نیست، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در مورد امنیت ملی خود با کشوری مصالحه نخواهد کرد.

وی با اشاره به رونمایی از شهر موشکی زیرزمینی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: از دهه ۱۹۶۰ میلادی به بعد، تنها سه کشور روسیه، آمریکا و چین قابلیت استفاده از سیلوهای ثابت و متحرک و شهرهای موشکی زیرزمینی را داشتند که ایران نیز در سال ۱۳۹۰ در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۶، از سیلوهای پرتاب موشک رونمایی کرد.

جعفری ادامه داد: ایران به تازگی نیز یکی از شهرهای موشکی خود را که در عمق ۵۰۰ متری زمین قرار دارد به معرض نمایش گذاشت و با این حساب اکنون جزو چهار کشور برخوردار از شهرهای زیرزمینی موشکی هستیم که بعضاً به سیلوهای پرتاب موشک نیز متصل هستند.

نویسنده کتاب «راهبرد ناتو (غرب) در خاورمیانه و خلیج‌فارس و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» ادامه داد: ایجاد شهرهای موشکی زیرزمینی باعث بقاع‌پذیری بیشتر موشک‌های ایران می‌شود و در عین حال، رونمایی از شهر موشکی سپاه قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را نیز افزایش می‌دهد.

این کارشناس با بیان اینکه همزمانی پرتاب موشک عماد و رونمایی از شهر موشکی ایران با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و تایید طرح مجلس در شورای نگهبان پیام روشنی برای غرب و دشمنان ایران دارد، گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای، آمریکا و برخی کشورهای مقابل ایران تلاش کردند تا مسائل موشکی ایران را به برجام گره بزنند و از این طریق قدرت دفاعی ایران را کاهش دهند اما با ترسیم خطوط قرمز از سوی مقام معظم رهبری و هوشمندی مذاکره‌کنندگان این اتفاق نیفتاد.

نویسنده و پژوهشگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: پیام آزمایش موشک دوربرد عماد و رونمایی از شهر موشکی این بود که تقویت زیرساخت‌های دفاعی کشور مسئله‌ای کاملاً داخلی است و این روند برای پاسخ به نیازهای امنیتی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه خواهد یافت.

جعفری با اشاره به سخنان فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه «ایران آغازگر هیچ جنگی در منطقه نخواهد بود اما اگر دشمنان اشتباهی مرتکب شوند، جمهوری اسلامی ایران پاسخ سخت و دردناکی به متجاوزان خواهد داد»، عنوان کرد: ایران طی ۲۵۰ سال گذشته هیچگاه به کشوری تهاجم و تجاوز نکرده است اما همان‌طور که تاریخ جنگ تحمیلی و دفاع مقدس نشان داد، در صورتی‌ که به ایران تهاجمی صورت بگیرد نیروهای نظامی و مردم فداکارانه در مقابل دشمنان خواهند ایستاد و پاسخ سختی به آنها خواهند داد.

وی در مورد ادعای آمریکا مبنی بر اینکه آزمایش موشکی ایران برجام را نقض کرده است، تأکید کرد: ادعای آمریکا کاملاً مردود است زیرا برجام تنها به مسئله هسته‌ای اختصاص دارد و هیچ بندی از توافق به مسئله موشکی و قابلیت‌های دفاعی آن اشاره‌ای نکرده است.

جعفری اضافه کرد: البته آمریکا مدعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است اما باید گفت «قطعنامه شورای امنیت از ایران درخواست کرده است تا در حوزه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، اقدامی نکند»، در حالی ‌که اساساً موشک عماد و موشک‌های ایرانی چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل این ادعا قابل‌ قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه امنیت ملی خود هیچگاه مصالحه نخواهد کرد و همان‌طور که دشمنان ایران خواهند دید، زیرساخت‌های دفاعی کشور در راستای حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با هرگونه تجاوز بیش‌ از پیش تقویت خواهند شد.

۱۳۹۴/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...