نسخه چاپی

عقب‌نشینی تاكتیكی روسها از ساخت نیروگاه در ایران

وزیر انرژی روسیه در مذاكرات روز گذشته خود با وزیر نیروی ایران از مواضع سال گذشته خود 2100 مگاوات عقب‌نشینی كرد؛ كه با بررسی گفته‌های وی پس از این دیدار می‌توان دریافت كه این عقب‌نشینی یك تاكتیك مصلحت اندیشانه بوده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سال گذشته «الکساندر نوآک» وزیر انرژی روسیه از تمایل و آمادگی کشورش برای ساخت 3هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در ایران خبر داده بود. پیرو این صحبت، در مذاکرات حضوری سال گذشته نوآک و چیت‌چیان، ساخت هشت واحد 350مگاواتی برابر با 2800 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در ایران با مشارکت روسها مورد توافق اولیه قرار گرفت و قرار بر این شد تا در مذاکرات آتی دو کشور این میزان مشارکت در ساخت واحدهای نیروگاهی مورد بررسی نهایی و امضای قرارداد قرار گیرد.

مذاکرات بعدی دو کشور به سال جاری موکول شد و در روز گذشته (29 مهر) شاهد دور جدید مذاکرات وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی روسیه بودیم. در مذاکرات روز گذشته از مجموع 2800 مگاوات توافق قبلی، فقط ساخت دو واحد 350مگاواتی، مجموعاً به‌ظرفیت 700 مگاوات مورد توافق روسها واقع شد و ساخت این 700 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در ایران نیز به تعیین محل و بررسیهای بعدی موکول شد.

علت این عقب‌نشینی روسها در ابراز تمایل به ساخت نیروگاه در ایران را می‌توان در صحبت‌های نوآک پس از دیدار با چیت‌چیان جستجو کرد. وزیر انرژی روسیه پس از دیدار با وزیر نیروی ایران گفت: "در بخش برق، شرکت‌های روسی مایل به ساخت نیروگاه، احداث شبکه و خطوط انتقال برق در ایران هستند که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات تسهیل شده و روسیه می‌تواند بسیاری از پروژه‌های برقی ایران را فاینانس کند".

ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که عقب‌نشینی مصلحتی روسیه از مواضع سال گذشته خود برای ساخت 2800 تا 3000 مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در ایران، دست نگه‌داشتن برای به نتیجه رسیدن اجرای برنامه جامع مشترک (برجام) است.

نکته جالب توجه این است که وزیر روسی، تمایل کشورش را برای افزایش سرمایه گذاری در پروژه‌های برقی ایران کتمان نکرد، اما با زیرکی هرگونه توافق نهایی را به بررسی‌های آتی موکول کرد.

پیگیری خبرنگار تسنیم از معاونت برق و انرژی وزارت نیرو حاکی از این است که روسیه تنها یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران است و وزارت نیرو تصمیمی مبنی بر معطل ماندن در برابر تصمیم گیری روسها ندارد؛ و راه را برای سرمایه گذاران خارجی به‌منظور سرمایه گذاری در طرحهای برقی ایران باز گذاشته است.

۱۳۹۴/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...