نسخه چاپی

جزئیات مذاكره‌ ایران و روسیه

پس از امضای تفاهمنامه گسترش همكاری ایران و روسیه در حوزه‌های نفت، گاز، برق، ICT، حمل و نقل، بانكی و سرمایه‌گذاری مالی، مذاكرات بین نمایندگان ۲ كشور امروز با دیدار وزیر ارتباطات با همتای روس ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در راستای گسترش و تحکیم روابط وهمکاری های ایران و روسیه و به منظور بحث و بررسی پیرامون پروژه‌های زیربنایی بنا به دعوت محمود واعظی رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، هیاتی بلند پایه با ریاست الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه به ایران سفر کردند، که در این هیات روسای ۵۰ شرکت بزرگ روسی و روسای بانک مرکزی و مدیران عامل روسیه نیز حضور داشتند.

اولین دور مذاکرات این کمیسیون طرفین فهرست و عناوین پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دادند، که ادامه این مذاکرات را به مذاکرات تخصصی موکول کردند.

در دور دوم مذاکرات دو طرف با مرور نتایج بدست آمده از مذاکرات تخصصی که بین دو هیات انجام شد تفاهمنامه ای را امضا کردند.

این تفاهمنامه در ۷ فصل تنظیم و به امضا طرفین رسید در فصل اول این تفاهمنامه موضوع همکاری نفت و گاز دو کشور مطرح شده است که این بند نتیجه مذاکرات هیات روسی با وزیر نفت ایران و بخش های زیرمجموعه با شرکت های روسی بود.

در فصل دوم این تفاهمنامه که در ارتباط با همکاری در حوزه برق وآب است، پروژه‌هایی از جمله اتصال شبکه برق سراسری ایران به روسیه از طریق کشورهای آذربایجان و روسیه و همچنین احداث نیروگاه های حرارتی و آبی آمده است.

در فصل سوم بخش حمل و نقل بین دو کشور بررسی شد که تمرکز بیشتر این بند روی خطوط راه آهن است.

در فصل چهارم به حوزه تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته شده است که در این زمینه دو طرف تفاهم کردند،طرح های متعدد در این زمینه تخصصی و بسیار مهم داشته باشند.

در فصل پنجم، مسایل مهم بانکی و پولی که سبب ایجاد کسب وکار و تسهیل تجارت روان بین دو کشور می شود مورد بررسی قرار گرفت که با توافق طرفین این حوزه نیز می‌تواند با فعالیت‌های بانکی طرفین تکمیل شود.

در فصل ششم به مسایل مهمی از جمله عضویت ایران به بانک اوراسیا و همچنین ایجاد بانک مشترک با روسیه مورد بررسی قرار گرفته است؛ در ادامه این بند نیز موضوع خط اعتبار ۵ میلیارد دلاری است که موجب خواهد شد تا روابط اقتصادی و پروژه های زیربنایی طرفین گسترش پیدا کند.

در فصل آخر این تفاهمنامه علاوه بر اینکه ذکر شد تا شرکت های روسی پیشنهاد مشارکت در طرح های در نظر گرفته شده بدهند مقرر شد تا در زمینه‌های دیگر که دو کشور بر آن متمایل هستند روابط همکاری افزایش پیدا کند.

در ادامه این تفاهمنامه نیز به بررسی و حل مشکلات صدور روادید بازرگانی برای شرکت های خصوصی از کشور روسیه و همچنین اصلاح تعرفه های گمرکی و برقرای خطوط پروازی باری پرداخته شد که با توافق طرفین مقرر شد تا هر چه زودتر این موضوعات بررسی و رفع موانع صورت گیرد.

مذاکرات هیات ایرانی و روسی امروز با دیدار وزیر ارتباطات با همتای خود ادامه دارد.

*اختلاف آماری در حجم همکاری‌ها

مهدی محتشمی در پاسخ به ابهام تفاوت ارقام اعلام شده برای پروژه‌های ایران و روسیه که ۴۰ و ۲۵ میلیارد دلار اعلام شده است، اظهارداشت: ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار پروژه‌های تعریف شده بین ایران و روسیه است که در گذشته موافقت اجرای این پروژه‌ها تبادل شده است.

مشاور وزیر ارتباطات در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه افزود: همچنین ۵ میلیارد دلار نیز برای گشایش خط اعتباری میان ایران و روسیه توافق شده است که این ظرفیت متناسب با سطح بهره‌برداری قابل افزایش است.

وی گفت: در مجموع پتانسیل افزایش سطح روابط بازرگانی و تجاری بین دو کشور بسیار بالاست و اگر از این ظرفیت استفاده شود مجموع پروژه‌های ایران و روسیه به حدود ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

۱۳۹۴/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...