نسخه چاپی

عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی با برداشته شدن تحریم‌ها

یك روزنامه آمریكایی از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی به محض برداشته شدن تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از استادیار علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا نوشت: سازمان تجارت جهانی، سازمانی بین‌المللی است که به نظارت تجارت در میان کشورها می‌پردازد.

در حالی که تقریبا اکثر کشورها عضو این سازمان هستند، ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهایی با اقتصاد بزرگ است که در این سازمان عضویت ندارد. پیش از این ایران در سال 1996 درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی را اعلام کرده بود اما آمریکا مانع از حضور ایران در این موسسه شد.

با این حال ایران برای عضویت در این سازمان کوشش کرد و در سال 2005 آمریکا فرآیند پذیرش ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به‌دلیل علاقه‌مندی به تداوم مذاکرات هسته‌ای با ایران فراهم آورد.

اکنون که توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی تکمیل شده، ایران درصدد عضویت در سازمان تجارت جهانی به محض برداشته شدن تحریم‌ها است.

روزنامه واشنگتن پست این بار تاثیر توافق هسته‌ای را از زاویه عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان تجارت جهانی بررسی کرده است.

این روزنامه در مقاله‌ای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را رخ دادن تغییرات بزرگ نامیده و نوشته «ایران نیازمند کاهش تعرفه‌ها و بازسازی ساختار اقتصادی است» و دولت ایران نیز این عضویت را در اولویت قرار داده و می‌کوشد تا اقتصاد کشور را برای بالا بردن استاندارد زندگی و سطح اشتغال متنوع سازد.

از این رو عضویت در سازمان تجارت جهانی با کاسته شدن تعرفه‌ها از بسیاری از کالاها که به صادرات کالاهای تولیدی و منسوجات برای رقابتی شدن در بازار جهانی کمک خواهد کرد به این مهم جامه عمل می‌پوشاند.

از سوی دیگر عضویت در سازمان تجارت جهانی برای ایران به بهبود توسعه بخش تولید کمک خواهد کرد و می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران را که تشنه سرمایه‌گذاری کلان و تجهیزات مدرن است سیراب کند.

همچنین تجارت توسعه‌یافته می‌تواند سطح زندگی طبقه متوسط ایران را با اشتغال‌زایی بالا ببرد و همین‌طور می‌تواند به عضویت ایران در دیگر قراردادهای تجاری برای سودهای اقتصادی بیشتر بینجامد.

با این حال اگر چه عضویت ایران در این سازمان دستاوردهای اقتصادی بزرگی را در پی خواهد داشت، اما این انتقال اقتصادی راه سختی در پیش دارد. به نظر می‌رسد که در کنار بازسازی سهمگین ساختار اقتصادی، ایران امکان تعقیب قانونی پس از عضویت را داشته باشد.

در حالی که برخی از کشورها پس از سال‌ها عضویت مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند، اما برخی دیگر بلافاصله دعوی قانونی می‌شوند.

این امکان می‌تواند مشکلی برای ایران که کمترین منابع برای پاسخ به دعوی قانونی در سازمان بین‌المللی را دارد به‌وجود آورد. با این حال عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی می‌تواند حامل تعادل اقتصادی باشد. آمریکا هم می‌تواند روابط اقتصادی-سیاسی خود با ایران را صرف‌نظر از ابزار قهری در برابر تجارت با ایران بهبود بخشد.

۱۳۹۴/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...