نسخه چاپی

چرا «شیخ نمر» به پای چوبه دار می رود؟

عکس خبري -چرا «شيخ نمر» به پاي چوبه دار مي رود؟

شیخ نمر در یكی از سخنرانی‌هایش خطاب به رژیم آل سعود گفت: می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست؛ بازداشت و شكنجه و كشتار؛ ما از قتل و كشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو - پریسا زارعی، شیخ "نمر باقر النمر" روحانی شیعی عربستانی است که در سال ۱۹۶۸ در استان القطیف عربستان به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را در همان استان به پایان رساند و در سال ۱۹۸۹به منظور کسب شناخت بیشتر از انقلاب اسلامی ایران و تکمیل تحصیلات حوزوی به ایران مهاجرت کرد و در حوزه علمیه حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تهران حضور یافت. وی پس از ۱۰سال به سوریه رفت و تحصیلات حوزوی خود را در حوزه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) ادامه داد.



او در مدت تحصیل خود در ایران و سوریه از محضر استادانی چون آیت الله سید محمدتقی مدرسی، آیت الله خاقانی، علامة شیخ صاحب الصادق، علامة شیخ وحید افغانی و آیت الله شیرازی در شهر مقدس قم بهره برد و بعد از بازگشت به وطنش عربستان مرکز مذهبی "الإمام القائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)" را در العوامیه تأسیس کرد.



مبارزی که وهابیان را خشمگین کرد

تربیت و رشد و بالندگی این عالم دینی در یک خانواده مجاهد و دوستدار اهل بیت (علیهم الاسلام) و تحصیل او در ایران، سال های سال است که موجب خشم و ترس و نگرانی سعودی ها از جانب این عالم آگاه و روشن‌بین شده است.



شیخ نمر معتقد است که مفتی های وهابی، ساخته و پرداخته رژیم آل سعود هستند. او می گوید: آل سعود به مفتی های وهابی پول می دهند تا با دامن زدن به اختلافات طایفه ای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفه ای و قبیله ای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت های آن ادامه دهند.



شیخ نمر دارای نگاه و نگرش باز و آگاهانه نسبت به اتفاقات کشور، منطقه و جهان است و البته تحلیل ها و تفسیرهای مبتنی بر اندیشه های دینی از سوی وی، هراس حکومت سعودی را به دنبال داشته است تا جایی که با توسل به بهانه های واهی، بارها او را بازداشت و مجددا آزاد کرده اند.



شیخ نمر همواره به صورت آشکار از فساد و استبداد و دیکتاتوری نظام سیاسی آل سعود انتقاد و همگان را به اصلاح و تحکیم پایه‌های آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت می‌کرده است.



اعتراض به وضعیت قبرستان بقیع

وی برای نخستین بار در ماه می سال ۲۰۰۶میلادی زمانی که از سفر بحرین به عربستان بازگشت و در همایش بین المللی قرآن کریم حضور یافت توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد؛ چراکه وی در آن همایش طی عریضه ای از حکومت آل سعود خواسته بود که به وضعیت نامناسب قبرستان بقیع رسیدگی کند، مذهب شیعه را در کنار مذهب تسنن به رسمیت بشناسد و شیوه های آموزشی و درسی در مدارس و مراکز علمی عربستان را تغییر دهد.



شیخ نمر پس از مدت کوتاهی از زندان آزاد شد. اما تقریبا دو سال بعد در ماه آگوست ۲۰۰۸ میلادی مجددا در شهر القطیف بازداشت شد؛ چراکه وی در سخنانی از شیعیان مناطق شرقی عربستان خواسته بود که برای دفاع از خود و جامعه شان به آمادگی لازم و کامل برسند. البته این بازداشت بیش از ۲۴ ساعت به طول نینجامید و رژیم آل سعود از ترس خشم مردم وی را خیلی سریع آزاد کرد.



این عالم مبارز و انقلابی عربستانی تقریبا یکسال بعد در ماه مارس ۲۰۰۹ تا آستانه بازداشت شدن پیش رفت اما حکام سعودی نتوانستند وی را از جامعه آگاهی که در آن حضور داشت جدا کنند. واقعیت این است که مناطقی از عربستان که تحت تعالیم شیخ نمر قرار داشته و دارد، به سطح بالایی از آگاهی و بینش اجتماعی، فرهنگی وسیاسی رسیده است و همین موجب هراس و البته احتیاط رژیم آل سعود شده است.



حکم اعدام

رژیم سعودی با همه‌ی خطراتی که از ناحیه‌ی بازداشت شیخ نمر احساس می‌کرد، نتوانست روشنگری‌های او را تحمل کند و سرانجام در بیستم تیر ۱۳۹۲ در اثر حمله‌ی مسلحانه‌ی نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. چندی بعد ارگانی که سعودی‌ها آن را دادگاه می‌نامند، حکم اعدام شیخ را به جرم آنچه «محاربه» می‌خواند صادر کرد.



اعتراضات گسترده نسبت به این حکم باعث شد تا دادگاه تجدیدنظر برای مدتی از اعلام نظر اصلاحی خودداری کند. این دادگاه مدتی بعد اتهامات مطرح شده علیه شیخ نمر با حکم صادر شده از سوی دادگاه پیشین وی که "محاربه" بود را متناسب ندانست و اعلام کرد که "قتل تعزیری" یا همان اعدام با "جرم‌های ارتکابی از سوی متهم متناسب است."



اکنون پس از سال دو سال از آخرین بازداشت شیخ نمر آل سعود می خواهد وی را به سبک داعشی های دست پرورده ی خود در سوریه و عراق، اعدام کند و چه شباهتی است میان داعشی ها و آل سعودی در جدا کردن سر انسان ها!



اما آنچه روشن و مبرهن است اینکه حکام سعودی باید بدانند که با جدا کردن سر انسان ها نمی توانند اندیشه ی آن ها را نابود کنند چرا که شیخ نمرها و قیام ها هم چنان ادامه دارد.



اعتراضات جهانی و تبعات احتمالی اعدام

اکنون حکم اعدام شیخ نمر به طور قطعی و نهایی صادر شده و در مرحله تایید و امضای پادشاه سعودی است. نمر النمر از سوی این رژیم متهم به "تلاش برای ایجاد فتنه طائفه ای، حمایت از شورش در بحرین، حمل سلاح، و اطاعت نکردن از ولی امر" شده است.



شیخ نمر النمر در یکی از خطبه‌هایش به خاطر مواضع و دیدگاه‌های انقلابی‌اش در قبال رژیم سعودی گفت که "می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست؛ بازداشت و شکنجه و کشتار؛ ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم."



اما اعتراضات جهانی نسبت به تصمیم خطرناک آل سعود مبنی بر اعدام شیخ نمر به اوج خود رسیده است. «علی الدبیسی» رئیس سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا پیش‌بینی کرده در پی این اقدام مدافعان حقوق بشر برای دفاع از شیخ نمر فعالیت خواهند کرد و گفت: محمد بن نایف با این کار دولت عربستان را وارد بحرانی واقعی و مداوم کرده که احتمالات مختلفی در پی خواهد داشت.



به عقیده‌ی کارشناسان در صورت اجرای حکم آل سعود فشار مضاعفی را بر شیعیان عربستان وارد خواهد کرد و جهت سرکوبی قیام مردمی ،اقدام به دستگیری و زندانی و اعدام رهبران معترضان خواهد کرد تا به نوعی آبها از آسیاب بیافتد. این اقدام خود می تواند اعتراضات را به آتش زیر خاکستر تبدیل کرده و کاسه صبر مردم شرق عربستان را لبریز کند و آنان را جهت حفظ عزت و حیثیت خود وادار به قیام جدی و واقعی کند.



به اعتقاد منابع ديپلماتيک اروپايي، اجراي حکم اعدام آيت الله نمر خشم گسترده مردمي را در قطيف و الاحساء که بيشتر ساکنان آن شيعه هستند، برمي انگيزد و احتمالا به مناطق ديگر عربستان از جمله مدينه منوره که هزاران شيعه در آن ساکن مي باشند، گسترش خواهد يافت و اين خشم مردمي منجر به ظهور تشکل هاي مسلح شيعه و اجراي عمليات مسلحانه عليه تاسيسات نفتي در منطقه الشرقيه و همچنين هدف قرار دادن آمريکايي ها در اين منطقه که چراغ سبز اجراي حکم اعدام را به مقامات عربستاني داده اند، خواهد شد.



در ادامه ی واکنش ها آیت‌الله خاتمی اعلام کرد : اعدام شیخ نمر لقمه گلوگیری برای آل‌سعود است .تائید حکم اعدام شیخ نمر از سوی مراجع عالی قضایی عربستان، واکنش‌های زیادی به همراه داشته و علما و مراجع تقلید نسبت به تبعات اجرای این حکم به آل‌سعود هشدار داده‌اند. اعدام شیخ نمر، آتشی را روشن خواهد کرد که آل‌سعود نخواهد توانست به این راحتی‌ها این آتش را خاموش کند. اینها چه بخواهند و چه نخواهند شیعیان در عربستان گرچه اقلیت هستند ولی اقلیتی قدرتمندند و علاوه بر آن جهان اسلام و به‌ویژه جهان تشیع در این عرصه آرام نخواهند گرفت.



آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: ما به دولتمردان کم تجربه عربستان سعودی نصیحت می‌کنیم که اوضاع نابسامان کشور خود را با اینگونه اقدامات کینه جویانه و تحریک آمیز دستخوش آشوب و بی‌ثباتی بیشتر نکنند.



حضرت آیت الله نوری همدانی در پی اعلام حکم شیخ نمر تصریح کرد: این اقدام آل سعود در راستای خوش خدمتی به سردمداران استکبار است. اگر ۵ نفر همچون سیدحسن نصرالله در کشورهای منطقه داشتیم، پیشرفت های بسیاری کرده و با مشکلات کمتری در دنیای اسلام مواجه بودیم.



آیت الله نوری همدانی با تأکید بر همصدایی تمام دستگاه های مسئول، خاطرنشان کرد: دولت، قوه قضائیه، مجلس، بسیج، صدا و سیما، رسانه های گروهی و … باید یک صدا شده و با اتحاد و همدلی مشکلات موجود را مرتفع نمایند.



شیخ «عباس القطیفی» فعال حقوق بشر عربستانی در ریاض گفت: ملت عربستان محاکمه شیخ نمر را به رسمیت نمی‌شناسد، این محاکمه یک نمایش مسخره بود و همزمانی اجرای حکم اعدام این روحانی مبارز با تاریخ مرگ شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز»، ولی عهد اسبق سعودی توهین به همه شهروندان آزاده عربستان است.



القطیفی افزود: پرونده شیخ النمر نمایشی سعودی است که شاهزادگان آل سعود به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی درست کردند تا آتش فتنه طائفه‌ای در این کشور و حتی سایر کشورهای اسلامی را شعله‌ور کنند.



واکنش وزارت امورخارجه

اما وزارت امور خارجه کشورمان که این روزها مواضع بعضا منفعلانه‌ای درخصوص حوادث جهانی و منطقه‌ای اتخاذ کرده است نیز در موضعی صریح و قابل تقدیر، در مورد تبعات این اقدام به دولت عربستان هشدار داد. امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقای وزیر امور خارجه هشدار داد: اعدام شیخ نمر هزینه سنگینی را متوجه عربستان سعودی خواهد کرد و وقایع حج امسال و تجاوز نظامی ناکارآمد عربستان علیه مردم مظلوم یمن ثابت کرد که شرایط عربستان مناسب نیست و رویکردهای تحریک آمیز و طایفه ای علیه شهروندانش به مصلحت حکومت نخواهد بود.



به هرحال اکنون تنها شاه عربستان است که می‌تواند جلوی اجرای این حکم ظالمانه را بگیرد. باید منتظر بود و دید که ملک سلمان در برابر فشارهای بین‌المللی حاضر به اتخاذ تصمیم عاقلانه خواهد بود یا اینکه به روال سالهای اخیر بازهم تحت تاثیر «مشتی جوان خام و بی‌تجربه» قرار خواهند گرفت.

۱۳۹۴/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...