نسخه چاپی

وین ۲ به مجادله ایران و عربستان گذشت

روزنامه نیویورك تایمز به نقل از یك مقام آمریكایی نوشته است كه وزرای خارجه ایران و عربستان بحث‌های پرتنشی در جریان نشست وین ۲ داشته‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشست وین ۲ با موضوع بحران سوریه روز گذشته در حالی برگزار شد که به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز در جریان این دیدار بحث و جدل زیادی بین وزرای خارجه ایران و عربستان در گرفته است.

این روزنامه نوشته است که پرتنش‌ترین بحث در نشست دیروز بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان بود.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه تا همین چند روز پیش سعودی‌ها حاضر نبودند در یک اتاق با ایرانی‌ها بنشینند، به نقل از یک مقام آمریکایی حاضر در نشست نوشته است که بخش عمده نشست به «گله گذاری و اتهام‌زنی» جبیر و ظریف به یکدیگر گذشته است.

نشست وین ۲ با موضوع بحران سوریه ابتدا روز پنج‌شنبه با نشست چهارجانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه آغاز شد و پس از آن در روز جمعه با نشستی جامع با حضور نمایندگان دیگر کشورها ادامه یافت.

بر اساس بیانیه پایانی نشست، جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، روسیه، چین، مصر، فرانسه، آلمان، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، عربستان، ترکیه، امارات، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، شرکت‌کنندگان در نشست پایانی بوده‌اند.

پس از پایان مذاکرات وین، بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شده که در آن بر لزوم حفظ اتحاد و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه تأکید شده است. در این بیانیه همچنین همه اعضا برقراری آتش‌بس سراسری و آغاز روند سیاسی بین دولت و مخالفان را خواستار شده‌اند.

هرچند در این بیانیه بر لزوم تصمیم‌گیری مردم سوریه در مورد آینده این کشور تأکید شده، اما کشورهای غربی و حاشیه نشینان خلیج فارس همچنان بر کناره‌گیری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اصرار دارند.

قرار است طی هفته‌‌های آتی نشست دیگری با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضین برگزار شود.

۱۳۹۴/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...