نسخه چاپی

استقبال گسترده از انتخابات پارلمانی در تركیه

مردم تركیه امروز (یكشنبه) در حالی برای شركت در انتخابات پارلمانی زودهنگام به پای صندوق‌های رای رفته‌اند كه رسانه‌های خبری منتقد به شدت تحت فشار دولت هستند و همچنین اپوزیسیون تركیه نسبت به تقلب در حوزه‌های رای‌گیری به شدت نگران است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، انتخابات پارلمانی در حالی در ترکیه آغاز شده است که این کشور در ماه‌های اخیر صحنه حوادث سیاسی مختلفی بوده است. حدود 54 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در 175 هزار حوزه رای‌گیری هستند. حوزه‌های رای‌گیری از ساعت هفت صبح (به وقت محلی) باز شدند و رای‌گیری تا ساعت چهار عصر (به وقت محلی) ادامه خواهد داشت.

این دومین انتخابات در پنج ماه اخیر ترکیه است. در انتخابات قبلی حزب عدالت و توسعه ترکیه موسوم به آک پارتی اکثریت خود را برای اولین بار در 13 سال اخیر از دست داد. پس از نزدیک به پنج ماه بلاتکلیفی و بی‌ثباتی سیاسی در این کشور، اکنون مردم این کشور یک بار دیگر به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا شاید این بار بتوانند سرنوشت تشکیل دولت را رقم بزنند. در این انتخابات، 16 حزب سیاسی و 21 نماینده مجلس مستقل شرکت خواهند داشت.

دومین انتخابات پارلمانی در ترکیه در سال جاری در حالی برگزار می‌شود که این بار نیز در این انتخابات زودهنگام چهار حزب عمده حضور دارند. در انتخابات پیشین ترکیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) چهل و یک درصد آرا، حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP) بیست‌ و پنج درصد، حزب حرکت ملی‌گرا (MHP) شانزده درصد و حزب دموکراتیک خلق (HDP) که به عنوان حزب کردها شناخته می‌شود نیز سیزده درصد را به دست آوردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مدرسه‌ای ابتدایی در استانبول رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از آن در جمع خبرنگاران گفت: ترکیه مجبور شد تا بار دیگر انتخابات برگزار کند چرا که پس از رای‌گیری هفتم ژوئن "ثبات" از صندوق‌ها بیرون نیامد. امیدوارم ملت ما انتخاب خود را به نفع ثبات انجام دهند.

اشاره ضمنی اردوغان به تشکیل دولت تک‌حزبی در حال مطرح می‌شود که شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که حزب حاکم آک پارتی احتمالا برای تقلب در انتخابات تلاش می‌کند تا بتواند به تنهایی قدرت را در دست بگیرد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک مردم پس از انداختن رای در استانبول ابراز امیدواری کرد که نتایج این انتخابات به نفع تمام کشور باشد. وی تاکید کرد: ترکیه از همه بیشتر به صلح نیاز دارد و امیدوارم این رای‌گیری امیدها برای صلح در کشور را تقویت کند.

براساس گزارش رسانه‌های خارجی، میزان مشارکت بیش از دوره‌های پیش به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود به بیش از 90 درصد هم برسد. براساس آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات، حزب حاکم باز هم بیشترین میزان کرسی‌ها را بدست می‌آورد اما از گرفتن اکثریت پارلمانی باز می‌ماند و در آن صورت دو گزینه وجود دارد: تشکیل ائتلاف و یا برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد.

۱۳۹۴/۸/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...