نسخه چاپی

سران گازی دنیا به ایران می آیند

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: سومین مجمع سران كشورهای صادر كننده گاز، دوم آذرماه در محل اجلاس سران در تهران برگزار می شود.

به گزارش نما به نقل از اقتصادایران، "امیرحسین زمانی‌نیا" در نشست خبری با بیان جزئیات سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز اظهار کرد: این مجمع ۱۲ عضو اصلی و پنج عضو ناظر دارد که اعضای اصلی این مجمع عبارتند از ایران، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، امارات، قطر، تیرینی‌داد، توباگو، ونزوئلا و روسیه.

وی افزود: اعضای ناظر اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز شامل هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو هستند همچنین کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی و مجمع بین‌المللی انرژی نیز به عنوان میهمان در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با ابراز امیدواری از این‌که اجلاس دو آذرماه در سطح خوبی برگزار شود، اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده دعوتنامه‌ای از طرف حسن روحانی - رییس جمهوری اسلامی ایران برای اعضای این اجلاس ارسال شده است.

زمانی‌نیا در خصوص آماده‌سازی سومین اجلاس سران مجمع کشور صادر‌کننده گاز گفت: برای آماده‌سازی چند جلسه‌ دیگر لازم است. جلسه هیات عالی‌رتبه ۲۹ آبان‌ماه برگزار می‌شود

همچنین ۳۰ آبان‌ماه جلسه وزراء در تهران برگزار می‌شود که دو جلسه وزراء خواهیم داشت؛ یک جلسه وزارتی عادی و بعد از ظهر همان‌ روز اجلاس فوق‌العاده وزارتی به منظور آماده‌سازی اجلاس سران برگزار می‌شود.

وی افزود: هفدهمین اجلاس وزارتی عادی که در روز ۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود، امروز به حدنصاب رسید.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت با تاکید بر اهمیت پیام اجلاس سران، اعلام کرد: اهمیت این پیام از این جهت است که گاز را به عنوان یک سوخت، درجه و اعتبار و سودمندی‌اش ارتقاء ببخشند.

زمانی‌نیا افزود: اجلاس مجمع سران کشورهای صادر‌کننده گاز به منظور افزایش نقش گاز در ترکیب انرژی جهان و همچنین کاهش آلاینده‌های محیط زیست، پیامی هم به اجلاس کاخ ۲۱ که در دسامبر در شهر پاریس برگزار می‌شود نیز دارد.

وی با اشاره به این‌که در مقطع فعلی حدود ۲۴ درصد ترکیب انرژی در دنیا از گاز است، تاکید کرد: رشد مصرف گاز از رشد مصرف نفت به مراتب بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۵ این ترکیب انرژی به حدود ۲۶.۱۱ درصد برسد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره‌ی وضعیت گاز در کشورمان گفت: در ایران ۳۳.۸ تریلیون مترمکعب از ذخائر اثبات شده داریم که این ذخائر اثبات شده که تنها ذخائر کشف شده هستند به همین رغم دارای بزرگ‌ترین ذخائر گاز دنیاست.

زمانی‌نیا با اشاره به این‌که در سال ۲۰۱۳، ۱۶۶.۶ میلیارد مترمکعب گاز تولید کردیم، افزود: تولید گاز ما از ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز تا آخر برنامه ششم توسعه به ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: محل برگزاری اجلاس سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز سالن اجلاس سران در تهران خواهد بود. همچنین اولین اجلاس سران در ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۰ در دوحه برگزار شد. دومین اجلاس در تیرماه سال ۱۳۹۲ در مسکو برگزار و این سومین اجلاسی است که در تهران برگزار می‌شود.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در خصوص تاسیس اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز گفت: با ابتکار جمهوری اسلامی ایران این مجمع در سال ۱۳۸۷ شکل گرفت که دبیر کل اولین دوره آن از روسیه بود و در حال حاضر آقای حسین عادلی – دبیر این مجمع – هستند.

زمانی‌نیا در خصوص شعار این اجلاس تاکید کرد: شعار سومین دوره این اجلاس "گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار" است.


۱۳۹۴/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...