نسخه چاپی

گلایه همسایگان زندان بزرگ تهران

روستاییان همسایه زندان بزرگ پایتخت از ناامنی و حاشیه‌های زندگی در همسایگی ندامتگاه بزرگ گلایه دارند و معتقدند تردد در جاده منتهی به زندان سخت و خطرناك است.

به گزارش نما به نقل از مهر: «چند سالی خرید زمین و ساخت ندامتگاه بزرگ تهران زمان برد، شاید ۵ یا ۶ سال. هنوز هم البته صدای ساخت و ساز از داخل زندان می آید. اما مشکل فقط این نیست بلکه وقتی زندانیان هنگام غروب آفتاب آزاد می شوند دردسر ما آغاز می شود.» این تنها بخشی از درد دل روستاییان اطراف ندامتگاه بزرگ تهران است.

جاده قدیم قم، پلیس راه حسن آباد، جاده چرمشهر، کیلومتر ۵، شهرک صنعتی بیجین، مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ در واقع به بزرگترین زندان خاورمیانه معروف است. این ندامتگاه دارای ۶ زندان بزرگ است که در حال حاضر بخشی از زندانیان قزل حصار و رجایی شهر و اوین را در خود جای داده که بیشتر آنها سارقان هستند.

هرچند مشکل این زندان از نوع مشکل فاضلاب زندان رجایی شهر و قزلحصار نیست اما این زندان مشکلاتی را برای روستاهای همجوار و روستائیان به همراه داشته است. ضمن اینکه طی مسیر ۵ کیلومتری زندان تا جاده، سهمیه هر زندانی است که از زندان آزاد می شود. به نحوی که ابتدای جاده چرمشهر یک ایستگاه اتوبوس و تاکسی وجود دارد که در این ایستگاه خبری از اتوبوس نیست. این مسیر ۲ تاکسی هم دارد که به دلخواه خود مسافرکشی می کنند و حتی گاهی مسافران مجبورند یک تا ۳ ساعت منتظر تاکسی شوند.

نزدیک ترین روستا به ندامتگاه بزرگ تهران روستای «آراد» است که قدمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ ساله دارد. جمعیت این روستا ۳۵ خانوار بوده که در محاصره زمین های زراعی بنیاد تعاون زندانیان قرارگرفته است. ریش‌سفید روستا می گفت: من و پدر و جدم در این روستا زندگی کردیم اما دهیار نداریم چون جمعیت روستا کم است. در مورد مشکلات همسایگی با زندان سوال کردیم که گفت: جاده چرمشهر روشنایی ندارد و بعد از غروب آفتاب این جاده ظلمات می شود. همان وقت هم زندانیانی که یا آزاد شده یا با قرار آزاد می شوند به دلیل نبودن اتوبوس و تاکسی مجبورند طول ۵ کیلومتری جاده را تا خیابان اصلی قم پیاده طی کنند.

این گفته ها در حالی است که فرماندار شهرستان ری هم در جلسه مشترک شورای شهر با استانداری تهران این موضوع را مطرح کرد و گفت: زندان بزرگ را به جنوب تهران منتقل کردند و هیچ وسیله ایاب و ذهابی هم ندارد که همین مشکل ایجاد کرده است.

هرچند مشکلات برای مسئولان استانی قابل مشاهده است اما پس از ده ها بازدید معاونین استاندار و مسئولان انتظامی و قضایی پایتخت از ندامتگاه بزرگ تهران هنوز مشکلات بر جای خود باقی است. از تخلیه زباله های ساختمانی در اطراف جاده چرمشهر گرفته تا زمین هایی که متعلق به بنیاد تعاون زندانیان است اما اقدامی برای تامین امنیت آن (دیوارکشی و نورپردازی) دیده نشده است.

البته موضوع را با مسئولان سازمان زندانها مطرح کردیم که آن را قبول داشتند اما تامین امنیت و اتوبوس و تاکسی را وظیفه سازمان زندانها ندانسته و گفتند که باید استانداری تهران و شهرداری آن را تامین کنند.

۱۳۹۴/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...