نسخه چاپی

امشب بارش شهابی را از دست ندهید

عکس خبري -امشب بارش شهابي را از دست ندهيد

طبق تقویم نجومی فصل پاییز، امشب ( شب پنجشنبه) بارش شهابی ثوری در آسمان قابل مشاهده هستند. به گزارش مهر برای دیدن این بارش با چشم غیرمسلح باید از نور شهرها دور شوید.

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین؛ حامد الطافی، کارشناس نجوم با بیان اینکه بارش شهابی ثوری (ثوری شمالی-Northern Taurids) هفته سوم آبان ماه هر سال اتفاق می افتد، گفت: به طور متوسط در شب های عادی اگر از شهر دور باشیم و آسمان صاف باشد در هر ساعت می توانیم ۴ یا ۵ شهاب در آسمان ببینیم.

به گفته وی، علت این نامگذاری، این است که کانون بارش از نقطه صورت فلکی ثور یا گاو نشأت می گیرد. این صورت فلکی در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می­ کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت می شود.

الطافی با بیان اینکه دوره بارش شهابی ثوری از ۲۸ مهر تا ۱۹ آذر (از ۲۰ اکتبر تا ۱۰ دسامبر) به طول می انجامد، عنوان کرد: در یک بازه تقریبا دو ماهه شهاب های ثوری را می توانیم ببینیم، ولی اوج بارش در هفته سوم آبان، ( شب بیست و یکم آبان ماه) است.

به گفته این کارشناس نجوم، برای مشاهده بارش های شهابی نیاز به ابزار اپتیکی مانند تلسکوپ، دوربین های دو چشمی، تک چشمی و ... نداریم، کافی است تمام آسمان را در میدان دید باز با چشم غیر مسلح قرار دهیم و شهاب ها را مشاهده کنیم.

وی افزود: ظهور شهاب ها رندم و اتفاقی هستند، به این معنا که محل دقیق دیده شدن شهاب در آسمان را نمی توان از قبل مشخص کرد. بنابراین هرچه میدان دید وسیع تری داشته باشیم، شهاب های بیشتری را می توانیم رصد کنیم.

الطافی با بیان اینکه شهابهای بارش ثوری در بسیاری از نقاط نیمکره شمالی زمین و بخشهایی از نیمکره جنوبی هم دیده می شود، گفت: دیدن بارش های شهابی برخلاف پدیده های دیگر همچون خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، و... محدود به نقاط خاصی نیست از همه پهنه ایران قابل رویت است .

شهاب ها ناشی از ذراتی هستند که در اطراف زمین پراکنده اند و تحت تأثیر گرانش یا جاذبه، به سمت زمین می آیند و در واکنش با مولوکول های جو می سوزند و ما آنها را در قالب رد نورانی شهاب می بینیم. وقتی در مواقع خاصی تعداد شهابها به یک باره افزایش می یابد، شاهد پدیده بارش شهابی هستیم. بارش های شهابی تکرار شونده و سالانه هستند و هرساله در یک تاریخ مشخص تکرار می شوند.

۱۳۹۴/۸/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...