نسخه چاپی

رسوایی مالی دولت‌های بوش و اوباما

اسناد محرمانه‌ای كه سایت ویكی لیكس منتشر كرده نشان می‌دهد، بخش بسیاری از بودجه تخصیص یافته برای اشتغال‌ معلولان، نصیب پیمانكاران نظامی شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سایت افشاگر ویکی لیکس در تازه‌ترین اقدام خود روز دوشنبه فایل‌های صوتی‌‌ای را منتشر کرد که می‌گوید مربوط به یک فساد مالی چندین میلیارد دلاری در آمریکاست.

بنا بر اعلام ویکی لیکس، این فایل‌های محرمانه که نسخه پیاده‌شده آن هم در دسترس عموم قرار گرفته، مربوط به مکالماتی است که بین سال‌های 2013 و 2014 صورت گرفته و حاوی جزئیات تحقیقات دولتی در مورد آژانس غیرانتفاعی «سورس آمریکا» است.

این فایل‌ها نشان می‌دهد که چطور عناصری در دولت جورج بوش و پس از آن باراک اوباما مرتکب فساد مالی شده‌اند و افرادی که روسای جمهور آمریکا مستقیما منصوب کرده‌اند، منابع مالی تخصیص یافته برای برنامه موسوم به «ابلیتی وان» را دستکاری می‌کنند.

«ابلیتی وان» بزرگترین برنامه دولتی برای اشتغال افراد معلول جسمی در آمریکا است و بودجه‌ای 2.3 میلیارد دلاری برای آن تخصیص یافته بود. این بودجه از طریق سورس آمریکا بین بیش از 1000 سازمان مربوطه تقسیم می‌شد.

به نوشته پایگاه «اینترنشنال بیزنس تایمز»، ویکی لیکس می‌گوید این فایل‌ها نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از بودجه این برنامه به جای آنکه به معلولین برسد، نصیب پیمانکاران نظامی شده است.

در بخشی از بیانیه ویکی لیکس در مورد این فایل‌های محرمانه، آمده است: «ادعا شده است که تقریبا نیمی از این بودجه 2.3 میلیارد دلاری در سال، به افراد دارای معلولیت شدید جسمی نمی‌رسد، بلکه به سازمان‌های فاسدی می‌رود که افراد سالم یا با معلولیت ناچیز را به کار می‌گیرند، در حالی که در اصل طرح قرار بوده است که 75% این مبلغ به افراد با معلولیت شدید برسد.»

سورس آمریکا پیش از این زمانی که اولین بار گزارش‌هایی در مورد فساد مالی در این سازمان منتشر شده بود، با صدور بیانیه‌ای این گزارش را «ادعاهای بی‌پایه» خوانده بود. با این حال چندی قبل این سازمان هم اذعان کرد که در دستکم یک مورد اسناد به کارگیری افراد جعلی بوده‌اند. سورس آمریکا می‌گوید به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و با سازمان زیرمجموعه که دست به این کار زده بود، برخورد شده است.

۱۳۹۴/۸/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...