نسخه چاپی

دو بحران اصلی 10 سال آینده تهران

به گزارش نما - تسنیم نوشت: دبیر همایش بین‌المللی "ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران" گفت: در میان بحران‌های تهدید کننده تهران دو بحران اصلی، بحران مسائل جمعیتی و بحران زلزله می‌باشد.
سرلشکرسید یحیی صفوی در جمع نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی مشارکت‌کننده در این همایش، در سالن شهدای گمنام دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران یک همایش کاملا علمی است و با هدف رفع مشکلات تهران و اداره بهتر آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: تهران در حال حاضر به سمت بحران پیش می‌رود. برخی از مسئولان تهران و کشور شاید وضعیت تهران را بحرانی تلقی نکنند اما این شهر با انواع بحران‌ها از قبیل بیکاری، مخاطرات محیط زیستی ، جمعیتی،اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و ... روبرو است. باید به فکر آینده این شهر بود.

سرلشکر صفوی تاکید کرد: در میان بحران‌های تهدید کننده تهران دو بحران اصلی، بحران جمعیتی و بحران زلزله می‌باشد. در مورد زمان وقوع بحران زلزله اطلاعات دقیقی وجود ندارد ،اما بحران اجتماعی را می‌توان با برنامه‌ریزی مدیریت و کنترل کرد اما متاسفانه برنامه مدون و مشخصی برای ده سال آینده تهران نداریم.

وی گفت: موضوع ساماندهی پایتخت از مسائل کلان کشور است و باید به آن توجه ویژه شود. ما جغرافیدانان به این نتیجه رسیده‌ایم که انتقال پایتخت عملی و مقرون به صرفه نیست. البته مردم خوشحال می‌شوند که دولت و مراکز اداری و اجرایی از تهران انتقال داده شوند چون از این طریق می‌توان خیلی از مسائل مربوط به ترافیک و آلودگی‌ها را کاهش داد و حل کرد.

وی افزود: معتقدیم که موضوع انتقال پایتخت عملی نیست ، چرا که در اینخصوص عزم و اراده ملی و بودجه چند ده میلیارد دلاری و گزینه قابل قبول نداریم و موضوع انتقال پایتخت ، از نظر سیاسی، اجتماعی و امنیتی و تاریخی به صلاح دولت و حکومت ما نیست. ما ساماندهی تهران را راهکاری برای حل مشکلات پایتخت می‌دانیم و در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران به دنبال آن هستیم تا با بهره‌گیری از نظرات اساتید علوم مختلف دانشگاهی و کارشناسان داخلی و خارجی، نتایج حاصله از ارائه مقالات همایش را به اطلاع مسئولان کشور برسانیم. کار ما مشورت دادن در این زمینه است و امیدواریم مسئولان و برنامه ریزان کشور در برنامه ششم و هفتم توسعه به آن توجه کنند.

سرلشکر صفوی خاطر نشان کرد: مجموعه دولت و مجلس هم به این نتیجه رسیدند که بحث انتقال پایتخت منتفی است و باید روی ساماندهی پایتخت برنامه‌ریزی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: تهران با معضل جدی آلودگی، روبرو است و از سازمان محیط زیست و کارشناسان آن انتظار داریم که اعلام کنند تا 10 سال آینده قرار است چه اتفاقی در این زمینه بیفتد؟ و راهکارها برای رفع این مشکل چیست؟ البته باید این موضوع هم شفاف شود که چه کسی متولی رفع مشکل آلودگی هوای تهران است.

۱۳۹۴/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...