نسخه چاپی

ردپای بی بی سی در پروژه «نفوذ»

منابع مطلع می‌گویند شبكه شبه رسانه‌ای داخلی كه اخیرا با آن برخورد شد، یك شبكه ریشه‌دار، هوشمند، دارای ارتباطات ارگانیك، وسیع و طولانی‌مدت با نهادهای مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی آمریكا، انگلستان و هلند در بیرون از ایران بوده است.

به گزارش نما؛ روزنامه وطن امروز در گزارشی که آن را در نیم صفحه اول و در تیتر یک جای داده است، به بررسی پروژه نفوذ پرداخته و ارتباط آن با روزنامه نگاران اصلاح طلب ساکن اروپا را واکاوی کرده است: شاید عده‌ای تصور می‌کردند با انتقاد صریح حسن روحانی از دستگیری عوامل نفوذ در ایران، پرونده این موضوع بسته شود یا اینکه با موانع جدی مواجه شود، با این حال اما روز گذشته اخبار و اطلاعات جدیدی درباره مزدوری برخی اهالی رسانه در ایران منتشر شد. این اطلاعات البته به همراه سندی است که در آن میزان پرداخت مبالغی از انگلستان به 19 فرد در داخل ایران درج شده است! خبرگزاری مهر که این سند را منتشر کرده در توضیح این فاکتور نوشته است این مبالغ که به یورو پرداخت شده، از سوی حسین باستانی پرداخت شده است.

در واقع واریزکننده پول حسین باستانی، از کادر رهبری شبکه رسانه‌ای جریان اصلاحات و کارمند بی‌بی‌سی فارسی است. باستانی این مبالغ را از طریق صرافی‌ها یا با چند دست دلال، به عوامل شبکه رسانه‌ای نفوذ در ایران می‌رسانده است. منابع مطلع می‌گویند شبکه شبه رسانه‌ای داخلی که اخیرا با آن برخورد شد، یک شبکه ریشه‌دار، هوشمند، دارای ارتباطات ارگانیک، وسیع و طولانی‌مدت با نهادهای مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلستان و هلند در بیرون از ایران بوده است. دو هفته پیش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد شبکه‌ای از فعالان حوزه‌های رسانه و شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کرده است. اطلاعات تازه دریافت شده نشان می‌دهد این شبکه اگرچه ظاهرا مشغول کار رسانه‌ای بوده و در فضای رسانه‌ای کشور حضور داشته اما در واقع به طور کامل اصول پنهانکاری از جمله ایجاد پوشش، ملاحظات حفاظتی و استفاده از نام مستعار در تولیداتش را رعایت می‌کرده و در زمانی طولانی به این شکل با بیرون از ایران مرتبط بوده است. منابع مرتبط با موضوع گفتند این شبکه داخلی، مرتبط با یک «سلسله مراتب هدایت و کنترل» در بیرون از ایران بوده که افرادی همچون «حسین باستانی»، «مسعود بهنود» و «م-ع» آن را در قالب نهادهایی همچون بی‌بی‌سی فارسی و وب‌سایت روزآنلاین اداره می‌کرده‌اند.

این شبکه در گام نخست ماموریت جمع‌آوری اطلاعات مختلف از داخل ایران و ارسال به بیرون کشور را برعهده داشته و این امر را به طرق بسیار متنوعی انجام می‌داده است. در گام دوم، اعضای این شبکه ماموریت تولید گزارش و تحلیل و ارسال به خارج از ایران جهت انتشار در وب‌سایت‌های مرتبط با اپوزیسیون با هدف سیاهنمایی، پرونده‌سازی حقوق بشری، ایجاد اختلاف در داخل ایران و پیشبرد اهداف غرب برای کنترل افکار عمومی در ایران را برعهده داشته‌اند. در گام سوم، اعضای این شبکه با هدف شبکه‌سازی در داخل ایران با کارکردهای متنوع اطلاعاتی و عملیاتی فعالیت می‌کرده است. چهارمین هدف نیز نزدیک شدن به چهره‌های مشهور و فعال سیاسی و رسانه‌ای با هدف خط‌دهی به آنها یا ایجاد اختلاف در میان آنها بوده است. نکته مهم درباره اعضای این شبکه، دریافت حقوق ثابت ماهانه (برخی به ریال و برخی به دلار و یورو) از خارج از ایران است. تعدادی از اعضای قدیمی‌تر شبکه چیزی حدود یک دهه است که ماهانه از مبدأ خارجی پول دریافت می‌کنند. گفتنی است در پرداخت این مبالغ تمام اصول حفاظتی مراعات می‌شده است (دریافت از صرافی‌ها و همچنین دریافت با چند واسطه) و همچنین مبلغ دریافتی کاملا متعارف بوده است به گونه‌ای که این افراد می‌توانستند با دستمزدهایی مشابه به جای وطن‌فروشی و ارتباط با بیگانگان، به کار شرافتمندانه رسانه‌ای در داخل کشور بپردازند.
پول اینجاست!

حسین باستانی که اکنون پای ثابت برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی است، عضو حزب منحله مشارکت و یکی از فعالان رسانه‌ای در دوران اصلاحات بود. عمده فعالیت رسانه‌ای او در روزنامه صبح امروز و زیر دست سعید حجاریان صورت گرفته است. او همزمان در دولت اصلاحات یک پست رسانه‌ای هم داشت و به همراه تعدادی دیگر، هر روز صبح بولتن روزانه رئیس دولت را روی میز او می‌گذاشت. فعالیت‌های او در پاستور زمان اصلاحات، به این محدود نشد چراکه کمی بعد به‌عنوان رئیس اداره بررسی رسانه‌های ریاست‌جمهوری انتخاب شد! اما نقش محوری او در روزهای غروب دولت اصلاحات آغاز شد. او از ایران خارج شد و جزو کسانی بود که سنگ بنای فعالیت روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در خارج از ایران را بنا کردند. او شرکت روز را راه‌اندازی کرد، شرکتی که با کمک‌های مستقیم فرح کریمی، از اعضای رهبری سازمان منافقین و نماینده ایرانی‌الاصل پارلمان هلند تاسیس شد.

فرح کریمی که عضو حزب چپ سبزها در هلند است در سال 2005 توانست در پارلمان این کشور قانونی تصویب کند که به موجب آن 15 میلیون یورو از بودجه وزارت خارجه هلند صرف اجرای طرح «پلورالیزم رسانه‌ای در ایران» شود. فرح کریمی این بودجه را برای راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان گرفته بود، آن هم تحت حمایت و پوشش وزارت خارجه هلند اما به دلایلی از جمله موضع صریح وزارت خارجه وقت، دولت هلند عقب‌نشینی کرد و آنها نتوانستند به این شبکه برسند. با این حال تمرکز آنها روی سایت‌های اینترنتی قرار گرفت البته این بودجه از طریق شرکت‌های واسطه مانند شرکت هلندی «هیفوس» (Hivos) به دست باستانی رسیده است. سایت روزآنلاین متعلق به این شرکت است. مدیریت روزآنلاین نیز برعهده حسین باستانی نهاده شده بود البته باستانی خود صراحتا این ارتباط را نقل کرده است: «من از وقتی که در ایران بودم با یک NGO هلندی به نام هیفوس آشنا شدم. آنها به ایران آمده بودند و ما همدیگر را دیده بودیم. خانم فرح کریمی که نماینده ایرانی‌الاصل پارلمان هلند بودند، نماینده بسیار مشهور و فعالی هم بودند در آنجا، ایشان را هم در ایران دیده بودم.

زمانی که ایران را ترک کردم، با آنها تماس گرفتم». او البته پس از راه‌اندازی شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی، به‌عنوان کارمند رسمی این شبکه استخدام شد و از همان زمان همواره او یک پای ثابت برنامه‌های این شبکه است. او در کنار مسعود بهنود و عطا مهاجرانی، حلقه ارتباطی با روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه در داخل ایران را تشکیل دادند. گزارشات مختلف و همچنین اعترافات برخی دستگیرشدگان در جریان فتنه 88 و پس از آن نشان داده است نقش کلیدی در هماهنگ کردن لشکر یورو بگیران در ایران برعهده مسعود بهنود بوده است. با اطلاعات جدیدی که درباره اقدام سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد، مشخص شده حسین باستانی نیز نقش تامین و تزریق پول را برعهده دارد و البته با توجه به ارتباطات این فرد مشخص است منابع این یوروها از کجا شارژ می‌شود. به هر حال این امیدواری وجود دارد که به مرور ابعاد جدیدتری از پروژه مزدور کردن روزنامه نگاران و اهالی رسانه در ایران توسط حلقه لندن روشن شود و صدالبته این اطلاعات می‌تواند دامنه شبکه نفوذ در حوزه رسانه را نیز آشکار کند؛ شبکه نفوذی که این روزها تحت حمایت داخلی است.

۱۳۹۴/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...