نسخه چاپی

هشدار نسبت به ایجاد بافت‌های فرسوده جدید

- مدیرعامل شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با حضور در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه‌ای مسكن در ایران با بیان اینكه توسعه مجدد بافت‌های فرسوده بخشی از سیاست‌های توسعه مسكن در جهان به شمار می‌رود، تاكید كرد: اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی به وجود آورنده شرایطی برای تامین بخشی از مسكن مورد نیاز كشور خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از میزان، محمدسعید ایزدی، در دومین روز از پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اعلام کرد: آنچه امروز برای ما بسیار قابل اهمیت است توسعه مجدد و با کیفیت ظرفیت‌های به وجود آمده در سطح شهرها با ابعاد مختلف بافت‌های تاریخی، میانی، سکونتگاه غیر رسمی و اراضی رها شده است که این مطلب بخش مهمی از سیاست‌های توسعه ای مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

وی در ادامه فعالیت‌های مربوط به ناهماهنگی توسعه جدید با بافت‌های شهری به ویژه بافت تاریخی، بی توجهی به ظرفیت بافت‌ها و الگوی موجود به اسم بهسازی و نوسازی را فاجعه و هشداری بزرگ و جدی اعلام کرد و گفت: این موارد مشکلاتی هستند که ما هم اکنون باید به آن توجه کنیم و مراقب باشیم که در فرآیند بهسازی ،بافت فرسوده جدیدی را ایجاد نکنیم. در دنیا برای جلوگیری از بروز این مشکل دانشی وجود دارد که باید در چارچوب و با توجه به اصول خود انجام شود. آنچه که به نظر من در سال جاری باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد توجه به این مطلب به عنوان بخشی از سیاست‌های توسعه مسکن به شمار می‌رود.

ایزدی در این خصوص بخشی از تجارب موفق و ناموفق در زمینه بهسازی و نوسازی در سطح کشور و جهان را مطرح کرد و گفت: سیاست‌های توسعه ای برای مسکن زمانی تحقق می‌یابد که ضمن اجرای این سیاست‌ها به تمامی شرایط مرتبط با آنها نیز توجه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنانش با تاکید براینکه رعایت اصول جهانی در طراحی در زمینه، لازمه اجرای فرآیند بهسازی شهری است، گفت: احترام به سبک ساختمان‌های پیرامونی، در نظر گرفتن حجم برنامه‌های مجاور، رنگ و نمای بنای ساخته‌شده، عدم تقلید از سبک‌های گذشته، حفظ چشم‌اندازهای زیبا، لزوم توجه به معماری به عنوان نماد عصر خود، برخورداری معماری معاصر از کیفیت بالا و... از جمله موارد با اهمیت در اصول جهانی مطرح شده در حوزه طراحی در زمینه به شمار می‌رود.

وی در پایان برنامه‌های بهسازی و نوسازی را به وجود آورنده شرایطی برای تامین بخشی از مسکن مورد نیاز کشور اعلام کرد و گفت: این بخش به راحتی قابل دستیابی نبوده و تابع اصول، ادبیات و مبانی خاص خود است که باید به آنها توجه کرد در غیر این صورت شاهد بروز فجایع و مشکلاتی بزرگ خواهیم بود. این مطلب هشداری به برنامه ریزان این حوزه است که در صورت ادامه این روند مشکلاتی سخت‌تر از بافت فرسوده به بار خواهد آورد.

انتهای پیام/

۱۳۹۴/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...