نسخه چاپی

كاهش سن ورود به بازار كار

پیش‌بینی بهبود فضای كسب و كار پس از برجام، مخالفت كارگران با ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی و كاهش سن ورود به بازار كار از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این هفته معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت که دولت حتی با تزریق نقدینگی هم نخواهد توانست در کوتاه‌مدت ایجاد اشتغال کند و به انتظارات جوانان پاسخ دهد.

به گفته شهیندخت مولاوردی، کوتاه‌ترین راه ممکن این است که به کارآفرینان و نهادهای مدنی فعال در این عرصه میدان داده شود تا فضای کسب و کار را بهبود بخشند.

وی همچنین از تلاش برای تسهیل شرایط فعالیت کارآفرینان و تغییر قوانین و مقررات دست و پا گیر خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با شرایطی که دولت کار را تحویل گرفت، ظرف پنج سال آینده از لحاظ اشتغال وضع مناسبی داشته باشیم.

در هفته‌ای که گذشت آماری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که نشان می‌داد سال گذشته 16 درصد از مهاجران ایرانی به دلیل مواردی نظیر «جست و جوی کار» و «جست و جوی کار بهتر» از کشور مهاجرت کرده‌اند.

بنا بر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، مهاجرت به سه دلیل عمده «پیروی از خانوار»، «جستوجوی کار» و «جست و جو برای کار بهتر» صورت گرفته است که سهم پیروی از خانوار 50.7 درصد، سهم جست و جوی کار 8.4 درصد و سهم جست و جوی کار بهتر 7.6 درصد بوده است.

بنابر این آمار در سال گذشته، افراد شاغل و بیکار در مجموع 37.2 درصد از جمعیت 10 ساله و بیشتر بوده‌اند که این نسبت در جامعه مزبور برای مردان 62.5 درصد و برای زنان 12 درصد بوده است.

خبر کاهش سن ورود به بازار کار خبر دیگری بود که این هفته از سوی وحیده نگین، مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

به گفته وی در حال حاضر سن ورود افراد به بازار کار نزدیک به 27.3 سال است که این رقم در سال 1391، 28 سال و در سال 1392، 27.7 سال بوده و بیانگر کاهش سن ورود به بازار کار در کشور است.

مشاور وزیر کار نسبت اشتغال زنان در تمام گروههای شغلی را در مقایسه با مردان کمتر و نرخ بیکاری زنان در طول سالهای گذشته را دو برابر مردان ذکر کرده است.

رویداد دیگری که این هفته خبرساز شد، تجمع جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در برابر وزارت کار در مخالفت با تجمیع بیمه‌های درمانی بود.

کارگران و بازنشستگان شرکت کننده در مراسم بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون کار با تشکیل یک زنجیره انسانی به دور سازمان تامین اجتماعی مخالفت خود را با اعمال فشارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تجمیع بیمه‌های درمانی اعلام کردند.

تحقیق و تفحص مجلس از وزارت بهداشت،‌ حل مشکل بیمه کارگران فاقد بیمه و کارگران ساختمانی، اجرای دقیق قانون کار،‌ استقلال سازمان تامین اجتماعی و جلوگیری از دست اندازی به منابع سازمان از مهمترین خواسته‌هایی بود که در این اجتماع مطرح شد.

برگزاری نخستین سمینار جهانی شدن کسب و کار از دیگر خبرهایی بود که این هفته از سوی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران اعلام شد.

آنطور که حمید رضا خانپور گفته این همایش به منظور بررسی اثرات رفع تحریم‌های اقتصادی بر بازار کار و تجارت ایران برگزار می‌شود و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها آثار شگرفی بر بدنه اقتصاد و تجارت ایران خواهد گذاشت.

وی معتقد است: با شیوه سنتی، غیرعلمی و غیرپویا که هم‌اکنون در بازار بسته کار ایران حاکم است نمی‌توان در بازار‌های جهانی حضور یافت و رقابت کرد و با اتکا به مدیریت نوین کسب و کار است که می‌توان زمینه‌های بهبود فضای کسب‌وکار، بازاریابی و رشد اقتصادی در کشور را فراهم کرد.

۱۳۹۴/۹/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...