نسخه چاپی

چرایی ضعف در صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران

به گزارش نما - ایسنا نوشت: عدم سرمایه‌گذاری مناسب، فقدان امکان توزیع مناسب بازی‌های رایانه‌ای و نداشتن امکان رقابت با بازی‌های خارجی در بازار همه از مسائلی است که طی سالهای گذشته صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را با چالش‌های متعدد مواجه کرده است.

مدیرعامل یک شرکت بازی‌ساز ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت ساخت بازی‌های رایانه‌ای در ایران اظهار کرد: صنعت بازی ما در گذشته مشکل بسیار بزرگی در حوزه توزیع داشت، چرا که در کشور جای کانال‌های توزیع بازی‌های رایانه‌ای خالی بود و راهی برای تجاری‌سازی این بخش وجود نداشت. برهمین اساس اغلب بازی‌های طراحی و ارائه شده از نظر تجاری با شکست مواجه می‌شدند.

محسن اکبری موید افزود: این اتفاق در شرایطی رخ می‌داد که بازی‌های خارجی بدون رعایت کپی رایت و با قیمت نازل در بازار عرضه می شد و توان رقابت را از بازیسازان داخلی سلب کرده بود. اما با روی‌کار آمدن تلفن‌های هوشمند و فراگیر‌ شدن آنها و همچنین امکان ارائه بازی از طریق شبکه‌های توزیع موبایلی مانند گوگل پلی و حتی شبکه‌های توزیع داخلی مانند کافه بازار و مایکت و ...، گویی چرخه تولید و زنجیره ارزش صنعت بازی‌سازی کامل شد. به عبارت دیگر اکنون بازی‌سازان می‌توانند به درآمدزایی بپردازند.

وی متذکر شد: در حال حاضر نیز چندین بازی موفق ایرانی ارائه شده و عده بسیاری که امید به درآمدزایی در این حوزه نداشتند با کشف این شرایط علاقه‌مند به ورود به این عرصه شده‌اند. البته در کل دنیا صنعت بازی‌سازی به این شکل است که شرکت‌های مستقل حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما در ایران متاسفانه سرمایه‌گذاری کافی و حمایت لازم در این حوزه صورت نگرفته، در حالی که در دنیا سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز در این خصوص انجام می‌شود.

از هزینه 50 میلیون دلاری دنیا تا هزینه های 50 میلیونی ایران برای ساخت بازی

اکبری موید ادامه داد: به عبارت دیگر در دنیا هم ناشران مختلفی برای بازی‌های رایانه‌ای وجود دارند و چرخه توزیع کامل است اما در ایران خلأ‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که این موضوعات موجب می‌شود که با وجود داشتن نیروهای متخصص در این عرصه فعالیت انجام فعالیت موثربسیار سخت است.

وی اظهار کرد: اکنون ما در عرصه تولید بازی استعداد‌های بسیار خوبی داریم و جوانان ما می‌توانند بازی‌های باکیفیت تولید کنند اما به دلیل مشکلات مختلفی مانند فقدان تجربه و سرمایه‌گذاری این چرخه کامل نشده است. به هرحال ما با توجه بیشتر به این حوزه می‌توانیم شرایطی ایجاد کنیم که استعدادهای ما در این حوزه حرف‌های زیادی برای مطرح کردن در دنیا داشته باشند.

این بازی ساز همچنین عنوان کرد: اکنون هزینه تولید یک بازی AAA با استانداردهای جهانی به بیش از 200 میلیون دلار رسیده و این در حالی است که در خبری که به تازگی اعلام شده که شرکت های ایرانی می توانند بسته به سابقه کاری از 30 تا 300 میلیون تومان وام از بنیاد ملی بازیهای رایانه ای دریافت کنند.

طبق آمار اعلام شده در سال گذشته روزانه 500 بازی تنها برای iOS منتشر شده است و اگر سایر مارکت‌های دنیا را در نظر بگیریم این عدد بیشتر هم خواهد بود.

وی ادامه داد: حال در میان این تعداد بازی‌ها که از سوی شرکت‌های مختلف و شناخته شده‌ای ارائه می‌شوند، قطعا راه سختی تا دیده شدن بازی‌های ایرانی وجود دارند.

اکبری موید در عین حال متذکر شد: اکنون اینگونه به نظر می رسد که بازار بازیسازی، بازاری سهول‌الوصول است که می‌توان در آن درآمدزایی داشت به همین دلیل عده بسیاری تلاش دارند که در این حوزه ورود کنند.

قرار نیست با محتوای زرد بازی موفق بسازیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث محتوایی بازی‌های ایرانی و خارجی پرداخت و گفت: متاسفانه حتی بازی‌هایی که در ایران تولید می‌شوند نیز در موارد متعدد از نظر محتوایی شرایط خوبی ندارند و حتی شاید بتوان گفت که بازی‌های موفق ایرانی هم خیلی با فرهنگ ما سازگاری ندارند.

وی همچنین اظهار کرد: برای موفقیت یک بازی یا باید بازی‌هایی با استاندارد‌های جهانی بسازیم یا سعی کنیم با استفاده از محتوای زرد کار خود را پیش‌ ببریم اما اکنون متاسفانه بحث محتوا گریبانگیر بازی‌های ما شده و این مساله را می‌توان با دانلود و بررسی چند بازی ایرانی به خوبی درک کرد.

اکبری موید ادامه داد: واقعیت آن است که اگر ما به خود نیاییم توان رقابت با بازی‌های دنیا را نخواهیم داشت. اگر ما در ایران بحث نشر را مورد توجه قرار بدهیم و محتوای خوب برای تولید نداشته باشیم قطعا از این بازار سودی نخواهیم برد. نکته‌ی دیگر آنکه ما در وهله اول به این توان دست پیدا کنیم که بازی‌هایی با کیفیت خوب تولید کنیم و بعد به محتوای آنها بپردازیم به هرحال با بهره گیری از محتوای زرد نمی‌توان حرفی برای گفتن در بازاربین الملل داشت. البته نباید از فعالیت قابل ستایش شرکتهایی که با تمام این سختی‌ها موفق به حضور در بازار بین المللی شده اند چشم پوشی کرد.

وی همچنین متذکر شد: به عنوان مثال هشت سال دفاع مقدس می‌تواند موضوع مناسبی برای ساخت بازی‌های مختلف باشد، اما باید توجه داشت که ما چگونه می‌توانیم بازی‌هایی تولید کنیم که از نظر فنی و کیفی توان رقابت با بازی‌های مطرح دنیا در این عرصه را داشته باشند.

این بازی ساز در عین حال اظهار کرد: اگر بخواهیم بازی‌هایی که بیشترین دانلود را در ایران داشته‌اند بررسی کنیم به سادگی مشخص است بازی‌های ایرانی تا چه اندازه در بازار سهم داشته‌اند. اکنون تنها یک بازی مانند «کلش اف کلنز» به اندازه چند برابر تمام بازی‌های ایرانی طرفدار دارد.

اکبری موید در پایان با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته حتی برخی از بازی‌های ایرانی موفق به دریافت جایزه‌های بین‌المللی شده‌اند، توضیح داد: دریافت جایزه‌های جهانی قطعا اتفاق خوبی است، اما باید توجه داشت که بازی موفق باید از نظر تجاری و جذب کاربر نیز موفقیت‌های خاص خود را داشته باشد. ما در ایران از چنین توانایی و تخصصی برخورداریم و در صورت پر شدن خلا‌های موجود اصلا بعید نیست که ظرف یک تا دو سال آینده بازی‌های معروفی حتی در بازار بین الملل داشته باشیم.

۱۳۹۴/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...